فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

درس پنجم دوره مقدماتی آموزش پیانو

  • انتشار1402/01/08
درس پنجم دوره مقدماتی آموزش پیانو

سلام عزیزان، هنرجویان مصمم ساز پیانو و همراهان گرامی وبسایت نت به نت. به درس پنجم از دوره مقدماتی آموزش پیانو رسیده ایم. این درس به تمرین هفت از کتاب آموزش مقدماتی پیانو بِیِر اختصاص دارد. استاد دانش مثل جلسات قبل، ابتدا به نت خوانی پرداخته و پس از آن تمرین را یک بار برای دست چپ، یک بار برای دست راست و یک بار هم همزمان روی ساز اجرا می کند. نکته قابل ملاحظه در این درس، طراحی این تمرین برای تفکیک حرکات دو دست به صورت همزمان می باشد. یعنی در دو میزان، دست های شما به شکل متفاوت اما همزمان بر کلاویه ها انگشت گذاری می کند.

چکیده مطلب:

موارد آموزشی درس پنج دوره مقدماتی آموزش پیانو به شرح زیر می باشد:

- فیلم آموزش کامل نت خوانی و اجرای هفتمین تمرین کتاب بیر توسط استاد دانش

- اولین تمرین برای تفکیک حرکت همزمان دست راست و چپ در پیانو

- آشنایی با کسر میزان چهار چهارم و اجرای تمرین پیانو با مترونوم

- گذری اجمالی بر مبحث کشش نت ها

 

تفکیک دست راست و چپ در پیانو نوازی

عامل نواختن پیانو، انگشت گذاری است که توسط انگشتان دو دست انجام می شود. برای انجام کارهایی که نیاز به حرکت همزمان و متفاوت چند عضو است، ناخودآگاه ما به طرز ماهرانه ای مسئولیت انجام دادن کار را به عهده می گیرد. مثلا در هنگام رانندگی، بدون آنکه فکر کنیم، همزمان با هر دو دست و هر دو پا، مشغول فعالیت هستیم. اگر آگاهانه برای هر حرکت بخواهیم تصمیم بگیریم، فرصتی برای حرکت روان و بی نقص اتومبیل باقی نمی ماند. نقش خودآگاه یا ذهن هشیار ما این پروسه را مدیریت می کند و دستورات لازم را برای انجام بی چون  و چرای کار صادر می کند. یادگیری و تجربه، دو عاملی است که باعث این هماهنگی بین خودآگاه و ناخودآگاه ما میشود. در پیانو نوازی هم دقیقا به دنبال این هماهنگی هستیم. یعنی باید به جایی برسیم که انگشتان دست راست و چپ، دو حرکت مجزا اما همانگ با یکدیگر انجام دهند و این امر جز در سایه یادگیری قدم به قدم، و تکرار آموخته ها برای کسب تجربه میسر نمی شود. پس ابتدا بایستی خودآگاه ما بتواند برای استفاده همزمان از هر دو دست کلاویه ها را تشخیص دهد، جای آنها را در خاطر بسپارد. هر نت را بداند در کجا قرار دارد. سپس تمرین های پیوسته و مستمر انجام دهد، تا در نهایت این روند را به ناخودآگاه بسپارد و خود تنها دستور اجرای قطعات را دهد.

درس امروز، نخستین تمرین برای این موضوع است. جایی است که برای اولین بار یاد می گیرید چگونه با انگشتان دو دست، حرکات متفاوتی انجام دهید. هر چند حرکتی بسیار ساده و ابتدایی است، اما قدم اول است. قدم اول اهمیت فوق العاده ای در کسب مهارت یادگیری پیانو دارد. باید بتوانید بدون نقص آن قدر این تمرین را تکرار کنید، تا به جایی برسید که برای استفاده همزمان دو دست در اجرای تمرین، فکر نکنید و تنها نقش رئیسی را داشته باشید که بر عملکرد زیر مجموعه خود نظارت مستقیم می کند.

هفته به هفته تمرینات تفکیکی برای دو دست پیشرفته تر خواهد شد. پس از هم اکنون روند یادگیری را جدی بگیرید.

 

نکات آموزشی درس پنجم آموزش پیانو

در درس پنجم آموزش پیانو علاوه بر اتودی که حاوی انگشت گذاری متفاوت به تفکیک دست چپ و راست است، نکات آموزشی دیگری را نیز به همراه دارد. یکی از این نکات خط اتصال است که به شکل کمان هایی در اندازه های مختلف در نت نویسی نمایش داده شده است. اما خط اتصال به ما چه می گوید؟ همان طور که از نامش پیداست، این کمان نت های مشخص شده را به یکدیگر متصل می کند. به این معنا که از نت مبدا تا نت مقصد، انگشت ها نباید از روی پیانو جدا شوند. هر نت را به اندازه کشش آن، به نت بعدی وصل می کنیم و این پیوستگی را برای همه نت هایی که کمان اتصال برایمان مشخص کرده است حفظ می کنیم.

 

آموزش خطوط اتحاد و اتصال در موسیقی

 

نکته بعدی نحوه نواختن نت گرد در میزان هاست. همانطور که می بینید، کسر میزان درس چهار چهارم است. در تئوری موسیقی این کسر میزان نشان دهنده آن است که میزان ها از چهار ضرب تشکیل شده اند و هر ضرب ارزش زمانی به اندازه کشش یک نت سیاه دارد. حال می دانیم که کشش نت گرد 4 برابر نت سیاه است. پس در میزان مورد نظر تنها یک نت گرد می تواند قرار گیرد و هر چهار ضرب میزان به همین نت اختصاص می یابد. انگشت خود را روی کلاویه مربوط به نت گرد قرار داده و تا چهار شماره آن را نگه دارید.

بیایید یک بار دیگر مفهوم  نت نقطه دار را بررسی کنیم. اگر در کنار یک نت نقطه ای قرار بگیرد، نصف ارزش زمانی نت، به کشش آن اضافه می شود. پس در میزانی از این درس که یک نت سیاه و یک نت سفید نقطه دار قرار دارد، معادله میزان بر قرار است. چرا که ارزش یک نت سفید دو برابر، و یک نت سفید نقطه دار سه برابر یک نت سیاه می باشد و چهار ضرب میزان ما تکمیل می شود.

 

سخن پایانی

هنرجویان عزیز، یادگیری پیانو جز طی کردن قدم به قدم درس ها میسر نیست. هر تمرین الگویی هدفدار است که به تدریج ذهن، ماهیچه ها و حافظه عضلانی شما را با یکدیگر هماهنگ می کند. به سادگی یک درس نگاه نکنید. بله، این درس را با یک بار تمرین هم یاد میگیریم. در اینجا یادگیری ملاک اصلی ما نیست. بلکه هدف، تکرار تمرین است. همین تمرین ساده باید آنقدر تکرار شود، تا زمینه مناسب برای درس های بعدی مهیا شود. همین تمرین ساده را روزی پنجاه بار انجام دهید. باور کنید یک ساعت هم وقت شما را نمی گیرد. در نت به نت قرار است به صورت اصولی و حرفه ای، به مراحل بالا و سطوح پیشرفته پیانو نوازی برسیم.

 

سوالات متداول

هماهنگی انگشتان دو دست در اجرای پیانو، به واسطه اتود به دست می آید. اتود ها الگوهایی هستند که به تدریج، مهارت تفکیک نمودن حرکات دو دست را در ذهن و عضلات هنرجو می نشانند. تمرین زیاد و پیروی از اتودهای کتاب که توسط مدرس آموزش داده می شود، زمینه را برای رسیدن به این مهارت آماده می سازد.
خیر. هر آنچه که از مباحث تئوری موسیقی مورد نیاز شما باشد را استاد در طول دوره آموزش پیانو به شما آموزش می دهد. البته یادگیری تئوری موسیقی به صورت جداگانه برای همه هنرمندان موسیقی مفید است.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما