فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

درس هفدهم دوره مقدماتی آموزش پیانو

  • انتشار1402/04/22
درس هفدهم دوره مقدماتی آموزش پیانو

 سلام بر هنرجویان عزیز، مشتاقان یادگیری هنر نوازندگی. دوره مقدماتی آموزش پیانو به درس هفدهم خود رسید. در این درس با تمرینی پویا و جذاب سر و کار خواهید داشت که هر دو دست، حسابی به تحرک همزمان بر روی نت های گام دو ماژور می پردازند. از نام گام دو ماژور نترسید. فعلا در همین حد بدانید که نت های این گام همگی بر روی کلاویه های سفید قرار دارند. همه تمرینات شما روی این گام موسیقی بوده است. درس هفدهم مربوط می شود به تمرین 19 از کتاب آموزش مقدماتی پیانو بِیِر BEYER. تمرینی که حاوی بار آموزشی زیادی است. از خطوط اتصال گرفته تا نت های استکاتو. کسر میزان درس سه چهارم است و استاد دانش پس از سلفژ و نت خوانی تمرین، آن را به صورت کامل بر روی ساز اجرا می کند. قدم به قدم با آموزش پیانو در وبسایت نت به نت، تا رسیدن به سطوح پیشرفته!

 

حساسیت به شدت (Touch Response) در پیانو و کیبورد

پیانوهای آکوستیک و دیجیتال در بحث سطح داینامیکی، قابلیت تغییر شدت یا آکسان صوت به واسطه حساسیت کلاویه به شدت و پاسخ دهی به ضربه را دارند. سخت شد؟ پس باید ساده تر توضیح دهیم.

کلاویه های پیانو، واسطه اجرای نت ها هستند. همین کلید های سیاه و سفیدی که نت ها را با فواصل پرده و نیم پرده به صدا در می آورند. در پیانوهای آکوستیک، فرایند نوازندگی کاملا فیزیکی است. یعنی با فشار دادن کلاویه ها، چکش ها به سیم های مربوط به هر کلاویه برخورد می کند و باعث تولید صوت می شود. حال هر چه ضربه را محکم تر بر کلاویه وارد کنیم، چکش هم محکتر به سیم می خورد و در نتیجه صدای تولید شده، قوی، بلند و پر شدت می شود. و هرچه آرام تر و با سرعت کمتری کلاویه را فشار دهیم، شدت صدا خفیف تر و کم سو می شود. به این قابلیت در پیانو، حساسیت به شدت یا تاچ ریسپانس (Touch Response) گفته می شود.

 

تصویر چکش های پیانو

تصویر چکش های پیانو

 

خب همانطور که در درس امروز و درس های قبل در نت خوانی دیدیم، برخی از نت ها به حالت استکاتو یا مقطع باید اجرا شوند. در اینجاست که حساسیت به شدت ضربه کارایی پیدا می کند. در اصل نت های استکاتو را باید با سرعت بیشتری بنوازید. پیانوهای آکوستیک و دیجیتال با توجه به حساسیت ضربه ای که دارند این مورد را پوشش می دهند.

اما کیبوردهای دیجیتال همه دارای این سیستم نیستند. به خاطر همین اگر واقعا می خواهید به صورت حرفه ای پیانو بزنید و توان مالی برای خرید پیانوهای دیجیتال و آکوستیک ندارید؛ حتما باید کیبوردهای بخرید که قابلیت داینامیکی دارای سطوح حساسیت و پاسخ دهی به ضربه را داشته باشند. کیبوردهای پیانویی گزینه خوبی برای این نیاز، به حساب می آیند.

البته این را هم بگوییم با ارگ ها و کیبوردهایی که این قابلیت را ندارند هم می توان تمرینات را کار کرد. اما هدف تمرین، شدت دار بودن نت های استکاتو است که لاجرم هنرجو باید از آن چشم پوشی کند.

 

پیشرفت پیانو نوازی خود را رصد کنید

وقتی یک نهال در باغچه خانه بکارید، هیچ گاه متوجه رشد آن نمی شوید. چرا که سرعت رشد آرام است و اینکه همیشه به زمان حال او نگاه می کند. سالها بعد این نهال به درخت تنومندی تبدیل شده ولی شما به دلایلی که گفتیم متوجه روند رشد آن نشده اید. تنها اگر در زمان های مختلف رشد این درخت، از آن عکس می گرفتید، حال با شگفتی متوجه می شدید که این درخت چقدر کوچک بوده و اکنون چه هیبتی یافته است. آری، چون در زمان حال زندگی می کنیم، متوجه تغییرات تدریجی در اطراف خود نمی شویم.

از این مثال منظوری داشتیم. شما یادگیری پیانو را از درس اول شروع کرده اید و اکنون به درس نوزدهم رسیده اید. در خط مستقیم زمان، شاید متوجه پیشرفت مهارت خود در نواختن اتودها نشوید. به شما پیشنهاد جالبی می دهیم. گاهی بیایید به سراغ تمرین های ابتدایی بروید و آنها را بنوازید. با این کار به یک باره متوجه می شوید بدون آنکه در جریان باشید، چقدر پیشرفت کرده اید. این رصد کردن خط سیر و پیشرفت، نه تنها جذابیت زیادی دارد، بلکه شوق و انگیزه شما را برای ادامه بسیار افزایش می دهد. البته مرور درس های گذشته، همیشه برای بازیابی آموزه های قدیمی مفید است. اما فعلا پروسه آموزشی شما روی یک خط مستقیم بر مبنای اتود قرار دارد و از نظر فنی نیازی به مرور آنها ندارید. ولی حتما برای دیدن پیشرفت خود گاهی به آنها سر بزنید.

 

در ویدیوی زیر قسمتی از آموزش این درس را مشاهده می فرمایید

 

سوالات متداول

این اصطلاح به معنای حساسیت کلاویه ها به شدت ضربه است. هر چه ضربه سریعتر و محم تر باشد، شدت یا آکسان صوت بیشتر شده و صدا قوی تر می شود. و برعکس هر چه ضربه آرام تر باشد، صدا خفیف تر می شود. در بسیاری از کیبوردها نیز این سطح داینامیکی به کار رفته است.
فشار دادن هر کلاویه پیانو، باعث پرتاب یک چکش چوبی مربوط به همان کلاویه، به سیم مورد نظر می شود تا با ارتعاش سیم، باعث ایجاد صدا شود. چکش های پیانو از مهمترین اجزای اکشن پیانو به شمار می روند.

توجه !

برای نمایش کامل ویدیوی درس بالا ابتدا از طریق کادر زیر درس مربوطه را خریداری نمایید.

سپس آن را از طریق پروفایل کاربری خود دانلود کنید. 

در صورت خرید پکیج مربوط به این آموزش ، به جای خرید تک درس ها ، حداقل 50 درصد هزینه ی خرید شما کاهش می باید.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما