فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

درس نهم دوره مقدماتی آموزش پیانو

  • انتشار1402/02/10
درس نهم دوره مقدماتی آموزش پیانو

هنرجویان عزیز به درس نهم از دوره مقدماتی آموزش پیانو رسیدیم. در این درس تمرین یازدهم از کتاب آموزش مقدماتی پیانو بیر توسط استاد حامد دانش تدریس می شود. ابتدا نت خوانی تمرین و سپس اجرای آن بر روی ساز، موضوع ویدیوی آموزشی این جلسه خواهد بود.

 

چکیده مطلب:

این پست آموزشی شامل موارد زیر می باشد:

- ویدیوی آموزش تمرین یازدهم از کتاب آموزش مقدماتی پیانو بِیِر

- بررسی لزوم اجرای هر نت با انگشت مشخص شده در نت نویسی

- شرح اهمیت و کاربرد استفاده از مترونوم در پیانو نوازی

- تحلیل نظارت دائمی بر فعالیت پیانو نوازی خود

 

در درس نهم یک تمرین ساده اما بسیار مهم برای هماهنگی بین دو دست خواهیم داشت. حتما به شماره انگشتان در نت نویسی دقت کنید. هر انگشت می بایست فقط وظیفه خود را انجام دهد. استفاده از مترونوم را هم فراموش نکنید. کلا مترونوم یک دوست خوب است که با راه رفتن روی اعصاب هنرجو به او گوشزد می کند که هرگز نباید از ریتم خارج شود. قدر این دوست را بدانید و دوستی خود را با او هر روز عمیق تر کنید.

 

وظیفه مشخص هر انگشت در پیانو نوازی

حالت دست های نوازنده روی پیانو همواره ثابت است. هر دو دست روی کلاویه ها کاملا باز هستند و هر ده انگشت برای اجرای وظیفه خود حضور دارند. استاندارد نوازندگی به ما می گوید هیچ گاه از یکی از انگشتان برای نواختن نت مربوط به انگشت دیگر، استفاده نکنیم. مثلا برای همین تمرین هایی که در ابتدای دوره مقدماتی در پیش داریم، تعداد نت ها و سرعت اجرای آنها کم و ناچیز است. انگشت شست و اشاره در فعالیت های روزانه بیشترین استفاده را دارند و در انجام هر کار ریز و درشتی، نقش اصلی را ایفا می کنند. سیستم عصبی نیز روی این دو بیشتر متمرکز است. این عادت، شاید باعث شود هنرجو برای نواختن نت های مربوط به سایر انگشتان دست، از این دو انگشت یعنی انگشت شماره 1 و 2 در پیانو نوازی، استفاده کند. مخصوصا برای دست اصلی مثل دست راست در افراد راست دست این قضیه بیشتر پیش می آید. این کار بسیار برای روند آموزشی شما خطرناک و مخرب است. مخصوصا در همین اوایل راه که شاکله و فرم دست های شما در حال شکل گیری است. نهایت دقت را باید به خرج دهید تا طبق دستوراتی که در خطوط حامل آمده است، از هر انگشت در جای خود استفاده کنید و از هر کدام فقط برای اجرای وظیفه خودشان کار بکشید.

 

چرا استفاده از مترونوم در آموزش پیانو مهم است؟

نواختن پیانو یعنی نواختن موزون و معنا دار ملودی و ریتم با هر دو دست. وقتی حرف از نواختن موزون می شود، یعنی روندی منظم و تناوبی مشخص در اجرا موجود است. برقراری توازن در هنگام نوازندگی، فقط در سایه شناخت ضرب مشخص می شود. ضرب همان پالس های منظمی است که در جریان کل قطعه یا ملودی تکرار، و ریتم قطعه بر روی آن سوار می شود. ذهن انسان تا حدودی به صورت غریزی با ضرب های منظم و متوالی آشنایی دارد و می تواند سرضرب ها را تشخیص دهد. اما برای امر حساسی مثل نوازندگی، کلمه "تا حدودی" کاربردی ندارد و ریتم کار باید دقیقا با ضرب های مشخص شده مطابقت داشته باشد. اینجاست که ابزاری کاربردی و بسیار مفید به نام مترونوم مورد توجه قرار می گیرد. مترونوم با مشخص کردن همه ضرب های میزان از جمله ضرب قوی، نوازنده را وادار می کند که روی ریتم بماند و ذره ای از آن خارج نشود. با استفاده مکرر از مترونوم، حفظ ریتم به صورت عادت در آمده و در ذهن نوازنده نهادینه می شود.

پیانوهای دیجیتال یا کیبوردها در رابط کاربری خود به صورت پیش فرض دارای مترونوم می باشند. اما برای پیانوهای آکوستیک، باید مترونوم را به صورت جداگانه تهیه کرد. اپلیکیشن های مترونوم به صورت رایگان در بستر اینترنت به وفور یافت می شوند.

 

مطالعه مقاله روش بهینه استفاده از مترونوم هنگام تمرین

 

لزوم نظارت دائمی بر فعالیت های خود در آموزش مجازی پیانو

در بندهای قبل در مورد اهمیت رعایت کردن اصول و استانداردهای نوازندگی پیانو مثل فرم دست ها روی کلاویه ها صحبت کردیم. ببینید عزیزان، یکی از تفاوت های شاخص بین آموزش حضوری و مجازی پیانو، حضور یا عدم حضور فیزیکی استاد هنگام آموزش تمرینات است. شما در حال آموزش مجازی پیانو هستید. اگر از استانداردهای نوازندگی تخطی کنید، استادی بالای سرتان نیست که آن را به شما گوشزد کند تا خطایتان را اصلاح کنید. در اینجا خودتان به عنوان یک فرد بالغ، بایستی نظارت دائمی بر فعالیت های خود در رعایت استانداردهای نوازندگی را داشته باشید. همواره در هنگام تمرینات، آگاهانه حرکات خود را بسنجید و مثل یک ناظر سختگیر، تخطی خود از این استانداردها را کنترل و مرتفع کنید. به عنوان مثال هر گاه متوجه شدید دست های شما از فرم اصلی خود روی کلاویه ها خارج شده است، در همان لحظه نهیبی به خود زده و بلافاصله این خطا را اصلاح کنید. سهل انگاری در این موضوع می تواند باعث شود که اشتباهی را به طور مکرر انجام داده و در گذر زمان آن اشتباه به یک عادت مخرب تبدیل شود.

 

در ویدیوی زیر این درس آموزشی را به صورت رایگان مشاهده فرمایید:

 

سوالات متداول

نواختن پیانو یعنی نواختن موزون و معنا دار ملودی و ریتم با هر دو دست. مترونوم ضرب های یک قطعه اجرایی را با دقت کامل مشخص می کند و باعث می شود نوازنده هیچ گاه از ریتم خارج نشود. استفاده از مترونوم در پیانو نوازی مخصوصا در ماه های اول شروع کار اهمیت بسیار بالایی دارد.
با تمرینات عادی و روزانه، دست نوازنده معمولا دچار درد نمی شود. اما عدم رعایت فرم مناسب بدن یا اکول نوازندگی، می تواند موجب فشار بیشتر بر روی برخی از اندام ها در هنگام نوازندگی گردد. همچنین برای فشار دادن کلاویه ها، نباید فقط از نیروی انگشت ها استفاده شود. بلکه باید همه اجزای دست برای این کار مشارکت داشته باشند.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما