فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

درس پانزدهم دوره مقدماتی آموزش پیانو

  • انتشار1402/03/25
درس پانزدهم دوره مقدماتی آموزش پیانو

سلامی دوباره به دنبال کنندگان وبسایت نت به نت و هنرجویان پر تلاش ساز جذاب پیانو. به درس پانزده از دوره مقدماتی پیانو رسیدیم. کتاب بیر را باز کنید و تمرین شماره هفده را مقابل خود قرار دهید. استاد دانش ابتدا تمرین را برای شما نت خوانی کرده و سپس در اجرای عملی، یک بار به تفکیک هر دو دست و یک بار هم به صورت همزمان برای هر دو دست، تمرین امروز را به شما آموزش می دهد.

 

آموزش پیانو در وب سایت نت به نت

 

دوستان توجه داشته باشید که این درس از سختی بیشتری نسبت به دروس قبلی برخوردار است و کمی هماهنگی بین هر دو دست در اجرای آن دشوار به نظر می رسد. اما با تمرین مناسب و پیوسته می توانید در یک روز این تمرین را به راحتی یاد بگیرید و طی یک هفته با تکرار زیاد، یک مرحله در پیانو نوازی خود را ارتقا دهید. این درس جلوه و رنگ خاصی دارد و کمی از اتود های خشک و بی روح فاصله، و حالتی نیمه موزیکال به خود گرفته است. مطمئنا برای تسلط بر تمرین امروز بایستی مترونوم را روی سرعت های پایین تنظیم و با تمپوی آهسته تر شروع کنید. هر چه جلو تر رفتید سرعت را افزایش دهید. در ابتدای ویدیو، استاد مروری بر نکات آموزشی مثل لگاتو و استکاتو خواهد داشت. این دو اصطلاح مربوط به تئوری موسیقی در درس سیزدهم دوره مقدماتی به طور کامل پرداخته شد. می توانید دوباره به مرور آن بپردازید.

 

لگاتو و استکاتو در آموزش پیانو

 

تمرین پیوسته، کلید رسیدن به موفقیت در پیانو نوازی

تمرین کردن، صرفا جهت یادگیری یک مهارت است. اما اگر بخواهیم این یادگیری به صورت روتین در آید؛ باید کاری کنیم که به عادت تبدیل شود. وگرنه هر چیز یاد گرفتنی بدون تبدیل به عادت به راحتی از حافظه کوتاه مدت و همچنین حافظه عضلانی محو می شود. حتما شنیده اید که می گویند فلان علم یا مهارت بسیار فرّار است. یعنی در صورت به روتین در نیاوردن، به سرعت محو می شود و برای یادگیری دوباره آن بایستی همه مراحل را از ابتدا تکرار کرد. موسیقی، مخصوصا نوازندگی نیز چنین است. در مراحل اولیه یادگیری اگر پیوستگی تمرینات را رعایت نکنیم، انسجام در آموخته های خود را از دست می دهیم. منسجم نبودن یادگیری درست مثل آن است که ساختمانی را بر پایه های لق بسازیم که هر آن احتمال ریزش آن وجود دارد.

این موارد برای همه سازها و نوازندگان صدق می کند. اما برای سازهایی مثل پیانو که در بغل گرفته نمی شوند، نمود بیشتری دارد. سازهایی مثل گیتار و سه تار چون کاملا در آغوش نوازنده جای دارند، به گونه ای مثل عضوی از بدن با آن رفتار می شود. اما در سازهایی مثل پیانو یا سنتور؛ ارتباط فیزیکی بین ساز و نوازنده به حداقل خود می رسد. پس برای تقویت ارتباط، بایستی مواردی همچون تمرین منظم، پیوسته و منسجم را به صورت ویژه در دستور کار خود قرار داد.

پیشنهاد می کنیم مقاله زیر را مطالعه کنید. وقت زیادی از شما نمی گیرد اما بسیار اثر بخش است.

 

اهمیت تمرین پیوسه برای نوازندگان

 

تداوم نبض نت به نت در گرو حمایت هنرجویان عزیز

وبسایت نت به نت همیشه حامی هنرجویان خود بوده است. این موضوع در سابقه چندین ساله نت به نت به روشنی دیده می شود. مثلا در بحث آموزش پیانو؛ با اینکه ساخت هر ویدیوی آموزشی علاوه بر زحمات یک تیم حرفه ای، هزینه های زیادی هم در پی دارد؛ اما همانطور که خودتان هم ملاحظه کردید، تعداد 15 درس از دوره مقدماتی آموزش پیانو به صورت صد در صد رایگان در اختیار شما عزیزان قرار گرفت. ما برای حق انتخاب هنرجو اهمیت بسیار زیادی قائلیم. اعتقاد داریم هنرجو باید بتواند درس ها را ببینید و در صورت برقراری ارتباط با آنها، کار خود را ادامه دهد. این را بدانید که ماهم مثل بسیاری از مراکز آموزشی دیگر می توانستیم پکیجی سر بسته تولید کنیم و بدون توجه به حق انتخاب هنرجو آن را عرضه کنیم.

هر ویدیو حاصل ساعت ها زحمت اعضای تیم نت به نت می باشد. فیلمبردار، تدوین گر، گرافیست، نویسنده و... و همچنین خود استاد که وقت خود را به تدریس حرفه ای صرف می کند؛ همه و همه دست در دست هم داده تا ویدیوهای آموزشی با این کیفیت به دست شما هنرجویان عزیز برسد. تا اینجای کار 15 قسمت را برای حمایت از شما به صورت رایگان در اختیار گذاشته ایم. اما برای ارتقای نت به نت و تداوم این خدمت گزاری، ما نیز به حمایت شما عزیزان نیاز داریم. لذا از درس شانزدهم، مبلغ اندکی به هر درس تعلق خواهد گرفت. این هزینه ای که خواهید کرد، در واقع یک سرمایه گذاری خواهد بود. سرمایه ای که یاری رسان ما برای ادامه خدمت گزاری به شما دوستداران هنر این سرزمین خواهد شد.

 

در ویدیوی زیر درس پانزدهم را به صورت رایگان مشاهده بفرمایید

 

سوالات متداول

زمان تمرین هر چه بیشتر باشد، بهتر است. اما نباید به حدی برسد که خستگی بر هنرجو غالب شود. اما حداقل زمان تمرین برای هنرجویان مبتدی روزی یک ساعت است.
در ابتدای یادگیری پیانو، این یک امر طبیعی است. این مشکل فقط با تمرین زیاد رفع می شود. نت های دست راست و چپ را جداگانه اجرا کنید. پس از تسلط هر دو را همزمان انجام داده و تا هماهنگی کامل هر دو دست و به عادت در آمدن آن به تمرین ادامه دهید.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما