فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

درس بیست و نهم دوره مقدماتی آموزش پیانو

  • انتشار1402/08/13
درس بیست و نهم دوره مقدماتی آموزش پیانو

سلام. در این جلسه آموزشی درس بیست و نهم از دوره مقدماتی آموزش پیانو در وبسایت نت به نت را مشاهده می کنید. تمرین شماره 31 از کتاب آموزش مقدماتی پیانو بیر، محتوای این درس است که توسط استاد دانش به شما هنرجویان عزیز تدریس می شود. ایشان ابتدا نت خوانی درس را انجام داده و نکات تئوریک را شرح می دهند. سپس تمرین را یک بار به تفکیک هر دو دست و یک بار هم به صورت همزمان بر روی ساز اجرا می کنند. عزیزان در یادگیری پیانو قرار نیست در هر درس با یک چالش یا موضوع جدیدی رو به رو شویم؛ بلکه این تمرینات هستند که سطح آنها پیشرفته می شود. مثلا در درس امروز اصطلاح جدید یا نکته تازه ای در زمینه آموزش پیانو نداریم. اما خود تمرین از حساسیت بالایی برخوردار است و شما با درست نواختن نت ها، حفظ ریتم، همچنین هماهنگی بین دو دست وظیفه دارید که از ابتدا تا انتهای تمرین را به درستی و بدون اشکال بنوازید. پس هدف نگارنده این دروس در وهله اول ارتقای مهارت نوازندگی شماست. سپس به فراخور سطحی که دارید به صورت تدریجی نکات جدید هم به دروس اضافه می شود.

 

آموزش مقدماتی ساز پیانو

 

اهمیت حفظ ریتم در نوازندگی با پیانو

ریتم یا ضرب آهنگ در اجرای قطعات پیانو را می توان به یک ظرف تشبیه کرد که محتوای آن با ملودی پر می شود. اگر قالب این ظرف شکیل نباشد و معیارهای هندسی در آن رعایت نشده باشد، هر چقدر هم که ملودی ما زیبا باشد، نتیجه ای جز بر هم ریختگی و زشتی در اجرا را در پی نخواهد داشت.

ضرب آهنگ در موسیقی با علامتی به نام میزان نما یا کسر میزان مشخص می شود. مثلا تمرین 31 کتاب بیر میزان نمای چهار چهارم دارد. وقتی میزان نما مشخص شود، دیگر میدانیم نت ها چگونه باید در میزان ها چیده شوند. به عنوان مثال کسر میزان چهار چهارم به ما می گوید، هر میزان از این تمرین، به چهار بخش تقسیم می شود. این بخش ها که از نظر ارزش زمانی با هم برابر هستند، ضرب نامیده می شوند. پس ما چهار ضرب داریم که ارزش زمانی انها با هم برابر است. حالا در مخرج این عبارت کسری هم عدد 4 را داریم. از آنجا که نت سیاه دارای ارزش زمانی یک چهارم می باشد، پس نتیجه می گیریم میزان های این تمرین از چهار ضرب تشکیل شده و هر ضرب کششی معادل یک نت سیاه دارد.

در اینجا ما ریتم را شناسایی کردیم. حال باید نت ها را دقیقا روی ضرب های ریتم بنشانیم. این کار باید آن قدر دقیق انجام شود، که قالب ظرف ریتم ما کاملا منسجم و تراز باقی بماند. حتی یکی میلی ثانیه اختلاف در نواختن نت ها با سر ضرب ها، کل اجرا را از ریل خارج می کند.

نتیجه: ریتم و ملودی در آموزش پیانو هر دو به یک اندازه اهمیت دارند. با این تفاوت که ریتم اساس کار را تشکیل می دهد و شاکله اصلی هر اجرایی را مشخص می کند. ملودی باید بر اساس چارچوبی که ریتم مشخص کرده است، اجرا شود.

 

 

توجه !

برای نمایش کامل ویدیوی درس بالا ابتدا از طریق کادر زیر درس مربوطه را خریداری نمایید.

سپس آن را از طریق پروفایل کاربری خود دانلود کنید. 

در صورت خرید پکیج مربوط به این آموزش ، به جای خرید تک درس ها ، حداقل 50 درصد هزینه ی خرید شما کاهش می باید.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما