فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

درس هشتم دوره مقدماتی آموزش پیانو

  • انتشار1402/01/28
درس هشتم دوره مقدماتی آموزش پیانو

هنرجویان عزیز سلام. با درس هشتم از دوره مقدماتی آموزش پیانو همراه شما هستیم. در این درس، تمرین شماره 10 از کتاب آموزش مقدماتی پیانو بِیِر را یاد خواهیم گرفت. از آنجا که محتوا و جمله بندی میزان ها با درس قبل کاملا در تشابه است و از حیث نت خوانی نکته جدیدی در خود ندارد؛ استاد دانش به صورت مستقیم درس را بر روی پیانو به شما آموزش می دهد.

هر چند نت خوانی این درس شباهت بسیاری با درس قبل دارد، اما از نظر اجرا کاملا این دو با هم متفاوتند. در درس هفتم دست چپ پر کار تر بود و تعداد نت بیشتری  را می نواخت. اما در این درس این قضیه بر عکس است و دست راست تحرک بیشتری دارد. همچنین سرعت اجرا در حالت comodo به معنای نسبتا آهسته است. اما درس قبلی Allegretto به مفهوم نسبتا سریع بود. این تمرین ها کاملا هدفدار تدوین شده اند و هر کدام به نوبه خود بخشی از مهارت نوازندگی پیانو را در شما تقویت می کند. مجموع این تمرین ها و تکرار پیوسته آنها، به شکل گیری فرم دست ها، تقویت مهارت استفاده متفاوت از دو دست و هماهنگی ذهن با عضلات می انجامد. برای تمرینات حتما از مترونوم استفاده کنید.

 

شروع آموزش پیانو در وب سایت نت به نت

 

حتما از کوک بودن پیانوی خود اطمینان داشته باشید

اگر در منزل پیانوی آکوستیک داشته اید و مدت هاست کسی سراغ آن نرفته است، به احتمال زیاد کوک خالی کرده است. البته کوک کردن پیانو یک کار نسبتا تخصصی است و فعلا در سطحی که شما قرار دارید نیست. اما حتما از فردی متخصص بخواهید پیانوی شما را کوک کند. یادگیری نوازندگی با یک ساز ناکوک بسیار نامطلوب است و باعث انحراف در قدرت گوش موسیقیایی هنرجو می شود. وقتی نت ها درست نباشند، هنرجو به این ناکوک بودن عادت می کند و بستر یادگیری او بر اساس این نت های فالش قرار می گیرد. کیبورد یا پیانوهای دیجیتال چون فاقد سیم و فیزیک صوت هستند، نیاز به کوک ندارند.

 

مروری بر مبحث کسر میزان

این که شما بدانید هر کسر میزان از ما چه می خواهد، بسیار حائز اهمیت است. کسر میزان مستقیما به ریتم قطعه اشاره دارد. اگر موسیقی را یک پرنده در نظر بگیریم، ریتم و ملودی دو بال این پرنده خواهند بود. بدون وجود یکی از آنها، این پرنده هیچ گاه قادر به پرواز نخواهد بود. به خاطر همین تاکید زیادی بر دانستن آن داریم.

کسر میزان که به آن میزان نما هم می گویند، یک عبارت دو جزئی است که معمولا به شکل کسری در میزان اول قرار می گیرد. بیایید کسر میزان درس امروز را با هم تحلیل کنیم.

کسر میزان این قطعه 4/3 است. همیشه عدد صورت تعداد ضرب هر میزان را به ما می گوید. پس در مرحله اول ما می دانیم این میزان ما از سه ضرب مساوی تشکیل شده است.

حال باید بدانیم ارزش زمانی هر ضرب چقدر است. در اینجا نگاه به مخرج کسر می کنیم و میبینیم عدد 4 می باشد.

با یک نتیجه گیری ساده در می یابیم که میزان های ما از سه ضرب با ارزش زمانی 4/1 ساخته شده است. می دانیم که یک چهارم، ارزش زمانی نت سیاه است. پس در آخر به نتیجه نهایی می رسیم: کسر میزان سه چهارم یعنی میزان ها از سه ضرب تشکیل شده اند که هر ضرب کششی معادل یک نت سیاه دارد.

اینکه می گوییم هر ضرب معادل کشش یک نت سیاه است یعنی چه؟

می دانیم که نت ها با توجه به کشش خود می توانند به نتهای دیگر تبدیل شوند. مثلا کشش نت چنگ نصف نت سیاه است. پس نت سیاه می تواند به دو نت چنگ تبدیل شود.

در برخی از میزان های این درس می بینیم که تنها یک نت سفید نقطه دار قرار دارد. خوب می دانیم کشش نت سفید دوبرابر نت سیاه است. وقتی نقطه در کنار نت قرار بگیرد، به اندازه نصف کشش، به آن اضافه می شود. پس نت سفید نقطه دار معادل سه نت سیاه می شود. نتیجه می گیریم که در این میزان هر سه ضرب به نت سفید اختصاص خواهد یافت. برای اجرای آن کلاویه را به اندازه کشش سه نت سیاه نگه می داریم.

 

اهمیت مرور درس های قبلی کتاب

هر درس الگویی برای پیشرفت شماست. خیلی مهم است که تمرین ها را به قدر زیاد تکرار کنید تا آماده جلسات بعدی شوید. اما مهمتر از آن، بازیابی آنچه که از قبل یاد گرفته اید می باشد. به بیان ساده تر، شما همیشه باید این توانایی را داشته باشید که همه درس های گذشته را بدون اشکال، و خیلی روان اجرا کنید. به خاطر همین یک روز در هفته را به مرور جلسات گذشته اختصاص دهید. لازم نیست درس های قبلی را مثل درس حال حاضر زیاد تکرار کنید. همین که چند بار بنوازید و ببینید که نسبت به آنها تسلط کافی دارید، کافی است. تا پایان دوره همیشه این کار را انجام دهید. نگذارید این درس های ساده و نکات عملی آنها از ذهن شما خارج شود. وقت زیادی را از شما نمی گیرد ولی بسیار برای آینده حرفه ای شما تاثیر گذار خواهد بود.

 

سوالات متداول

اصولا پیانوی آکوستیک به گونه ای ساخته می شود که از سایر سازهای سیمی نسبت به خالی کردن کوک مقاوم تر باشد. به طور متوسط هر 6 ماه یکبار باید نسبت به کوک آن اقدام کرد.
مترونوم به شناخت ریتم و حفظ سر ضرب ها کمک بسیاری میکند. استفاده از آن موکدا توصیه می شود اما ضروری نیست.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما