فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

درس دهم دوره مقدماتی آموزش پیانو

  • انتشار1402/02/12
درس دهم دوره مقدماتی آموزش پیانو

هنرجویان عزیز سلام. گذر زمان ما را به دهمین قسمت از آموزش پیانو در وبسایت نت به نت رساند. در چشم به هم زدنی دوره مقدماتی را نیز به پایان خواهید رساند و وارد مراحل بالاتر خواهید شد. همراهی‌تان با نت به نت قطعا شما را به دروازه های نوازندگی حرفه ای و پیشرفته پیانو خواهد رساند. کافی است تمرین ها را یک به یک انجام داده و هر روز زمان معینی را به این کار اختصاص دهید. در تمرینات پیوستگی و حوصله داشته باشید و آرام آرام این راه پر پیچ و خم را به همراه استاد با تجربه خود طی کنید.

 

چکیده مطلب:

این پست آموزشی شامل موارد زیر می شود:

- یادگیری دوازدهمین تمرین کتاب آموزش مقدماتی پیانو بِیِر BEYER

- گذری اجمالی بر مفاهیم بنیادین موسیقی مثل ریتم، ملودی و هارمونی

- معرفی پکیج دوره آموزش تئوری موسیقی به تدریس مینا صابری

 

آموزش درس دو نت در مقابل یک نت در پیانو

درس امروز (دهم مقدماتی) دوازدهمین تمرین از کتاب آموزش مقدماتی پیانو بِیِر BEYER است. استاد دانش این تمرین ساده یک خطی را ابتدا نت خوانی می کند، و یکبار برای هر دو دست به صورت مجزا و بار دیگر به صورت همزمان بر روی کلاویه های پیانو اجرا می کند. میزان هفتم این تمرین یک تمرین مناسب برای هماهنگی بین دست هاست که تمرکز آن بر روی اجرای یک نت در برابر دو نت است. به این صورت اجرا می شود که ابتدا با دست چپ نت "دو" و همزمان با دست راست، نت های "می" و "دو" اجرا می شود. سپس همین حرکت برای دست چپ با نت "سل" و برای دست راست با نت های "می" و "ر" تکرار می شود. عزیزان توجه داشته باشید وقتی با قاطعیت می توان پذیرفت که تمرین ها را بدون نقص انجام داده اید؛ که یک پارچگی بین دو دست شما و هماهنگی لب به لب آنها کامل و بدون اشکال باشد. به عبارتی هارمونی در نوازندگی کاملا بر قرار باشد. برای درک بهتر مفهوم هارمونی در نوازندگی، ابتدا باید ریتم و ملودی را بشناسیم. در ادامه این مفاهیم و عناصر اصلی موسیقی را مختصرا برای شما شرح می دهیم.

 

تعریف ریتم و ملودی در موسیقی

ریتم و ملودی از عناصر اصلی موسیقی و مفاهیم بنیادی این عرصه می باشد که در تشکیل یک قطعه موسیقی نقش اصلی را ایفا می کند. نمی خواهیم به طور تخصصی این دو مقوله را بشکافیم بلکه قصد داریم یک تصویر کلی در ذهن شما بنشانیم تا بدانید هر یک از این دو چه خصایصی دارند و نمود آنها در موسیقی چگونه است. بهترین مثالی که برای ریتم و ملودی می توان زد، دستگاه گردش خون است. در این مثال می توان ضربان قلب را به ریتم، و جریان خون در رگها را به ملودی تشبیه کرد.

موسیقی به صورت خطی در زمان رو به جلو حرکت می کند. این حرکت دارای ضرب آهنگی است که به آن ریتم گفته می شود. ریتم، توالی ضرب هایی است که به صورت پی در پی، با فواصلی معین، یک قطعه را به حالت موزون در می آورد. تجسم عینی ریتم در موسیقی همان حرکاتی است که با بدن خود روی ضرب ها به همراه پخش موسیقی انجام می دهیم. مثل ضرب پا یا کف زدن. معیار سرعت اجرای ضرب ها برای ریتم هم تمپو نام دارد. هر چه عدد تمپو بالاتر باشد، سرعت ریتم و اجرای ضرب ها نیز بیشتر می شود.

ملودی همان نوای موسیقی است. جریان نت ها که بر اساس قواعد خاصی در کنار یکدیگر قرار می گیرند و حس شنیدن آهنگ را به شنونده القا می کنند. چینش و توالی نت ها به گونه ای معنادار و با زیر و بمی منسجم که برای شنونده مجموعه ای واحد و یک پارچه را تداعی می کند.

حال برگردیم به مثال دستگاه گردش خون. این دستگاه وقتی بی نقص و سلامت کار می کند؛ که ضربان یا تپش قلب منظم باشد، و خون در رگها به صورت روان و بدون مانع و انسدادی به جریان در آید. نقص در هر کدام از این دو، این هماهنگی را دچار اشکال کرده و هارمونی را از بین می برد.

هارمونی در موسیقی از ضروری ترین بدیهیات است که یکی از مصادیق ناگریز آن، یک پارچگی و هماهنگی بین ریتم و ملودی است.

ما سعی کردیم در این بند تعریف ریتم و ملودی را به ساده ترین شکل ممکن بیان کنیم. اگر می خواهید این مفاهیم را به صورت کاربردی و توسعه یافته یاد بگیرید؛ می توانید از پکیج آموزش تئوری موسیقی وبسایت نت به نت استفاده کنید. در این پکیج تمام اصطلاحات، قواعد، علائم و دستورات موسیقی توسط مدرس موسیقی سرکار خانم مینا صابری به بهترین بیان و ساده ترین روش آموزش داده شده است. آموزش تئوری موسیقی برای همه کسانی که در دنیای موسیقی فعالیت دارند، مفید و دارای ارزش بالای کاربردی و معنایی است. لینک زیر شما را با این پکیج که از استقبال عمومی بالایی نیز برخوردار بوده است، آشنا می کند.

 

پکیج آموزش تئوری موسیقی

 

نکات مهم درس دهم آموزش پیانو

- رتیم یا کسر میزان درس چهار چهارم می باشد که با تمپوی Moderato (نه خیلی آهسته نه خیلی سریع، برابر با 86 الی 97 ضرب بر دقیقه) بایستی اجرا شود. البته شما می توانید ابتدا با سرعت های پایین شروع به تمرین کنید و کم کم سرعت خود را افزایش دهید.

- هر نت گرد معادل چهار نت سیاه است. پس در هنگام اجرای نت گرد، دقت داشته باشید 4 نت سیاه را با فواصل زمانی یکسان بنوازید.

- هر نت سفید معادل دو نت سیاه است. در هنگام نواختن این نت بایستی دو نت سیاه با فاصله مساوی اجرا شود.

- این تمرین را حداقل 20 مرتبه در روز و به مدت یک هفته انجام دهید.

 

سوالات متداول

ریتم و ملودی از عناصر بنیادین موسیقی به شمار می روند. ریتم، ضرب آهنگ موسیقی است که از توالی منتظم ضرب ها به وجود می آید. ملودی، چینش نت ها به صورت معنادار است و نوای آهنگ یا موسیقی را تشکیل می دهد.
برای پیانو هر دو دست به یک اندازه فعال هستند، از این رو بایستی به صورت همزمان تقویت شوند. اما در نوازندگی کیبورد، از آنجا که دست چپ بیشتر نقش گرفتن آکورد را ایفا می کند، نسبت به دست راست کم تحرک تر است.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما