فروشگاه

آموزش تنبک

خرید دوره های آموزشی

آموزش تنبک در وبسایت نت به نت

در بخش آموزش تنبک، وبسایت نت به نت هر آنچه که هنرجویان برای یادگیری این ساز مورد نیازشان باشد را مهیا کرده است. برای شروع آموزش تنبک کافی است به سراغ دروس پیش نیاز آموزش تنبک که به صورت کاملا رایگان در اختیار شما قرار داده شده است، بروید.و بعد از آن به سراغ شروع پکیج دوره مقدماتی آموزشی تنبک بروید.

توضیحات کامل
بابا کرم  در آموزش تنبک

بابا کرم در آموزش تنبک

اصطلاح بابا کرم را زیاد شنیده ایم. بسیاری از ریتم های رو حوضی، شاد و قر دار دارای ریتم به اصطلاح بابا کرم هستند. حال می خواهیم بدانیم بابا کرم از کجا ...

آموزش تکنوازی تنبک

آموزش تکنوازی تنبک

در این درس، با شگفتی های تکنوازی با تنبک آشنا می شوید.و راه های رسیدن به هنر تک نوازی را در قالب 4 مرحله مهم یاد میگیرید.آموزش تکنوازی تنبک به صورت وی...

آموزش صفر تا صد تنبک

آموزش تنبک

اساس موسیقی بر دو عامل ریتم و ملودی سوار است. این دو عامل در هر آهنگی که می شنویم به هارمونی و یکپارچگی بی نقصی در می آیند و حس شنیدن موسیقی را به شنونده القا می کنند. ملودی از به هم پیوستن معنا دار نت های هفتگانه و فواصل بین آنها، و ریتم از ضرب های منقطع کننده و هماهنگ حاصل می شود. در این مقاله می خواهیم به معرفی ساز تنبک که یکی از سازهایی است که برای نواختن ریتم در موسیقی سنتی ایران به کار می رود بپردازیم. ساز تنبک با اصالتی قطعی و قدمتی کهن به عنوان یکی از آلات اصلی و جدایی ناپذیر موسیقی سنتی ایران است.

 

نگاهی به تاریخچه و معرفی اجمالی ساز تنبک

سازهای کوبه ای از همان بدو حضور انسان خردمند بر روی کره خاکی وجود داشته اند. از همان زمانی که با کوس و طبل در جنگل ها و دشت ها با ایجاد سر و صدا حیوانات را فراری میداده تا بتوانند آنها را شکار کنند. در بسیاری از غار نگاره ها و آثار به جا مانده از دوران باستان، نوازنده های سازهای کوبه ای در حال نواختن را می توان دید و عده ای که به دور آتش در حال رقص و پایکوبی هستند. حتی این نوع ساز در مراسم های عزاداری نیز مورد استفاده بوده است. سازهای کوبه ای انواع بیشماری در دل تاریخ داشته اند. سازی که امروزه به نام تنبک می شناسیم، فرم تکمیل شده طبل هایی است که ریشه در مهاجرت سومری ها به بین النهرین و تلفیق آن با فرهنگ منطقه طی زمانی بیش از شش هزار سال داشته است. به هر حال تنبک، امروزه یکی از کامل ترین سازهای کوبه ای است و دست نوازنده برای اجرای انواع حرکات و تکنیک ها چه در تکنوازی و چه در همنوازی و گروه نوازی باز است. این ساز طی چند دهه گذشته به محبوبیت خیره کننده ای رسیده که در ادامه مطالب به آن خواهیم پرداخت.

تنبک یک ساز کوبه ای است. به این معنا که به جای نت های شناخته شده، فقط با ضرب و کوبش نوازنده، نواخته می شود. از ساز تنبک برای ایجاد ریتم های مختلف استفاده می شود. این ساز در گذشته چندان تخصصی نبود و از آنجا که ضرب نوازی در ناخودآگاه بسیاری از افراد وجود دارد، بدون تخصص و فقط با اتکا به سر ضرب های ملودی اقدام به نواختن آن می کردند. در واقع در یک گروه نوازی حتی اگر ساز تنبک هم وجود نداشت، از هر وسیله ای که می شد صدای ضربی ایجاد کند، استفاده می کردند. این قضیه مربوط به زمان های خیلی دور نیست. بلکه تا همین صد سال پیش نیز اینگونه بود. نوازنده تنبک اصولا جایگاهی در یک گروه ارکستر و توان برابری با سازهای ملودیک را نداشت. اما بعد از آن، موسیقی یک پوست اندازی کامل کرد. تمام لایه های آن تخصصی شد و زیر لوای تئوری موسیقی که زبان بین المللی موسیقی است قرار گرفت. تنبک با زحمات استادی برجسته به نام حسین تهرانی نت نویسی شد و با اثبات ویژگی های خارق العاده این ساز کوبه ای و پذیرفتن قواعد تئوری موسیقی نه تنها از مهجوریت به در آمد، بلکه به بالاترین سطوح موسیقی سنتی کشور رسید. امروزه همه می دانند این ساز چه نقش تاثیرگذاری در ماهیت موسیقی ایران ایفا می کند. یک ارکستر سنتی و کلاسیک بزرگ را در نظر بگیرید. هر کدام از نوازنده ها اگر در روز اجرا غایب باشند، قابل جایگزینی هستند. اما نوازنده تنبک تک است و نبود آن می تواند به تعطیلی اجرا بیانجامد.

 

تمبک یا تنبک؟ کدام صحیح است؟

بعضی از لغات در طول تاریخ جلوه ای دو وجهی یا بیشتر پیدا می کنند. تکرار آن ها باعث می شود که هر وجه از نوشتن و خواندن آن ها مورد قبول قرار بگیرد.

در ریشه شناسی نام تنبک نظرات زیادی از سوی صاحب نظران مطرح است. افرادی مثل بهمن رجبی و داریوش صفت، دو نظر متفاوت دارند و که هر دو نیز دارای دلایل قانع کننده خویش هستند.

بهمن رجبی می گوید مانند هر کلمه ای در فارسی وقتی که حرف "ب" بعد از حرف "نون" قرار بگیرید؛ در این جا قلب به میم پیش می آید و نون تبدیل به میم می شود. مثل لغات پنبه، شنبه، سنباده که به ترتیب در گویش عامیانه پمبه، شمبه، سمباده خوانده می شود. پس در اصل تمبک گویشی عامیانه از کلمه تنبک که از تغییر کلماتی مثل دنبک یا دنبلک در طول زمان حاصل شده است.

داریوش صفوت نیز ریشه کلمه تمبک را از دو حرکت اصلی تنبک نوازی یعنی تم و بک می داند. تم بم ترین و بک زیر ترین صدای تنبک هستند که از جمع این دو کلمه تمبک حاصل می شود.

علی ایحال چه از تنبک استفاده کنید، چه از تمبک؛ کسی از شما ایراد نمی گیرد. هر دو درست هستند و به کار می آیند. ما در این مقاله از اسم رسمی تر آن، یعنی تنبک استفاده می کنیم.

 

ساختمان ساز تنبک

تنبک یکی از سازهای کوبه ای است که شمایلی شبیه به جام دارد. تنبک تقریبا از ساختار ساده تری نسبت به سازهای زهی برخوردار است. اما با وجود همین سادگی، نهایت دقت سازنده را برای ساخت تک تک اجزای آن می طلبد. قالب ساز از یک بدنه چوبی یک تکه ساخته می شود و پوست بر دهانه بزرگ آن تعبیه می شود. قالب کلی ساز که همان بدنه تنبک است غالبا با چوب درخت گردو ساخته می شود. هر چند که چوب های دیگری نظیر افرا، توت، چوب های موسوم به سیاه و جنگلی نیز در ساخت این ساز نیز به کار میروند. در گذشته از سفال یا فلز نیز برای این منظور استفاده می شده که در حال حاضر غیر مرسوم است.

 

قسمت های مختلف ساز تنبک:

پوست تنبک

پوست تنبک عامل اصلی شفافیت و کیفیت صدای تنبک است. این پوست می تواند از حیوانات مختلفی مثل آهو، شتر، بز، میش، گوساله و ... ساخته شود. پوست شتر بم ترین صدا را ایجاد می کند و پوست بز نیز منجر به صدای زیر تری می شود. بیشتر اساتید سازنده از پوست گوساله استفاده می کنند که صدایی استاندارد را موجب می شود. از لحاظ کیفیت، پوست کهنه بز یا میش نیز گزینه ایده آلی برای این قسمت مهم از ساختمان تنبک به شمار می رود.

 

دهانه بزرگ تنبک

دهانه بزرگ دایره ای کامل در سر تنبک است، که پوست با دقتی میلیمتری بر روی آن سوار می شود. اساتید سازنده در ساخت این قسمت به صورت دایره کامل و بی نقص، بیشترین تلاش را انجام می دهند. چرا که امواج صوتی ورودی از دهانه تنبک می بایست کاملا یکنواخت به داخل ساز هدایت شود.

 

تنه تنبک

این قسمت حجیم ترین بخش ساختمان ساز تنبک است. از آنجا که ارتعاش پوست در هنگام نوازندگی وارد این محفظه توخالی شده و با بازتاب مکرر تقویت می شود، به آن محفظه صوت نیز می گویند. کف دست نوازنده با این قسمت تماس زیادی دارد. هم برای جایگیری انگشت ها، هم برای نگهداری و حفظ تعادل تنبک. از این رو تعریق کف دست که امری طبیعی است زیاد رخ می دهد. بر روی قسمت تنه شیارهایی به صورت عرضی و موازی حک می شود تا ضریب اصطکاک بالاتر رفته و از سر خوردن تنبک در دستان نوازنده جلوگیری شود. به این شیارها عاج گفته می شود.

 

گلویی یا نفیر در تنبک

نفیر در لغت به معنای شیپور است. در تنبک نیز درست همانند شیپور عمل می کند و امواج صدا را در یک کانال تنگ و منسجم برای خروج هدایت می کند. نفیر یا گلویی از همه بخش های ساز تنبک کوچکتر و باریک تر است.

 

دهانه کوچک یا کالیبر تنبک

این دهانه در انتهای تنبک قرار دارد و محل خروج امواج صوتی می باشد.

 

ساختمان تنبک

 

خرید تنبک

هنرجویان تنبک برای شروع یادگیری باید ابتدا یک ساز تنبک بخرند. خرید تنبک برای هنرجوی مبتدی آسان نیست، چرا که شناختی نسبت به کیفیت و استایل ساز ندارند. در اصل استانداردهای مورد نیاز برای ساز تنبک را نمی دانند. به همین جهت امکان دارد سازی را بخرند که اصلا استاندارد نیست؛ صدای پر صلابتی ندارد و فاقد استحکام لازم است.

 

خرید بهترین تنبک های ایرانی با قیمت مناسب

 

ویژگی های یک تنبک خوب و خوش صدا

- حتما دقت داشته باشید که بدنه تنبک یک تکه باشد. به این معنا که از یک چوب و به شکل واحد ساخته شده باشد و تلفیق چند چوب به هم متصل نباشد.

- ترک، زدگی و گره بافت چوب تاثیر نامطلوبی در مرغوبیت صدا می گذارد. به این مورد هنگام خرید دقت کنید.

- چوب تنبک باید نسبتا سنگین و توپر باشد. چنانچه اینگونه نبود از خرید آن خود داری کنید.

- وقتی روی چوب دست می کشید، باید بتوانید بافت چوب را حس کنید. رنگ آن نباید پوششی برای پنهان ماندن عیوب احتمالی ساز باشد.

- تراش تنبک بایستی به گونه ای باشد که آن را تبدیل به یک ساز خوش فرم و خوش دست کرده باشد.

- پوست بایستی به خوبی روی دهانه بزگ چفت شده باشد و هیچ گونه زدگی یا خراشی نداشته باشد.

- پوست را با انگشت خود فشار دهید. اگر بیش از اندازه کشسان بود، برای خرید مناسب نیست. اصولا با وارد کردن فشار، پوست بایستی چند میلی متر به دورن کشیده شود.

 

هنرجویان عزیز مطالب بالا معیارهایی نسبی برای تشخیص کیفیت تنبک هستند. به هر حال عامل دیگری نیز به نام تجربه وجود دارد که بیش از موارد گفته شده در تشخیص ساز خوب از بد موثر است. در ادامه مطلب می گوییم که بهتر است برای خرید ساز چه اقدامی انجام دهید.

 

ساز تنبک را از کجا بخریم؟

اصولا نوازندگان با تجربه مشکلی در خرید ساز تنبک ندارند. به راحتی کیفیت ساز را تشخیص می دهند و آنچه که مورد نظرشان باشد را تهیه می کنند. اما هنرجویان مبتدی برای خرید ساز تنبک فاقد هر گونه تجربه ای می باشند. لذا توصیه می کنیم قبل از خرید مراحل زیر را بخوانید و در صورت توان اقدام نمایید.  

 

1- با استاد خود مشورت کنید

هیچ شخصی همچون استادتان نمی تواند برای خرید تنبک شما را کمک کند. استاد شما با کوله باری از تجربه و نواختن با تعداد زیادی از انواع سازهای تنبک، تبحر زیادی در معرفی یک ساز خوب با توجه به سطح، شرایط مالی و توانمندی شما دارد. پس در مرحله اول از استاد خود کمک بخواهید.

 

 

 

2- از فروشگاه های تخصصی موسیقی تنبک بخرید

چنانچه مرحله اول یعنی مشورت با استاد برایتان مقدور نبود، حتما از فروشگاه های تخصی موسیقی تنبک بخرید. فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای برای تکمیل قفسه های خود اقدام به فروش ساز نیز می کنند. اصولا سازهای این فروشگاه های غیر تخصصی هیچ پشنوانه کارشناسی ندارند. این در حالی است که فروشگاه های تخصصی موسیقی به خاطر اعتباری که در طول سال ها کسب کرده اند، سعی بر آن دارند که محصولی مطابق با نیاز هنرجو را به او بفروشند. اما به هر حال استثنا هم پیدا می شود. بهتر است با کمک یک فرد آشنا به لوازم موسیقی اقدام به خرید تنبک نمایید.

 

3- تنبک را مستقیما از سازنده بخرید

خرید بدون واسطه از سازنده یک ساز، همواره گزینه ای امن و قابل اعتماد محسوب می شود. اولا که با خرید مستقیم می توانید واسطه ها را حذف کنید و با قیمت کمتری خرید کنید. دوم اینکه سازنده برای زحمتی که کشیده و اعتباری که کسب کرده ارزش قائل است. با تحقیق و شناخت اساتید معتبر تنبک ساز، می توانید مستقیما نزد آنها رجوع کرده و ساز مورد نظر خود را تهیه نمایید.

 

آموزش تنبک

اما آموزش تنبک نیز خود دارای دنیای بزرگی است که می تواند از ابعاد گوناگون مورد بررسی قرار بگیرد. تنبک سازی است که تحرک زیادی از نوازنده می گیرید و این تحرک باید همزمان با سرعت عمل و  دقت بسیار انجام گیرد. تکنیک های بسیاری در تنبک نوازی استفاده می شود که مهارت در اجرای هر کدام را باید با تخصیص وقت و تمرین های پیوسته به دست آورد. لذا هنرجو برای یادگیری ساز تنبک حتما نیاز دارد که تحت آموزش توسط یک مدرس با تجربه قرار بگیرد و آنقدر اتود نوازی کند تا به مرور به سطوح مختلف نوازندگی با این ساز کوبه ای محبوب برسد. آموزش تنبک مجموعه ای است از انواع تکنیک های تکنوازی و همنوازی، شناخت قواعد مربوط به تئوری موسیقی از جمله مبحث کشش نت ها یا دیرند، ریتم شناسی و توانایی حفظ و خارج نشدن از سر ضرب ها و ... تمام این مهارت ها توسط یک استاد با تجربه و بر اساس اتودهای یک کتاب مرجع آموزشی به هنرجو انتقال می یابد. یکی از ارزنده ترین کتاب های مورد استفاده اساتید تنبک در آموزشگاه های حضوری و مجازی، کتاب روش نوین آموزش تنبک، نوشته استاد مرتضی قاسمی است  که آموزش این ساز را از سطح صفر و به صورت پله ای در دستور کار خود دارد.

 

پکیج آموزش تنبک مقدماتی در وب سایت نت به نت

 

مراحل شروع یادگیری تنبک

هنرجو پس از انتخاب تنبک به عنوان ساز مورد علاقه خود، و خرید یک تنبک استاندارد؛ به طور رسمی وارد پروسه آموزشی این ساز می شود. مراحل اولیه که پیش از اتود با هنرجو کار می شود، بیشتر جنبه شناخت ماهیت و موارد بنیادی و پایه ای این ساز را دارد. پیش نیازهایی که قبل از شروع عملی نوازندگی، در هنرجو باید نهادینه شود. مراحل مهم شروع یادگیری تنبک را می توان به ترتیب زیر دسته بندی کرد.

 

- آشنایی با ساختمان تنبک و پوزیسیون های صدایی در تنبک

همواره نخستین جلسات باید به شناخت ساختمان تنبک پرداخته شود. چرا که در صورت آشنایی با ساز، ارتباط قوی تری بین هنرجو و ساز شکل می گیرد. همچنین هنرجو باید بداند برای نوزندگی از کدام قسمت های ساز استفاده می شود. پوست تنبک بیشترین نقش را در نوازندگی بر عهده دارد. هر چه ضربات نوازنده به وسط پوست نزدیک تر باشد صدای برخاسته بم تر؛ و هرچه این ضربات به کناره های پوست نزدیک تر باشد صدای آن زیر تر می شود. به جز پوست، تکنیک هایی نیز بر دیواره دهانه بزگ و همچنین تنه تنبک قابل اجراست. آن قدر گستره حرکات و تکنیک های اجرایی بر ­روی تنبک زیاد است، که نوازنده می تواند انواع شیرین کاری های زیبا را با آن به نمایش بگذارد.

 

-اکول نوازنده (حالت فیزیکی بدن نوازنده هنگام گرفتن ساز تنبک)

نوازندگی تنبک به صورت حرفه ای، اکول خاص و استاندارد نوازنده را می طلبد. از این رو از همان جلسات اول بیشترین تمرکز بر روی حالت فیزیکی بدن نوازنده هنگام در بر گرفتن ساز می باشد. استایل صحیح نوازنده در دراز مدت روی کیفیت اجرا تاثیر گذاشته و هر چه در اوایل راه این اصول را جدی تر بگیرد، کیفیت نوازندگی او نیز بیشتر خواهد بود. نوازنده حتما بایستی روی سکو یا صندلی بدون دسته بنشیند. ارتفاع کفه صندلی با زمین بایستی به اندازه ای باشد که زانوها به حالت 90 درجه خم شوند. گلویی تنبک روی ران چپ قرار می گیرد، لذا استفاده از یک زیر پایی برای بالا آمدن پای چپ ضروریست. پای راست کمی نیز باید باز باشد تا تنه تنبک به صورت کامل روی پا قرار نگیرد، بلکه بر جدار داخلی ران پای راست چفت شود. محل قرار گیری دست چپ روی دهانه بزرگ بین ساعت یک و دو (اگر دهانه بزرگ را به شکل صفحه ساعت عقربه ای فرض کنیم)، و دست راست نیز روی ساعت ده می باشد.

 

-شکل گیری فرم دست ها در تنبک

این مرحله مهم ترین قسمت در آموزش مقدماتی تنبک به حساب می آید. چرا که تمام نوازندگی توسط انگشتان و با نیروی عضلات مچ و ساعد انجام می شود. در روزهای اول که استاد توجه ویژه ای به فرم صحیح دست ها دارد، شاید هنرجو احساس درد و خستگی کند. اما جای نگرانی نیست. درد و خستگی نشان از آن دارد که اندام انعطاف پذیر آدمی برای ایجاد عادت بر روی یک حرکت جدید در حال آماده سازی خود می باشد. معمولا این درد و خستگی دو هفته پس از شروع کار به تدریج محو می شود. رعایت فرم صحیح دست برای تنبک نوازی تا آنجایی اهمیت دارد که استاد دائم از شما می خواهد هنگام تمرین آینه ای روبروی خود قرار داده تا حالت دست خود را به شکل مستقیم نظارت کنید و در صورت انحراف، به سرعت آن را اصلاح نمایید.

 

نحوه صحیح نشستن و دست گرفتن ساز تنبک

اهمیت فرم دست ها برای نوازندگی تنبک

 

-آشنایی با حرکات اصلی تنبک

تعداد حرکات و تکنیک های نوازندگی تنبک بیشمارند. اما تمام این حرکات از پنج حرکت اصلی ریشه می گیرند. تمام تمرکز هنرجو در اوایل راه، برای یادگیری و اجرای صحیح این پنج حرکت است که در مجموع شاکله اصلی نوازندگی او را تشکیل می دهد.

 

حرکات اصلی (پنجگانه) تنبک:

حرکت تم در تنبک:

حرکت تم بم ترین صدای تنبک است که حاصل برخورد انگشتان دست راست به نزدیکی مرکز پوست تنبک است.

 

 اجرای صحیح حرکت تُم را در اینجا ببینید

 

حرکت بک تنبک:

حرکت بک زیرترین صدای تنبک است که حاصل برخورد انگشت دوم (جنب انگشت کوچک) دست راست به کناره پوست تنبک است.

 

اجرای صحیح حرکت بک را در اینجا ببینید

 

حرکت ریز راست تنبک:

حرکتی ریزشی و متوالی است که با چهار انگشت دست راست انجام می گردد و نقش مهمی در زیبایی اجرای نوازندگی ایفا می کند.

 

اجرای صحیح حرکت ریز راست را در اینجا ببینید

 

حرکت ریز چپ تنبک:

حرکتی ریزشی و متوالی است که با چهار انگشت دست چپ انجام می گردد و نقش مهمی در زیبایی اجرای نوازندگی ایفا می کند.

 

اجرای صحیح حرکت ریز چپ را در اینجا ببینید

 

حرکت بشکن یا پلنگ در تنبک:

این حرکت با برخورد هریک از انگشتان یک تا چهار دست چپ بر کناره های پوست تنبک اجرا می گردد. هر انگشت ابتدا به انگشت کناری خود قلاب شده و سپس به صورت پرتابی بر ساز فرود می آید. بشکن صدایی مابین بم حرکت تم و زیر حرکت بک ایجاد می کند.

 

اجرای صحیح حرکت بشکن را در اینجا ببینید

 

همانطور که گفتیم دامنه حرکات تنبک نوازی و تکنیک های آن بسیار وسیع است. اما رسیدن به مهارت در اجرای همه آنها از کانال یادگیری این پنج حرکت اصلی گذر می کند. ریز 9 انگشتی، بشکن میانه، و... از حرکات معروف منشعب از این پنج حرکت است. ضمن اینکه زینت های بسیاری نیز در کنار اجرای این حرکات مورد استفاده قرار می گیرد.

 

نت خوانی در آموزش تنبک

بدون کسب دانش از تئوری موسیقی، آموزش تنبک به صورت حرفه ای تقریبا محال و نشدنی است. ارج و قرب این ساز کوبه ای وقتی نمایان شد که برای آن نت نویسی صورت گرفت و به قواعد تئوری موسیقی پیوست. قبل از آن نوازنده تنبک در یک گروه موسیقی جایگاهی نداشت و هر کس که می توانست با هر وسیله ای ضرب بگیرد، در گروه مشغول می شد. نوازندگان تنبک بیشتر حکم تدارکات گروه را داشتند که مسئول حمل وسایل و سازها بودند. اما امروزه تنبک به چنان جایگاهی رسیده، که نوازندگان حرفه ای تنبک همچون شمعی فروزان هدایتگر گروه های کوچک و بزرگ موسیقی هستند. 

نت خوانی در آموزش تنبک ساده تر از سازهای ملودیک است. چرا که هنرجو با نت های هفتگانه و علائم تغییر دهنده سر و کار ندارد و اساس کار آنها تنها با مقوله دیرند یا کشش نتها است.

به عبارتی نت خوانی در تنبک به صورت خطی و مستقیم می باشد و در یک بعد انجام می گردد. اما سازهای ملودیک دارای دو بعد هستند که نت ها علاوه بر خط مستقیم، بر روی پنج خط حامل نیز جابجا می شوند.

هر چند نت خوانی در تنبک ساده تر است، اما اجرای نت ها باید بسیار دقیق و موشکافانه باشد و از این حیث از حساسیت بیشتری نسبت به سازهای ملودیک برخوردار است.

تنبک با ضرب ها و سر ضرب ها سر و کار دارد که دقیقا بایستی در زمان و جای مناسب اجرا شوند. کوچکترین انحراف نوازنده تنبک از ریتم به شدت نمایان می شود و می تواند کل اجرای یک گروه را دارای مشکل کند. چراکه تمرکز تمام گروه  ضرب هایی است که تنبک نواز اجرا می کند.

 

 

اهمیت آموزش تنبک مقدماتی برای همه نوازندگان

شناخت ریتم در هر برهه ای از زندگی، منجر به درک هر چه بیشتر افراد نسبت به ماهیت موسیقی می گردد. در واقع این مساله به حدی مهم است که توصیه می شود کودکان را در کودکی با ساز تنبک آشنا کنیم. هر چقدر که در خلق ملودی های ناب و اثر گذار مهارت داشته باشیم، اما در ریتم شناسی و شناخت سر ضرب ها دارای مشکل باشیم؛ بازهم پای هنرمندی ما خواهد لنگید. هم چنین، یکی از اصلی ترین آزمون های ورودی به دانشکده های موسیقی، تست ریتم شناسی هنرجو با استفاده از تنبک است. یعنی حتی در تحصیلات آکادمیک موسیقی در هر رشته ای نیز رد پای سازهای ضربی به چشم می خورد که عموما این ساز تنبک است. هنرجو باید بتواند ثابت کند که در مقوله ریتم شناسی دارای درک و شهود کافی است. هیچ سازی در زمینه شناخت ریتم و ضرب در موسیقی مانند تنبک کامل و کارآمد نیست. لذا اساتید بزرگ موسیقی همواره توصیه می کنند هر نوازنده ای برای شکوفایی و پیشرفت سریعتر، بهتر است نوازندگی تنبک را در سطح مقدماتی یاد بگیرد.

 

سوالات متداول هنرجویان تنبک

 

یادگیری تنبک چقدر زمان می برد؟

در شرایط ایده آل، یعنی پیوستگی در تمرینات و جدیت هنرجو، دوره مقدماتی یک سال و دوره متوسطه نیز یک سال و نیم به طول می کشد. برای رسیدن به سطح حرفه ای فاکتورهای متعددی از جمله تلاش و پیگیری خود هنرجو تعیین کننده خواهد بود.

 

آیا چرب کردن پوست تنبک کار خوبی است؟

خیر. چرب کردن پوست به مرور باعث از بین رفتن بافت پوست و افت شدید کیفیت و در نهایت خرابی آن می گردد.

 

چگونه از تنبک خود مراقبت کنیم؟

بافت چوب و پوست به دو عامل دما و رطوبت بسیار حساس است. پیشنهاد می شود همواره پس از تمرین، ساز خود را در کاور قرار داده و از معرض تغییرات زیاد دمایی دور نگه دارید.

 

آیا تنبک نیز کوک می شود؟

 خیر. از آنجا که سازهای کوبه ای با ملودی سر و کار ندارند، در نتیجه به کوک هم ارتباطی ندارند.

 

بهترین کتاب برای آموزش تنبک چیست؟

کتاب های زیادی مورد تایید اساتید موسیقی قرار گرفته اند. یکی از کاربردی ترین آنها، کتاب روش نوین آموزش تنبک اثر مرتضی قاسمی است که از منابع خوب و معروف این زمینه به حساب می آید.

 

خرید کتاب آموزش تنبک

 

آیا بدون نت خوانی می توان تنبک یاد گرفت؟

خیر. چه برای تک نوازی و چه برای همنوازی بایستی مهارت نت خوانی را داشته باشید. بدون یادگیری نت خوانی و قواعد اولیه تئوری موسیقی هرگز از سطح آماتور جلوتر نخواهید رفت. البته برای یادگیری نت خوانی نیاز به کلاس های جداگانه نیست. بلکه به موازات درس های کتاب، استاد نت خوانی را به هنرجو یاد می دهد.

 

آموزش تنبک به روش مجازی بهتر است یا حضوری؟

در اصل قدرت انتقال مفاهیم و روش تدریس مدرس، و پس از آن تلاش و پیگیری هنرجو در یادگیری تنبک دو عامل تاثیر گذار در آموزش تنبک هستند. چنانچه مدرس تنبک از تجربه و علم به روز برخوردار باشد و هنرجو نیز در یادگیری تنبک مصصم باشد، بین آموزش مجازی و حضوری فرقی نخواد بود.

 

 

 

 

آموزش تنبک به صورت مجازی از مبتدی تا پیشرفته

این بخش از وبسایت نت به نت به ارائه کلیه محصولات آموزشی برای ساز تنبک تعلق دارد.آموزش تنبک در سالهای اخیر در سطح کشور رشد چشمگیری داشته و هنرجویان زیادی به یادگیری این ساز کوبه ای از طریق فضای مجازی روی آورده اند. وبسایت نت به نت به عنوان متولی آموزش مجازی موسیقی، آموزش این ساز را از سطح مقدماتی در دستور کار خود قرار داده و تا مراحل پیشرفته نوازندگی به ارائه محصولات ارزنده اموزشی می پردازد. استاد امین صادق پور مدرس با تجربه سازهای کوبه ای، آموزش ساز تنبک در این وبسایت را عهده دار است.

 

آموزش مجازی تنبک

در این بخش علاوه بر دروس پیش نیاز و دوره های مقدماتی آموزش تنبک، دوره متوسطه و پیشرفته، بخش های جذاب دیگری برای اثر بخشی مضاعف در روند یادگیری هنرجو تهیه و تولید شده است. آموزش همنوازی تنبک با آهنگ یکی از این بخش های مهم و متنوع وبسایت نت به نت است. فلسفه یادگیری ساز تنبک همنوازی است. هنرجو با یاد گیری این ساز غیر ملودیک می خواهد در دو نوازی های کوچک، گروه های موسیقی و حتی ارکسترهای بزرگ نقش آفرینی کند. بر همین اساس بخش نوآورانه همنوازی با آهنگ را راه اندازی کرده ایم تا عزیزان با خیالی آسوده در کنار آموزش های کتاب، به تکمیل ظرفیت ها و مهارت های نوازندگی خود بپردازند.

از دیگر بخش های مهم و کاربردی آموزش تنبک، مقالات آموزشی این ساز است که به صورت محتوای نوشتاری و یا به همراه ویدیوی آموزشی در اختیار هنرجویان قرار دارد. در این بخش هنرجویان می توانند پاسخ تمامی سوالات و اشکالات خود را بیابند و بر اطلاعات و تجارب خود بیفزایند.

سوالات متداول

یادگیری هر ساز به واسطه الگوی های از پیش ساخته شده امکان پذیر است. نوازندگی مهارتی ظریف و تجربی است که بدون استفاده از تجربیات یک مدرس، نمی توان به آن دست یافت. اگر هم فردی بتواند به صورت خود آموز نوازنده شود، کاملا در سطح آماتور خواهد بود و هرگز نخواهد توانست در گروه های موسیقی همکاری داشته باشد. برای یادگیری ساز تخصصی ای همچون تنبک حتما باید زیر نظر یک مدرس با تجربه یادگیری را آغاز کنید.
1- مهارت استاد در انتقال مفاهیم: توانایی استاد در سنجش سطح پذیرش هنرجو، ارائه و انتقال مفاهیم مورد نیاز، مستقیما روی مدت زمان یادگیری هنرجو تاثیر گذار است. 2- الگوی مرجع یا کتاب آموزشی:اعتبار و مقبولیت کتاب آموزشی عامل دوم تاثیر گذار در این زمینه است. 3- پیوستگی وتلاش هنرجو: مهمترین عامل در مورد مدت زمان یادگیری تنبک، میزان تعهد و پیوستگی در انجام روزانه تمرینات و تلاش هنرجو است. در صورت ایده آل بودن هر سه مورد فوق، به نظر می رسد مدت زمان یادگیری تنبک در سطح مقدماتی 6 ماه، و در سطح متوسطه یک سال به طول بکشد.
1- مدیریت زمان: در روش مجازی، هنرجو می تواند برنامه ریزی زمانی خود را مدیریت کند. می تواند هر زمان در شبانه روز به محتوای آموزشی دسترسی داشته باشد و طبق دلخواه خود برنامه ریزی کند. 2- صرفه جویی در هزینه ها: هزینه هر جلسه آموزشی برای هنرجو بسیار به صرفه تر از کلاس های حضوری خواهد بود. هزینه رفت و آمد و استهلاک زمان هم از دیگر موارد صرفه جویی در هزینه ها است. 3- دسترسی کامل به جلسات آموزشی: در کلاسهای حضوری، هنرجو هر جلسه یک بار وقت دارد تا تمام نکات را یاد بگیرد. اما در روش مجازی هنرجو تمام جلسات را دانلود می کند و هر کدام را بارها و بارها می تواند ببیند.
سبد خرید 0
تماس با ما