فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

آموزش آهنگ به یاد گذشته (استاد صبا) برای سه تار

  • انتشار1402/12/26
آموزش آهنگ به یاد گذشته (استاد صبا) برای سه تار

 

هنرجویان عزیز تار در این پست از مجموعه آموزش آهنگ برای سه تار، با یکی دیگر از شاهکارهای موسیقی کلاسیک ایرانی، با نام به یاد گذشته با شما همراه هستیم. این آهنگ از ساخته های موسیقیدان و مدرس برجسته کشورمان، استاد ابوالحسن خان صبا می باشد. استاد این قطعه را در سال 1376 و در آواز دشتی ساخته و تنظیم کرده است. علی اقبال مثل همیشه به شرح تمام نکات آموزشی مربوط به نواختن اصولی قطعه، نت خوانی و همچنین موارد نظری و تئوری موسیقی این درس می پردازد.

 

آموزش سه تار با تدریس استاد علی اقبال از مبتدی تا پیشرفته

 

آهنگ به یاد گذشته و چیدمان انگشت گذاری در سه تار

انگشت گذاری صحیح یکی از مولفه های تعیین سطح نوازنده سه تار می باشد. به جز نت هایی که دست باز اجرا می شوند، تک تک مضراب هایی که به سیم ها می زنیم، دارای یک پرده متناظر در دسته سه تار هستند. هر چقدر که مضراب زدن حرفه ای باشد، به همان میزان نیز بایستی انگشت گذاری و گرفتن پرده ها حرفه ای باشد تا به موازات هم یک نوازندگی خوب و حرفه ای را تشکیل دهند.

 

آشنایی با تکنیک های مضراب و انگشت گذاری در سه تار

 

آهنگ به یاد گذشته یک تمرین فوق العاده برای تقویت انگشت گذاری شما عزیزان است. نحوه چیدمان انگشت ها و جابجایی مکرر دست از بالا تا پایین دسته در این درس، ذهن و حافظه عضلانی در گرفتن به موقع پرده ها را بسیار هماهنگ می کند. به گونه ای که حتی این تمرین را می توانید به صورت مجزا و فارغ از یادگیری یک آهنگ، هر از چند گاهی به عنوان اتود انگشت گذاری اجرا کنید و به تقویت این مهارت مهم سه تار نوازی بپردازید. فقط برای تمرین باید حواستان به چیدمان انگشتها باشد و از هر انگشت برای گرفتن پرده مربوط به خودش استفاده کنید، حتی اگر به دستتان فشار بیاید.

 

دانلود آهنگ به یاد گذشته ساخته استاد صبا

 

ریتم یا کسر میزان آهنگ دو چهارم است و کوک مورد نیاز هم "دو سل ر" می باشد. علائم سر کلید همانطور که در صفحه نت قطعه می بینید، بمل و کرن به ترتیب برای پرده های سی و می است. سطح آموزشی این آهنگ برای هنرجویانی است که به سطح متوسطه ای از نوازنگی با سه تار رسیده باشند. اگر دوره های آموزش سه تار دستگاه ماهور و شور، از بسته های آموزشی وبسایت نت به نت بر اساس جلد اول کتاب آموزش سه تار استاد ذوالفنون را کار کرده اید، می توانید به یادگیری این آهنگ بپردازید.

از آنجا که این آهنگ کاملا ریتمیک و دارای وزن می باشد، توصیه می شود هنگام تمرین حتما از مترونوم استفاده نمایید.

 

دانلود نت آموزش آهنگ به یاد گذشته از استاد صبا

 

 

در ویدیوی زیر آموزش آهنگ به یاد گذشته از استاد صبا را به رایگان مشاهده بفرمایید

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما