فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

درس بیستم دوره مقدماتی آموزش پیانو

  • انتشار1402/05/10
درس بیستم دوره مقدماتی آموزش پیانو

سلام. درس بیستم از آموزش پیانو را ملاحظه می فرمایید. تمرین بیست و دوم از کتاب آموزش مقدماتی پیانو بِیِر را در این درس یاد خواهید گرفت. این تمرین ها که به صورت بالا رونده ای دشوار تر می شوند، مرحله به مرحله مهارت دست های شما در انگشت گذاری و تقسیم بندی زمانی در اجرای نت ها را ارتقا می بخشند. استاد دانش مدرس ساز پیانو در وبسایت نت به نت، درست مثل جلسات قبل، در بخش اول به سلفژ و نت خوانی درس پرداخته و سپس تمام تمرین را به تفکیک هر دو دست بر روی ساز به شما آموزش می دهد.

 

نکات آموزشی درس بیستم آموزش پیان

- در بین حامل های دست راست و چپ، عبارت Legato را می بینید. وقتی در خطوط حامل خبری از خطوط اتصال و کمان هایی که نت ها را به هم وصل می کند نباشد، و کلمه لگاتو توسط نت نویس درج شده باشد؛ به این معناست که نت های کل تمرین بایستی به صورت پیوسته اجرا شوند. یعنی انگشت های نوازنده با نواختن یک نت، تا رسیدن به نت بعدی روی کلاویه می ماند.

نکته: در برخی از نسخ کتاب بیر، کمان های اتصال بر قرار است. در اصل بین این دو هیچ تفاوتی نیست. حذف کمان های اتصال و درج عبارت لگاتو صرف جهت خلاصه نویسی است.

- بیشترین بار آموزشی این درس مربوط به میزان هشتم می باشد. این میزان کاملا مشابه میزان هشتم در درس قبلی یعنی درس نوزدهم است که توضیحات کاملی راجع به آن ارائه کردیم. استاد دانش بازهم به صورت مفصل نحوه تقسیم بندی اجرای یک نت در دو ضرب این میزان را شرح داده و با تکرار چند باره، کاملا طریقه نواختن آن را برای شما روشن می سازد.

به تصویر زیر که میزان هشتم تمرین شماره 22 می باشد دقت کنید.

میزان هشتم

 

کسر میزان 4/4 است. پس هر میزان از چهار ضرب تشکیل شده که هر کدام کششی معادل یک نت سیاه دارد. میزان دست چپ را ببینید؛ یک نت سفید نقطه دار و یک نت سیاه دارد. نت سفید نقطه دار معادل کشش سه نت سیاه است. پس به اندازه سه بار صدای کلیک مترونوم، نت Do را نگاه می داریم و بلافاصله به اندازه یک ضرب نت Mi را می نوازیم.

حال میزان مربوط به دست راست را ببینید؛ دو نت سیاه برای ضرب اول و دوم، و یک نت سفید برای ضرب سوم و چهارم میزان.

پس بدیهی است وقتی این میزان را با هر دو دست می نوازیم، نصف نت سفید دست راست متعلق به ضرب سوم میزان دست چپ می شود و نصف دیگرش مربوط به ضرب چهارم.

نتیجه: وقتی نت سفید نقطه دار در میزان دست چپ را می نوازیم، هر دو نت سیاه به علاوه نصف کشش نت سفید در میزان مربوط به دست راست را همزمان اجرا می کنیم.

و وقتی نت سیاه در میزان دست چپ را می نوازیم؛ نصف دیگر نت سفید در میزان مربوط به دست راست را همزمان اجرا می کنیم.

نکته مهم آن است که این تقسیم بندی بایستی به طور دقیق انجام شود و هر نت با کشش مخصوص خود اجرا گردد. این میزان را به طور جداگانه بارها و بارها تمرین کنید.

 

در ویدیوی زیر قسمتی از آموزش درس بیستم را مشاهده می فرمایید

 

توجه !

برای نمایش کامل ویدیوی درس بالا ابتدا از طریق کادر زیر درس مربوطه را خریداری نمایید.

سپس آن را از طریق پروفایل کاربری خود دانلود کنید. 

در صورت خرید پکیج مربوط به این آموزش ، به جای خرید تک درس ها ، حداقل 50 درصد هزینه ی خرید شما کاهش می باید.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما