فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

درس سی ام دوره مقدماتی آموزش پیانو

  • انتشار1402/08/13
درس سی ام دوره مقدماتی آموزش پیانو

درود بر شما هنردوستان عزیز در وب سایت نت به نت. به درس سی ام از آموزش مقدماتی پیانو رسیدیم. یادگیری تمرین شماره 32 از کتاب آموزش مقدماتی پیانو BEYER، موضوع درس سی ام خواهد بود. در این درس پوزیشن و موقعیت انگشتها روی صفحه کلید پیانو عوض می شود و طیف جدیدی از نت ها را تمرین خواهید کرد. استاد دانش ابتدا سلفژ و نتخوانی درس و همچنین جای انگشتان روی موقعیت جدید را شرح می دهد و پس آن با اجرای تمرین بر روی پیانو، این جلسه آموزشی را به پایان می رساند. در ادامه خواهیم دید که تغییر جای انگشتان، بر روی خطوط حامل چه تاثیری می گذارد؛ و کمی هم با اصطلاح کلید در موسیقی آشنا خواهیم شد.

 

تمرین پیانو و شروع نت های بالای پنج خط حامل

تا به حال در 29 درس گذشته از دوره مقدماتی اموزش پیانو، انگشتهای دست چپ و راست ما روی محدوده نت های دو تا سل قرار داشت. در این درس کمی به سمت اکتاو بالاتر میرویم، به این صورت انگشت های هر دست در نت های دو اکتاو مشغول نواختن خواهد شد.

انگشت های 1 تا 5 در دست راست به ترتیب روی نت های سل ؛ لا ، سی ؛ دو ؛ ر

و انگشت های دست چپ به ترتیب روی نت های ر ؛ دو ؛ سی ؛ دو ؛ ر با یک اکتاو فاصله قرار می گیرند.

در تصویر زیر می توانید محل جدید قرارگیری انگشت های دست چپ و راست را روی کلاویه ها ببینید.

 

محل جدید قرارگیری انگشت های دست چپ و راست را روی کلاویه ها

 

اما وقتی نت های دست راست کمی به سمت بالا می روند و زیر تر می شوند، با توجه به اینکه خطوط حامل دارای 5 خط است، در اینجا ما با خطوط اضافه ای که روی خط حامل قرار می گیرند مواجه خواهیم شد.

بله، این درست است که خطوط حامل 5 خط دارد. اما در اصل بازه این خطوط 25 خط است. یعنی می توانیم 25 خط موازی رسم کنیم و همه نتهای موسیقی را روی آنها بنشانیم. اما چنین کاری هم زمان بر است هم غیر کار آمد.

در اینجاست که خطوط اضافه و فرعی می توانند زیر یا روی پنج خط حامل قرار گیرند تا نت های خارج از پنج خط را نیز پوشش دهند.

در واقع روی 5 خط حامل می توان 11 نت را جایگذاری کرد، اما با استفاده از خطوط کمکی تا 27 نت را هم می توان درج نمود.

اما بازهم این خطوط اضافه، دارای محدودیت هستند. نمی شود هر چقدر که نت ها زیر و بم شوند، به آنها خطوط اضافه و کمکی تخصیص داد. نهایتا 4 خط اضافه را می توانیم در بالا و پایین 5 خط اصلی درج کنیم.

در اینجا نقش کلید های موسیقی مشخص می شود. اگر خطوط حامل را یک نردبان 25 پله ای در نظر بگیریم، کلیدهای موسیقی مشخص می کنند که پنج خط حامل اصلی در کدام بخش از این نردبان قرار دارد. مثلا کلیدی که با آن زیاد سر و کار داریم، کلید سل است که روی خط دوم حامل قرار می گیرد. این کلید باعث می شود همه نت هایی که روی آن خط قرار می گیرند سل باشند. نت های بعدی به ترتیب زیر و بمی، بین یا روی خطوط دیگر قرار می گیرند.

اگر کلید سل پاسخگوی همه نت های یک قطعه نبود، یعنی نت ها در اکتاوهای بالاتر یا پایین تر قرار داشتند، از کلیدهای دیگری نیز برای مشخص کردن خطوط حامل استفاده می گردد. مثل کلید دو، و کلید فا.

نمی خواهیم بحث را تخصصی کنیم. اما اگر اشتیاق دارید بیشتر در مورد کلیدهای موسیقی بدانید، مقاله زیر را مطالعه بفرمایید.

 

آشنایی با انواع کلید و نقش آنها در موسیقی

 

با توجه به اینکه جای دست ها روی صفحه شستی پیانو عوض شده است، برای هماهنگی بین ذهن و انگشتان نیاز است این تمرین را بارها و بارها تکرار کنید. کم کم داریم به مراحل خوبی می رسیم. شما که تا این مرحله را به خوبی پشت سر گذاشته اید، قطعا خواهید توانست با صبر و تلاش به مراحل بالاتر نیز برسید. به زودی برنامه های متنوعی برای شما خواهیم داشت که آموزش اهنگ برای پیانو، یکی از آنها خواهد بود. 

 

سوالات متداول

روی خطوط حامل 11 نت می تواند درج شود. اما وقتی زیر و بمی نت ها به اندازه ای کم و زیاد شود که درج انها روی پنج خط حامل ممکن نباشد، از خطوط اضافه یا کمکی استفاده می شود. این خطوط اجازه می دهند تا نت های بیشتری (تا 27 نت) را بتوان در حامل ها داشته باشیم.
کلید سل در ابتدای خطوط حامل قرار می گیرد و نشان دهنده طیف نت ها در اکتاوهای میانی پیانو است. نت نویسی اکثر تمرینات و قطعات بر اساس کلید سل در خطوط حامل می باشد. کلیدهای موسیقی نقش خلاصه نویسی را دارند. اگر کلیدها نبودند، به جای 5 خط حامل بایستی 25 خط رسم می شد.

توجه !

برای نمایش کامل ویدیوی درس بالا ابتدا از طریق کادر زیر درس مربوطه را خریداری نمایید.

سپس آن را از طریق پروفایل کاربری خود دانلود کنید. 

در صورت خرید پکیج مربوط به این آموزش ، به جای خرید تک درس ها ، حداقل 50 درصد هزینه ی خرید شما کاهش می باید.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما