فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

درس ششم دوره مقدماتی آموزش پیانو

  • انتشار1402/01/19
درس ششم دوره مقدماتی آموزش پیانو

سلام بر هنرآموزان ساز پیانو. همراه شما هستیم با درس ششم از دوره مقدماتی آموزش پیانو. این درس اختصاص دارد به تمرین هشتم کتاب آموزش مقدماتی پیانو BEYER. تمرینات هر جلسه پیشرفته تر می شود و انگشتان نوازنده در هر دو دست وظایف متفاوت تری را به خود می گیرد. در مورد لزوم هماهنگی بین دو دست در ادامه مطلب صحبت خواهیم کرد.

 

چکیده مطلب:

این ویدیوی آموزشی، ششمین درس از دوره مقدماتی آموزش پیانو در وبسایت نت به نت است. تمرینی کاربردی برای حرکت همزمان و متفاوت دو دست را داریم که هر دست نت هایی با کشش مختلف را اجرا خواهد کرد. با تدریس این ویدیوی آموزشی از استاد حامد دانش همراه با باشید.

 

 در این ویدیو، استاد دانش مثل همیشه ابتدا به خوانش نت ها پرداخته است. بعد از نت خوانی برای هر دو دست، تمرین هشتم کتاب را یک بار برای دست راست، یک بار برای دست چپ، و در آخر با هر دو دست به صورت همزمان اجرا می کند تا هیچ نقطه مبهمی در ذهن شما عزیزان باقی نماند.

 

تمرین هشتم کتاب بِیِر؛ یک نت در برابر چهار نت

کسر میزان این درس چهار چهارم است. علامت C در میزان نما به طور تخصصی به ریتم چهار چهارم اشاره دارد. به نت ها نگاه کنید؛ در هر میزان برای دست راست 4 نت سیاه و برای دست چپ یک نت گرد درج شده است. یعنی وقتی دست راست شما در حال اجرای 4 ضرب با نت سیاه است، دست چپ شما فقط روی یک کلاویه به صورت پیوسته قرار می گیرد (نت گرد کششی 4 برابر بیشتر از سیاه دارد. پس هر چهار ضرب این میزان را پوشش می دهد). لازمه اجرای صحیح نت ها، توجه به ریتم و ضرب قطعه است. به خاطر همین حتما از مترونوم استفاده کنید.

 

نکات آموزشی درس ششم آموزش پیانو

- کمان هایی که روی برخی از نت های مربوط به دست راست قرار دارد، خط اتصال نام دارد. کمان اتصال به ما می گوید هر نتی که زیر این کمان قرار داشته باشد را بایستی با پیوستگی (لگاتو) اجرا کنیم. به بیان ساده برای نواختن این نت ها بدون اینکه دست نوازنده از کلاویه ها جدا شود، بایستی نت ها را پیاپی و متصل به هم اجرا کند.

- به علامت دولاخط پایان و دولاخط تکرار در میزان های پایانی دقت کنید. دولاخط پایان می گوید قطعه تا این علامت به پایان رسیده و به سراغ خط بعد بروید. اما در بخش دوم تمرین دولاخط تکرار را می بینیم که دستور می دهد از ابتدای قطعه و یا از جایی که دولاخط تکرار قبلی وجود دارد، تمرین را تکرار کنیم. این شیوه ای است برای خلاصه نویسی نت ها.

- این تمرین را به مدت یک هفته، روزانه حداقل 40 مرتبه تکرار کنید. زمان زیادی از شما نمی گیرد اما برای هماهنگی دست ها ضروری است.

 

اهمیت هماهنگی دست ها در نوازندگی پیانو

حرکات هماهنگ و متفاوت دست چپ و راست است که قالب کلی نوازندگی با پیانو را شکل می دهد. رسیدن به این مهارت که هر کدام از دو دست کلاویه های متفاوت در اکتاوهای مختلف را فشار دهند، به تمرین زیاد، آن هم تمرینات هدفدار از آسان به سخت نیاز دارد. از درس قبلی آموزش پیانو این حرکات متفاوت شروع شد و در هر درس با پیچیدگی بیشتری همراه خواهد بود. در ابتدا این هماهنگی سخت است. به عنوان مثال اگر به شما بگوییم به صورت همزمان با دست راست خود یک مربع، و با دست چپ یک مثلث را روی کاغذ رسم کنید؛ شاید ساعت ها زمان ببرد تا ذهنتان با این دو حرکت متفاوت و همزمان کنار بیاید. در واقع حرکت همزمان دو دست باید از خودآگاه وارد ناخودآگاه شود. مثلا شما با هر دو دست به صورت همزمان، به طرز ماهرانه ای با قاشق و چنگال کار می کنید و حتی در حین استفاده از آن، فکر هم نمی کنید. پیانو نیز چنین است. آنقدر تمرین های بالا رونده از لحاظ درجه سختی باید تکرار شود، تا ذهن شما به کارگیری همزمان دو دست بر روی پیانو را یاد بگیرد.

 

اهمیت حفظ فرم دست نوازنده روی پیانو

در قسمت دوم دروس پیش نیاز آموزش پیانو، استاد دانش به صورت کامل استایل نوازنده و اکول صحیح نوازندگی را به شما آموزش داد. یکی از مفاد آن نحوه قرار گیری دست ها و انگشتان روی کلاویه ها بود. عزیزان هنرجو، این مسئله بسیار مهم است که تحت هر شرایطی، هر ده انگشت شما بایستی به شکل صحیح روی پیانو حاضر باشد. مثلا در این درس، دست چپ فقط مسئول اجرای یک نت، آن هم با انگشت دوم است. شاید هنرجو پیش خود بگوید خب من برای اجرا، دست خودم را مشت می کنم و فقط با انگشت اشاره می نوازم. این کار بسیار غلط است. حتما باید دست شما طوری روی کلاویه ها قرار گیرد که انگار با هر 5 انگشت می خواهید نوازندگی کنید. تخطی ار این استاندارد باعث می شود در آینده فرم صحیح دست را از دست بدهید و در اجرای قطعات پیشرفته کم بیاورید.

 

سوالات متداول

برای این کار ابتدا بایستی از تمرین های ساده شروع کرد و با تکرار آنها، کم کم به سراغ تمرینات پیشرفته تر رفت. تنها راه این هماهنگی، تمرین زیاد است. استفاده از مترونوم در حفظ ریتم و سر ضرب ها می تواند کمک زیادی کند.
بله؛ حتی اگر فقط یک انگشت از هر دست وظیفه نواختن کلاویه ها را داشته باشد، بایستی هر ده انگشت طبق استاندارد بر روی کلاویه ها حاضر و آماده قرار گیرد. اهمیت این کار برای درس های پیشرفته آینده است که تمام انگشتان در گیر اجرا خواهند بود. لذا فرم دست باید تبدیل به یک عادت مرسوم شود.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما