فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

درس نوزدهم دوره مقدماتی آموزش پیانو

  • انتشار1402/05/03
درس نوزدهم دوره مقدماتی آموزش پیانو

سلام بر همراهان عزیز وب سایت نت به نت. دوره مقدماتی آموزش پیانو به درس نوزدهم خود رسید. حتما شما عزیزان دروس پیش نیاز و هجده درس قبلی این دوره را به خوبی گذرانده و تمرین های ارائه شده را به دقت و میزان کافی انجام داده اید. هر چه جلوتر می رویم، سطح تمرین ها بالاتر می رود به همین علت تسلط شما به درس های قبلی ضروری است. درس نوزدهم اختصاص دارد به تمرین شماره 21 از کتاب آموزش مقدماتی پیانو BEYER. یک اتود نیمه ملودیک که هر دو دست نوازنده را مشغول کار می کند. استاد دانش ابتدا به سلفژ و نت خوانی درس پرداخته و در آخر به صورت عملی از روی ساز به شما آموزش می دهد.

 

آموزش پیانو در وب سایت نت به نت

 

تقسیم بندی اجرای یک نت در دو ضرب

به میزان هشتم این درس نگاه کنید. یک نکته جدیدی در اجرای آن خواهید یافت. کسر میزان درس چهار چهارم است. یعنی هر میزان از چهار ضرب با ارزش زمانی یک نت سیاه تشکیل شده است.

میزان هشتم، دست چپ:

ضرب اول، دوم، سوم میزان = یک نت سفید نقطه دار

ضرب چهارم میزان= یک نت سیاه

 

میزان هشتم، دست راست:

ضرب اول میزان = یک نت سیاه

ضرب دوم میزان = یک نت سیاه

ضرب سوم و چهارم میزان = یک نت سفید

 

حال می خواهیم این میزان را همزمان با دو دست اجرا کنیم. سه ضرب اول میزان برای دست چپ یک نت سفید نقطه دار است. یعنی کلاویه را بایستی به اندازه ارزش زمانی سه نت سیاه به صورت متصل نگاه داریم.

برای اجرای دست راست، دو ضرب اول میزان شامل دو نت سیاه است. اما برای ضرب سوم نت مستقلی نداریم. چرا که نت سفید دو ضرب حساب می شود. در اینجا باید چه کنیم؟

جواب بسیار ساده است. نت سفید برای دست راست را در ذهن به دو بخش مساوی تقسیم می کنیم. از یک بخش آن برای تکمیل ضرب سوم میزان دست چپ استفاده می کنیم و بخش دیگر را به ضرب چهارم اختصاص می دهیم.

خیلی خلاصه بخواهیم بگوییم:

نصف نت سفید میزان هشتم دست راست برای ضرب سوم، و نصف دیگر آن برای ضرب چهارم همین میزان در دست چپ خرج می شود.

این تقسیم بندی بایستی بسیار دقیق باشد و از حیث زمان به دو بخش کاملا مساوی تقسیم شود. ابتدا شاید انجام آن حتی با وجود مترونوم کمی گیج کننده به نظر برسد. اما با چند بار تمرین، به طور کامل بر آن فائق خواهید شد.

نکته: میزان هشتم را به صورت جداگانه بارها و بارها تمرین کنید.

نکته: در آینده این تقسیم بندی ها از دو بخش نیز فراتر می رود و گاه یک نت برای سه یا چهار ضرب از میزان دست مخالف، تقسیم می شود. پس از هم اکنون به تمرین و تکرار این میزان بپردازید تا در آینده کاملا آماده باشید.

 

آثار پیانیست های معروف جهان را گوش کنید

اگر مصمم و جدی وارد عرصه یادگیری پیانو شده اید، باید خود را در دنیای بیکران این ساز غرق کنید. این پیگیری شماست که در آینده شخصیت و سطح نوازندگی شما را شکل می دهد. یک نوازنده خوب کسی است که آثار پیانیست های بزرگ را همواره گوش کند. این کار تحولی شگرف در شناخت دنیای پیانو برای نوازنده را به همراه دارد. هنرجوی پیانو قابلیت های وسیع این ساز، تکنیک ها و فضا سازی های بی نهایت آن را درک می کند. شنیدن آثار بزرگان الهام بخش هنرجویان می شود. دورنمای کار را به آنها نشان می دهد و آن ها را هدفمند می کند. بگردید و آثار تکنوازی از نوازندگان معروف را پیدا کنید و حداقل شبی چند تراک را گوش کنید.

 

اسامی تعدادی از پیانیست های معروف و برجسته ایرانی و خارجی:

خارجی:

لیف اووه آندسنس (Leif Ove Andsnes)

ولادیمیر داویدویچ اشکنازی (Vladimir Ashkenazy)

ولفگانگ آمادئوس موتسارت  (Wolfgang Amadeus Mozart)

کریستین زیمرمن (Krystian Zimerman)

آلفرد برندل (Alfred Brendel)

سرگئی واسیلیویچ راخمانینف (Sergei Rachmaninoff)

لودویگ فان بتهوون (Ludwig van Beethoven)

 

ایرانی:

جواد معروفی

رافائل میناسکانیان

فریبرز لاچینی

انوشیروان روحانی

مرتضی محجوبی

ناصر چشم آذر

و...

در این لیست تنها تعداد محدودی از اسامی اساتید پیانو نوازی آورده شد. تعداد نوازندگان حرفه ای پیانو در جهان بسیار زیاد است. تنوع را در شنیدن آثار به کار ببرید و آثار مختلف از نوازندگان را گوش کنید. برای شروع پیشنهاد می کنیم آلبوم جان عشاق استاد شجریان، با پیانو نوازی حیرت آور استاد جواد معروفی را بشنوید.

 

در ویدیوی زیر قسمتی از آموزش درس نوزدهم را مشاهده می فرمایید

 

توجه !

برای نمایش کامل ویدیوی درس بالا ابتدا از طریق کادر زیر درس مربوطه را خریداری نمایید.

سپس آن را از طریق پروفایل کاربری خود دانلود کنید. 

در صورت خرید پکیج مربوط به این آموزش ، به جای خرید تک درس ها ، حداقل 50 درصد هزینه ی خرید شما کاهش می باید.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما