فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

درس اول دوره جامع تربیت شنوایی- گام دو ماژور

  • انتشار1402/03/17
درس اول دوره جامع تربیت شنوایی- گام دو ماژور

هنرجویان و دنبال کنندگان وبسایت نت به نت سلام. اینجا اولین قسمت از دوره تربیت شنوایی است. این مبحث برای همه افرادی که به سمت هنر موسیقی می آیند کاربردی است و به پیشرفت آنها در زمینه موسیقی کمک حیرت انگیزی می کند. در واقع تربیت شنوایی و سلفژ از ارکان پایه ای یادگیری موسیقی در هر رشته ای به شمار می رود. در وبسایت نت به نت، شاخه تربیت شنوایی به عنوان یکی از زیر شاخه های اصلی آموزش خوانندگی و موازی با پکیج مبانی صداسازی ایجاد شده است و هر هفته با ارائه یک درس ادامه می یابد.

 

چکیده مطلب:

با انتشار پکیج آموزش مبانی صدا سازی، حال نوبت به دوره رایگان تربیت شنوایی رسیده است که قسمت اول آن را به صورت ویدیویی در این پست آموزشی مشاهده می فرمایید. استاد مهران مبینی سرایش نت ها در گام دو ماژور را به شما آموزش داده و نکات تئوری و عملی مربوطه را برایتان شرح می دهد. در ادامه مطالب به تعریف مختصری از اصطلاحات موسیقی نظیر گام، دو ماژور و فاصله ها پرداخته شده است.

 

تربیت شنوایی- گامی مهم در آموزش خوانندگی

همانطور که در زبان های گفتاری، مهارت ادای دقیق و تلفظ صحیح کلمات و واژه ها به واسطه تجربه در شنیدن مکرر آن ها به دست می آید، در موسیقی نیز برای شناخت ماهیت آوایی نت ها، زیر و بم آنها، همچنین شناخت و رهگیری الگوها در قطعات و ملودی های مختلف نیاز به یک مهارت شنیداری داریم که آن هم در سایه تجربه و تکیه بر حس شنوایی به دست می آید.

صحبت از تربیت شنوایی در موسیقی است. بگذارید یک مثال بزنیم. همه شما آهنگ مرغ سحر را شنیده اید. همین الان به شما می گوییم این آهنگ را بخوانید. تعداد کمی از ما خواهیم توانست این آهنگ را در گام های اصلی خود بخوانیم. چرا که توالی آوایی نت ها را حفظ نیستیم. به عبارتی حافظه شنیداری خود را تقویت نکرده ایم.

در این مثال آن دسته افرادی که مرغ سحر را درست از گام مورد نظر خواندند؛ یا این آهنگ را آن قدر زیاد گوش کرده اند که تمام ملودی ها، زیر و بم ها، فراز و فرود ها و... ملکه ذهن شان شده است؛ و یا اینکه دوره های تربیت شنوایی را به صورت جدی پشت سر گذاشته اند و می دانند مرغ سحر در چه گام و اکتاوی است و نت شروع آن چیست و چگونه ادا می شود.

همین الان اگر صدای یکی از نت های هفتگانه را برای شما پخش کنیم، به احتمال زیاد نمی توانید نام آن را تشخیص دهید. تربیت شنوایی یعنی اینکه ادراک فرد از حالت و الگوهای صوتی تقویت شود تا بتواند به راحتی ملودی ها را به خاطر بسپارد و قطعات موسیقیایی را راحت تر اجرا کند. تربیت شنوایی در یک کلام یعنی تقویت حافظه شنیداری و گوش موسیقیایی.

 

درس اول- سرایش نت های گام دو ماژور

این درس اول دوره تربیت شنوایی است. می خواهیم نت ها را حفظ کنیم و در خاطر بسپاریم. برای این کار باید نت ها را در گام های مختلف سرایش کنیم. در قدم اول، سرایش نت ها را روی ساده ترین و پر کاربرد ترین گام موسیقی یعنی گام دو ماژور انجام می دهیم. حال به صورت مختصر کمی به اصطلاحات موسیقی رجوع کنیم.

گام در موسیقی:

گام یک گستره صوتی است که یک اکتاو را در بر می گیرد. محتوای هر گام نت هایی است که با فواصل پرده و نیم پرده، و از لحاظ ارتفاع (زیر و بم) به صورت بالا رونده یا پایین رونده در کنار یکدیگر قرار می گیرند. نام هر گام از نت پایه آن گرفته می شود. مثلا گام دو ماژور که از دو بزرگ شروع و در فاصله هشتم روی نت دو با یک اکتاو بالاتر خاتمه می یابد.

گام های موسیقی به دو دسته کروماتیک و دیاتونیک تقسیم بندی می شوند. در گام کروماتیک همه فواصل نیم پرده ای هستند و سیزده نت را در برمی گیرند. اما فواصل در گام دیاتونیک، تلفیقی از پرده ها و نیم پرده ها هستند.

 

گام دو ماژور:

دو ماژور یک گام دیاتونیک با الگوی "پرده- پرده- نیم پرده- پرده- پرده- پرده- نیم پرده" می باشد. در تعریف گام های ماژور آمده است که هر گاه بین فاصله سوم و چهارم، و همچنین هفتم و هشتم یک گام، نیم پرده قرار داشته باشد، به آن گام ماژور می گویند.

گام دو ماژور از نت دو شروع می شود و در فاصله هشتم روی نت دو در اکتاو بعد خاتمه می یابد. و با توجه به الگوی آن، کاملا بر کلاویه های سفید پیانو منطبق است و هیچ کلاویه سیاهی را در بر نمی گیرد. نت های گام ماژور عبارتند از: دو، ر، می، فا، سل، لا، سی، دو

بگذراید به صورت واضح به شما نشان دهیم:

فاصله نت دو تا نت رِ = 1 پرده

فاصله نت رِ تا نت می= 1 پرده

فاصله نت می تا نت فا= نیم پرده

 فاصله نت فا تا نت سل= 1 پرده

فاصله نت سل تا نت لا= 1 پرده

فاصله نت لا تا نت سی= 1 پرده

فاصله نت سی تا نت دو= نیم پرده

خب همانطور که مشاهده می کنید، در فواصل سوم و چهارم؛ و هفتم و هشتم، نیم پرده داریم. بنابر این از نت دوی اول تا نت دوی فاصله هشتم کاملا منطبق بر کلاویه های سفید پیانو می باشد. گام دو ماژور به هیچ کدام از علامت های تغییر دهنده در سر کلید نیاز ندارد.

 

فواصل موسیقی:

فاصله بین دو نت را با واحد پرده عنوان می کنند. مثلا بین نت دو و نت رِ یک پرده فاصله است. فواصل کوتاه تر را با نیم پرده و یا ربع پرده (ریز پرده) بیان می کنند. البته ریز پرده ها در سبک های خاصی از موسیقی مثل سنتی ایران، عربی و ترکی استفاده می شود و در موسیقی غربی کاربردی ندارند.

فواصل در موسیقی

تمرین برای سرایش گام دو ماژور

برای سرایش یا خواندن نت های گام دو ماژور، کافی است محدوده آن در کلیدهای پیانو را بشناسیم. کلاویه های سیاه به صورت یک دسته دو تایی و یک دسته سه تایی در سرتاسر پیانو قرار دارند. کلاویه سفیدی که قبل از یک دسته دو تایی از کلاویه های سیاه قرار دارد، همواره نت دو می باشد. حال که نت دو را پیدا کردیم، این نت را تا رسیدن به نت دوی بعدی و فقط روی کلاویه های سفید می نوازیم. این شد گام دو ماژور!

تمرین سرایش نت برای آقایان: اکتاو سوم تا چهارم پیانو

تمرین سرایش نت برای خانمها: اکتاو چهارم تا پنجم پیانو

 

حتما یک نرم افزار ساده پیانو دانلود و بر روی گوشی خود نصب کنید تا بتوانید در خانه و به راحتی در هر زمان تمرین امروز را انجام دهید. نرم افزار perfect piano برای این منظور بسیار مناسب است. تمام اکتاوهای پیانو با نام الفبایی نت ها روی کلاویه ها مشخص شده است.

از آنجا که با هر دو نوع هجایی و الفبایی نام گذاری نت های اصلی در موسیقی سر و کار داریم حتما آنها را حفظ کنید.

هفت نت اصلی موسیقی

 

پکیج آموزش مبانی صداسازی و پرورش صدا

برای خواننده شدن، تربیت شنوایی و صداسازی (پرورش صدا) در کنار هم به طور مکمل عمل می کنند. دوره جامع مبانی صداسازی توسط استاد مهران مبینی مدرس با تجربه آواز و صداسازی تدریس شده است و در قالب پکیجی کامل در اختیار شما قرار گرفته است. یادگیری همزمان صداسازی و تربیت شنوایی، برای ورود به عرصه خوانندگی به طور شگفت انگیزی اثر گذار است. به لینک زیر مراجعه کنید تا با پکیج آموزش صداسازی نت به نت آشنا شوید و اطلاع لازم را کسب نمایید.

 

پکیج آموزش صداسازی در وب سایت نت به نت

 

سوالات متداول

تربیت شنوایی یعنی اینکه ادراک فرد از حالت و الگوهای صوتی تقویت شود تا بتواند به راحتی ملودی ها را به خاطر بسپارد و قطعات موسیقیایی را راحت تر اجرا کند. تربیت شنوایی در یک کلام یعنی تقویت حافظه شنیداری و گوش موسیقیایی.
برای خواننده شدن، تربیت شنوایی و صداسازی (پرورش صدا) در کنار هم به طور مکمل عمل می کنند. یکی برای تقویت گوش موسیقی و درک شنیداری، و دیگری برای ساخت صدای مناسب برای خوانندگی. هر دو از عناصر پایه ای آموزش خوانندگی به شمار می روند.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما