فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

درس سیزدهم دوره مقدماتی آموزش پیانو(استکاتو)

  • انتشار1402/03/11
درس سیزدهم دوره مقدماتی آموزش پیانو(استکاتو)

درود بر هنرجویان عزیز. با سیزدهمین درس از دوره مقدماتی آموزش پیانو در وبسایت نت به نت همراه شما هستیم. در ادامه تمرین های کتاب آموزش مقدماتی پیانو BEYER، استاد حامد دانش تمرین پانزدهم به همراه تمامی نکات تئوری و عملی آن را به شما آموزش می دهد.

 

چکیده مطلب:

 در درس سیزدهم دوره مقدماتی آموزش پیانو، یک تمرین خوب برای هماهنگی هر چه بیشتر دو دست را یاد خواهیم گرفت. این تمرین به نسبت تمرین های قبلی طولانی تر و دارای تعداد میزان های بیشتری است و موضوع جدیدی مثل استکاتو در موسیقی را نیز به همراه دارد. این تمرین از کتاب بیر به طور کامل توسط استاد دانش نت خوانی و اجرا شده است. مثل درس های قبلی، این ویدیوی آموزشی نیز به صورت رایگان در اختیار هنرجویان قرار گرفته است.

 

تا به حال حرفی از لگاتو و استکاتو در تمرین هایی که داشتیم نبوده است. در واقع همه تمرین ها تا به امروز به صورت پیش فرض در حالت لگاتو انجام می شده است. اما در درس سیزدهم با ورود نت های استکاتو (میزان چهارم دست چپ)، دیگر وقت آن رسیده که لگاتو و استکاتو را بشناسیم و بدانیم چه تفاوتی با هم دارند.

 

استکاتو در پیانو به زبان ساده

استکاتو حالتی از جمله بندی در موسیقی است که برای همه سازهای ملودیک استفاده می شود. در تئوری موسیقی وقتی یک نقطه در بالا یا پایین نتی قرار بگیرد، این نت باید به صورت استکاتو یا مقطع اجرا شود. به این معنا که در هنگام نواختن نت، به صورت چکشی به کلاویه ضربه میزنیم و انگشت خود را از روی کلاویه خیلی زود بر می داریم و باقی مانده ارزش زمانی آن نت را سکوت می کنیم. شنونده نت ها را به صورت قطع شده و ناپیوسته می شنود.

تعریف علمی استکاتو در موسیقی: وقتی نقطه ای در بالا یا پایین نتی قرار بگیرد، ارزش زمانی اجرای آن نت نصف می شود و مابقی کشش نت مورد نظر تبدیل به سکوت می شود.

استکاتو درست نقطه مقابل لگاتو می باشد.

 

لگاتو در پیانو به زبان ساده

لگاتو یعنی پیوستگی در اجرا، وقتی که نت های موسیقی در پیانو به صورت متصل اجرا می شوند. در حالت لگاتو انگشت نوازنده تا اجرای نت بعدی بر روی کلاویه قرار دارد و همزمان با پایین رفتن کلاویه بعدی برداشته می شود. شنونده هیچ گونه انقطاع و سکوتی را در اجرا نمی شنود.

 

دانش خود را نسبت به تئوری موسیقی افزایش دهید

ببینید دوستان، هر آنچه که از موضوعات تئوری موسیقی برای یادگیری پیانو لازم باشد، در طول دوره به شما آموزش داده می شود. مثلا همین امروز دو اصطلاح لگاتو و استکاتو را یاد گرفتید. اما یادگیری جداگانه تئوری موسیقی برای همه افرادی که به هر شاخه ای از موسیقی وارد می شوند، بسیار مفید است و موجب درک بیشتر فرد از دنیای موسیقی و افزایش سرعت یادگیری می شود.

بگذارید با مثالی این قضیه را برای شما روشن کنیم: فرض کنید با یک چراغ قوه وارد یک اتاق تاریک و پر را از وسایل می شوید. برای شناخت ماهیت هر وسیله در این اتاق، باید نور چراغ قوه را روی آن متمرکز کنید و زمان خود را فقط روی شناختن همان وسیله صرف کنید. اما حال تصور کنید به محض ورود به این اتاق تاریک، کلیدی را می زنید و لامپی پر نور همه اتاق را روشن می کند. دیگر شما به آن کور سوی چراغ قوه نیازی نخواهید داشت و همه اتاق روشن و واضح در مقابل شما قرار دارد. کافی است برای شناختن هر وسیله ای، مستقیم به سراغ آن بروید.

حتما متوجه شده اید که در این مثال چراغ قوه، آموزش محدود و جزء به جزء موضوعات تئوری موسیقی است که در طول دوره های آموزشی پیانو با آن سر و کار دارید. وسایل اتاق، همان موضوعات بی شمار تئوری موسیقی هستند. و اما آن لامپی که همه اتاق را روشن کرد، آموزش جداگانه تئوری موسیقی است که درک عمومی شما را نسبت به ابعاد اتاق و همه وسایل موجود در آن به یک باره روشن کرد.

آری، یادگیری تئوری موسیقی به صورت جداگانه امری ضروری برای نوازنده شدن نیست. چرا که استاد شما همه موارد مورد نیازتان را در طول دوره های آموزشی به شما یاد می دهد؛ اما می تواند افق پیش روی شما را تا دور دست ها روشن کند. از این رو به همه نوازندگان و اهالی موسیقی توصیه می شود از منابع معتبر آموزش تئوری موسیقی را برای رشد و پیشرفت و ارتقای درک و دانش خود نسبت به دنیای پر رمز و راز موسیقی، استفاده کنند. یکی از این منابع معتبر، دوره آموزش تئوری موسیقی به تدریس مینا صابری، تولید شده در وبسایت نت به نت است که تمامی سر فصل های مهم و کاربردی دانش موسیقی را با ساده ترین بیان و حرفه ای ترین روش تدریس به شما آموزش می دهد. این دوره در قالب یک پکیج در اختیار همه شما دوستداران موسیقی قرار دارد. سطح کیفی بالا و نحوه انتقال مفاهیم ساده و روان آن باعث شده تا بتوانیم به جرات بگوییم که یکی از ناب ترین دوره های آموزش تئوری موسیقی در سطح کشور است. به لینک زیر مراجعه کنید و در مورد این دوره اطلاعات بیشتری را کسب نمایید.

 

آموزش تئوری موسیقی در وب سایت نت به نت

 

در ویدیوی زیر قسمت سیزدهم آموزش پیانو را به صورت رایگان مشاهده بفرمایید

 

سوالات متداول

لگاتو یعنی اجرای به هم پیوسته و چسبیده نت ها. به این صورت که انگشت نوازنده روی هر کلاویه، تا نواختن کلاویه بعدی می ماند تا هیچ سکوتی بین نت ها شنیده نشود. استکاتو یعنی اجرای منقطع نت ها. به صورت چکشی یک کلاویه را می نوازیم و مابقی ارزش زمانی نت را سکوت می کنیم.
حداقل تا 6 ماه از شروع دوره آموزش پیانو، هیچ تمرین جداگانه ای برای تقویت انگشتان نیاز نیست. چرا که در این مدت با استفاده از تمرین های عادی، انگشتان به صورت طبیعی تقویت می شوند و همچنین فشار آوردن بیش از اندازه در اوایل دوره به انگشتان می تواند منجر به سفت شدن عضلات و اثرات مخرب دیگری گردد.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما