فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

درس بیست و هشتم دوره مقدماتی آموزش پیانو

  • انتشار1402/08/06
درس بیست و هشتم دوره مقدماتی آموزش پیانو

درود بر هنرجویان عزیز. به درس بیست و هشتم از دوره مقدماتی آموزش پیانو در وببسایت نت به نت رسیدیم. در این درس تمرین شماره 30 از کتاب BEYER توسط استاد دانش تدریس می شود. ایشان ابتدا به نت خوانی و سلفژ درس، سپس به شرح نکات مهم تئوری مثل تقسیم یک نت در دو ضرب می پرازد. در آخر نیز همه میزان ها را یک به یک روی ساز پیانو اجرا می کند.

 

آموزش مقدماتی پیانو با تدریس استاد حامد دانش

 

صبر؛ عنصر کلیدی پیشرفت در نوازندگی پیانو

تمام تلاش تیم نت به نت روی این موضوع صرف می شود که هنرجو از مرحله صفر، گام به گام به یادگیری پیانو بپردازد و هیچ مشکلی در مسیر خود احساس نکند. تمرین های کتاب پیانوی بیر و تدریس استاد دانش؛ قابل اعتماد ترین روش برای یادگیری این ساز از نقطه شروع است و تا مراحل پیشرفته نیز ادامه دار خواهد بود. هر هفته، یک تمرین تدریس می شود. یک روز خواهید دید چگونه بدون آنکه حتی متوجه شوید، به سطوح بالای نوازندگی رسیده اید. همانطور که همین الان هم نسبت به شروع کار بسیار ماهر و توانمند شده اید. صبر باید داشت و آرام آرام رو به جلو حرکت کرد. یادگیری یک ساز دقیقا مصداقی عیان بر این ضرب المثل پارسی است که می گوید: اندک اندک جمع گردد؛ وانگهی دریا شود.

 

یک تمرین ساده برای درک معادله میزان در ساز پیانو

این جلسه از آموزش پیانو، یک تمرین ساده است. تا به حال تمرین های سخت تر از این درس را نیز داشته اید. اما این سادگی، نکته مهمی را دل خود دارد. درک معادله میزان برای پیانو.

تعریف معادله میزان بسیار ساده است. طبق قوانین تئوری موسیقی، همواره مجموع کشش نتها در یک میزان، بایستی با مجموع ارزش زمانی ضرب های میزان برابر باشد.

اما برای ساز پیانو، قضیه کمی متفاوت است. نت نویسی پیانو همیشه دو لایه ایست. لایه رویی برای برای دست راست، و لایه پایینی برای دست چپ تنظیم می گردد. در هر دوی این لایه ها بایستی معادله میزان به صورت همزمان برقرار باشد.

 

ویژگی های نت نویسی در پیانو

1- نت ها برای دست چپ و راست به صورت جداگانه نوشته می شوند.

2- از نظر ملودی، نتهای هر دو دست مستقل هستند. اما از لحاظ ریتم و معادله ضربی میزان، کاملا با یکدیگر در تعاملند.

تمرین شماره 30 از این حیث کاملا با تمرین 21 از همین دوره شباهت دارد، تمرینی که در درس نوزدهم آموزش پیانو به شرح و آنالیز آن کاملا پرداختیم. تقسیم بندی اجرای یک نت در دو ضرب موضوع اصلی این دو تمرین است.

 

نت های نقطه دار و تراز معادله میزان برای هر دو دست در پیانو

میزان نمای این درس چهار چهارم است. یعنی برای هر دو لایه نت نویسی شده؛ هر میزان از چهار ضرب مساوی (عدد صورت) تشکیل شده است و هر ضرب کششی برابر کشش یک نت سیاه (عدد مخرج) دارد.

خب ما در میزان هشتم دست راست، نت سفید نقطه دار را داریم.

نت سفید نقطه دار کششی برابر با سه نت سیاه دارد. در ضرب آخر این میزان هم یک نت سیاه قرار دارد و به این ترتیب معادله میزان برای دست راست برقرار می شود (مجموع کشش نت ها با مجموع ارزش زمانی ضرب ها برابر است).

حال در میزان هشتم دست چپ دو نت سیاه و یک نت سفید داریم که باز هم معادله را برقرار می کند.

اما وجود نت نقطه دار در میزان دست راست نکته اصلی این درس است.

اگر مترونوم را روشن کنید، برای نت سفید نقطه دار به اندازه سه ضرب بایستی انگشت خود را روی کلاویه Do نگه داریم و برای ضرب چهارم هم نت سیاه را بنوازیم.

حال باید همزمان میزان دست چپ را نیز بنوازیم. برای ضرب اول و دوم میزان هیچ مشکلی نداریم و دو نت سیاه را اجرا می کنیم. اما برای اجرای ضرب سوم و چهارم تمرکز بیشتری نیاز است که نکته اصلی درس نیز همینجاست.

برای ضرب سوم و چهارم دست چپ یک نت سفید داریم که هر دو ضرب را پوشش می دهد.

اکنون با توجه به نت سفید نقطه دار در درست راست، ما باید نصف کشش نت سفید میزان دست چپ را به ضرب سوم میزان دست راست (یک سوم پایانی کشش سفید نقطه دار)، و نصف دیگر آن را به ضرب چهارم میزان دست راست (نت سیاه در ضرب چهارم) اختصاص بدهیم.

پس در این تمرین هم مثل درس نوزدهم،  یکی از نت ها، برای اجرای نت های دست مخالف تقسیم می شود.

اجرای این حرکت، کمی تمرکز بیشتری می خواهد. باید ذهن شما دو دستور موازی را صادر کند و انگشت های شما نیز این دستورات را به درستی پیاده کند. بنابراین میزان هشتم درس امروزرا بارها و بارها تکرار کنید. استاد دانش نیز با تکرار چند باره میزان هشتم در این ویدیو، نحوه نواختن را کاملا مشخص می کند.

 

نکته مهم: معادله میزان ها تحت هر شرایطی برای هر دو دست برقرار است.

 

در ویدیوی زیر بخشی از این ویدیوی آموزشی را مشاهده می فرمایید

 

سوالات متداول

تعریف معادله میزان بسیار ساده است. طبق قوانین تئوری موسیقی، همواره مجموع کشش نتها در یک میزان، بایستی با مجموع ارزش زمانی ضرب های میزان برابر باشد. اما برای سازی مثل پیانو، قضیه کمی متفاوت است. نت نویسی پیانو همیشه همیشه دو لایه ایست. لایه رویی برای برای دست راست، و لایه پایینی برای دست چپ تنظیم می گردد. در هر دوی این لایه ها بایستی معادله میزان به صورت همزمان برقرار باشد.
گاه پیش می آید که کشش یک نت در یک دست، باید بخشی از دو یا چند نت در دست مخالف را پوشش دهد و به عبارتی تقسیم شود.

توجه !

برای نمایش کامل ویدیوی درس بالا ابتدا از طریق کادر زیر درس مربوطه را خریداری نمایید.

سپس آن را از طریق پروفایل کاربری خود دانلود کنید. 

در صورت خرید پکیج مربوط به این آموزش ، به جای خرید تک درس ها ، حداقل 50 درصد هزینه ی خرید شما کاهش می باید.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما