فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

درس شانزدهم دوره مقدماتی آموزش پیانو(نت های همزمان)

  • انتشار1402/04/15
درس شانزدهم دوره مقدماتی آموزش پیانو(نت های همزمان)

سلام بر هنرجویان عزیز. درس شانزدهم از دوره مقدماتی آموزش پیانو در وبسایت نت به نت را مشاهده می کنید. تمرین شماره 18 کتاب بِیِر، توسط استاد دانش ابتدا نت خوانی و سپس به تفکیک هر دو دست، به صورت عملی بر روی ساز اجرا می گردد. موضوع جدیدی را در این جلسه خواهید دید. آن هم اجرای نت های همزمان با انگشتان یک دست می باشد. تا کنون هیچ وقت در تمرینات، دو نت با یک دست به صورت همزمان اجرا نشده بود. این کار کمی تمرکز می خواهد و انگشت گذاری درست طبق کشش نت ها و شماره انگشتان، هدف اصلی این تمرین خواهد بود.

 

آموزش پیانو در وب سایت نت به نت

 

اجرای دو نت همزمان با یک دست

وقتی در نت خوانی، می بینیم که دو نت به هم چسیبده یا روی هم قرار گرفته اند؛ آن یک نت جفتی است. یعنی دو نت در کشش یک نت به صورت همزمان بایستی اجرا شود. پس در اینجا می باید از دو انگشت خود برای فشار دادن کلاویه ها استفاده کنیم که این شماره انگشت ها توسط نت نویس زیر همان نت مشخص می گردد. به تصویر زیر که سه میزان نخست همین تمرین است توجه کنید.

 

نت های هم زمان

 

همانطور که در این عکس مشاهده می کنید، نت های همزمان در پیانو به صورت دو نت به هم چسبیده مشخص می گردد. در میزان اول، دو نت سفید نقطه دار هستند که از لحاظ کششی معادل سه نت سیاه می شوند. اعداد 1 و 3 بیانگر شماره انگشت ها هستند. عدد پایینی مربوط به انگشت وسط و نت می (Mi, E) است و عدد بالایی هم مختص به انگشت شست و نت سل (Sol, G) می باشد. پس برای اجرای این میزان، به صورت همزمان دو کلاویه می و سل را فشار داده و به اندازه هر سه ضرب میزان نگه می داریم. در همین مدت با دست راست هم سه نت سیاه را با انگشتان شماره یک تا سه به صورت لگاتو (پیوسته) می نوازیم. دلیل پیوستی هم کمان یا خط اتصال است که هر سه نت سیاه را به هم وصل کرده است.

در میزان دوم دیگر شماره انگشتان درج نشده، چرا که کاملا مشابه میزان قبلی است. در میزان سوم هم درست همانند میزان اول همان عمل می کنیم اما با نت ها وانگشت های متفاوت.

 

دست چپ خود را تقویت کنید

در سازی مثل کیبورد، دست چپ اکثرا وظیفه نواختن آکورد را دارد و دست راست هم ملودی. تحرکات انگشتان برای نواختن ملودی بسیار بیشتر از آکورد است. به همین خاطر است که نوازندگان اختصاصی کیبورد، برای حفظ سرعت و انعطاف دست چپ خود مجبور هستند تمرین های مربوط به پیانو را نیز انجام دهند. اما ساز پیانو اینگونه نیست و از همان ابتدا تمرینات بر پایه تحرک هر دو دست تدوین می شود. اما به هر حال در همه افراد راست دست، دست غالب دست راست است. یعنی ناخودآگاه هنرجو بیشتر بر دست راست خود تمرکز دارد که این موضوع به مرور زمان باعث تضعیف کارایی دست چپ می شود. به خاطر همین توصیه موکد می کنیم در هنگام انجام تمرینات پیانو و در هر سطحی از آموزش پیانو که قرار دارید، روی دست چپ خود نیز درست مانند دست راست تمرکز کنید و مراقب باشید که حرکات مختص به دست چپ را کاملا اصولی و بی نقص انجام دهید.

 

 

تربیت شنوایی و آموزش پیانو

شنیدن و تحلیل نت ها و گام های موسیقی در ذهن، برای همه افرادی که در هر زمینه موسیقی فعالیت دارند عاملی شگف انگیز برای پیشرفت محسوب می شود. یک نوازنده همانطور که باید خوب بنوازد، باید بتواند خوب هم گوش کند و الگوهای موسیقی را بشناسد. این دو به صورت مستقیم به هم مربوطند و مجموع آن هاست که یک نوازنده را کامل می کند. تربیت شنوایی و سلفژ موضوعی است که هنر خوب شنیدن و تحلیل موسیقی را به ارمغان می آورد. نوازنده ای که گوش موسیقیایی خود را تقویت کند و از لحاظ شنیداری به شناخت نت ها و گام های مختلف مسلط باشد، کار ساده تری برای یادگیری ساز مورد علاقه خود خواهد داشت. خبر خوب اینکه در وبسایت نت به نت دوره ای تحت عنوان دوره جامع تربیت شنوایی به تدریس استاد مهران مبینی به صورت رایگان ارائه شده است. پیشنهاد می کنیم شما هنرجویان پیانو از این دوره که حاوی تمرینات ساده ای برای ارتقای سطح شنیداری است، استفاده کنید. وقت زیادی از شما نمی گیرد ولی در مسیر یادگیری پیانو بسیار به کار شما خواهد آمد.

 

توجه: ویدیوی آموزشی این درس در یک فایل زیپ قرار دارد، پس از خرید می توانید آن را دانلود کرده وبا unzip کردن فایل، از آن استفاده کنید

 

در ویدیوی زیر قسمتی از درس شانزدهم را مشاهده می فرمایید

 

سوالات متداول

هر دو به یک اندازه مهم هستند. بر خلاف کیبورد که دست چپ بیشتر وظیفه نواختن آکورد را دارد، وظیفه هر دو دست در پیانو برابر است. از آنجا که دست راست در اکثر افراد دست غالب است، باید مراقب باشند تا تمرکز یکسانی برای انجام تمرینات پیانو برای هر دو دست قائل شوند.
علامت نت های همزمان به صورت دو نت به چسبیده است که هر کدام مشخص می کند با کدام انگشت، کدام کلاویه را بفشاریم. هر دو نت، همزمان با هم نواخته می شوند، پس مجموعا در کشش زمانی یک نت اجرا می شوند.

توجه !

برای نمایش کامل ویدیوی درس بالا ابتدا از طریق کادر زیر درس مربوطه را خریداری نمایید.

سپس آن را از طریق پروفایل کاربری خود دانلود کنید. 

در صورت خرید پکیج مربوط به این آموزش ، به جای خرید تک درس ها ، حداقل 50 درصد هزینه ی خرید شما کاهش می باید.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما