فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

درس هفتم دوره مقدماتی آموزش پیانو

  • انتشار1402/01/21
درس هفتم دوره مقدماتی آموزش پیانو

سلام هنرجویان عزیز در وب سایت نت به نت. هفتمین قسمت از دوره مقدماتی آموزش پیانو را مشاهده می فرمایید. تمرین نهم از کتاب آموزش مقدماتی پیانو BEYER موضوع آموزشی درس هفتم است. استاد حامد دانش مدرس پیانو در وبسایت نت به نت، همچون جلسات گذشته ابتدا به نت خوانی به تفکیک هر دو دست می پردازد. سپس اجرای درس بر روی ساز را هم برای دست چپ، هم برای دست راست و در آخر برای هر دو دست به شما آموزش می دهد.

چکیده مطلب:

تمرین امروز یک تمرین بر مبنای کسر میزان سه چهارم است که به صورت متناوب یک نت در مقابل سه نت برای هر دست اجرا می شود. نت خوانی درس به صورت مجزا برای هر دو دست انجام می گیرد و کل تمرین توسط استاد و از نمای بسته دوربین روی ساز اجرا می گردد. این درس، تمرین شماره 9 کتاب BEYER است.

 

تمرین نهم کتاب بِیِر- یک نت در مقابل سه نت

تمرین نهم، یک اتود نیمه موزیکال است که برای هماهنگی هر دو دست شما، در این مرحله طراحی شده است. برای هر میزان یکی از دست ها وظیفه اجرای سه نت و دست دیگری نیز یک نت را بر عهده دارند. این روند به صورت متناوب برای هر دو دست عوض می شود تا به صورت یکسان و همزمان مهارت دو دست برای نواختن ریتم و ملودی تقویت شود. هر جلسه از مجموعه دروس به همین منوال دارای اتودی خواهد بود که در این زمینه کم کم هنرجو را به سطح قابل قبولی برای نواختن آهنگ برساند.

 

انواع علامت های تمپو

مسئله تمپو یا تندا، اهمیت زیادی برای شروع کار شما دارد. تمپو به معنای سرعت اجرای موسیقی است که بارها آن را توضیح داده ایم. در نت نویسی تمپو به دو صورت برای نوازنده مشخص می شود. یا به صورت مستقیم عدد آن بر روی میزان نما درج می شود، یا بازه تمپو به صورت یک کلمه ایتالیایی مشخص کننده سرعت اجرای قطعه خواهد بود.

وقتی تمپو به صورت عددی مشخص شود، تکلیف نوازنده مشخص است. مترونوم را روی ریتم و عدد مربوطه تنظیم می کند و بر اساس آن می نوازد.

اما وقتی به جای عدد، از یک کلمه که علامت پذیرفته شده در تئوری موسیقی است استفاده شود، این معنا را می رساند که دست هنرجو برای تنظیم تمپوی قطعه در بازه علامت مورد نظر باز است. به عنوان مثال در درس این جلسه، روی میزان نما علامت Allegretto درج شده است. این علامت به تمپوی نسبتا سریع اشاره دارد و بازه عددی آن بین 98 الی 109 ضرب بر دقیقه است.

 

برخی از علامات تمپو:

Largo: ۴۵–۵۰ ضرب بر دقیقه

Adagio: ۵۵–۶۵ ضرب بر دقیقه

Andante: ۷۳–۷۷ ضرب بر دقیقه

Moderato: ۸۶–۹۷ ضرب بر دقیقه

Allegretto: ۹۸–۱۰۹ ضرب بر دقیقه

Vivace: ۱۳۲–۱۴۰ ضرب بر دقیقه

Presto: ۱۶۸–۱۷۷ ضرب بر دقیقه

 

نکات آموزشی درس نهم آموزش پیانو

- ریتم درس امروز آموزش پیانو سه چهارم است. یعنی هر میزان ما از سه ضرب تشکیل شده و هر ضرب دارای کششی معادل یک نت سیاه است. پس وقتی در یک میزان فقط یک نت سفید نقطه دار وجود دارد، از آنجا که کشش این نت معادل سه نت سیاه است، پس معادله میزان برقرار است. برای اجرای نت سفید نقطه دار بایستی به اندازه هر سه ضرب میزان، کلاویه مربوط به نت مورد نظر را نگه داریم.

- ریتم سه چهارم در پیانوهای دیجیتال یا کیبورد، با عبارت والس (waltz) مشخص می شود.

- حتما برای یادگیری بهینه، از مترونوم استفاده کنید. شروع نواختن شما حتما همزمان با ضرب قوی مترونوم باشد.

- روزی حداقل 50 مرتبه این تمرین را تکرار کنید. رفته رفته بر سرعت اجرا بیفزایید.

 

شتاب در یادگیری، عنصر مخرب نوازندگی پیانو

وقتی با یک تمرین ساده مواجه می شوید (مثل تمرینات دوره مقدماتی)، خیلی سریع در همان دقایق ابتدایی آن را یاد می گیرید. اینجا احتمالا با خود می گویید من که به این راحتی این تمرین را یاد گرفتم، پس چرا یک هفته خود را معطل کنم برای تمرین بعدی؟ و به این صورت به سراغ تمرین های پس از آن رفته و با شتاب به پیش می روید. از نظر خودتان در حال جهش های بلند در راه یادگیری پیانو هستید.

اما این کار به شدت مخرب است و می تواند مسیر شما از یادگیری را به شدت منحرف کند. آیا گمان می کنید اساتید و مدرسین پیانو نمی دانند این تمرین ها راحت و آسان است؟ آیا به نظر شما فردیناند بیر نمی داند اتود های اولیه کتابش را می شود مثل آب خوردن یاد گرفت؟

آری؛ آن ها این مسئله را بهتر از من و شما می دانند. در اینجا ملاک اصلی و اولویت اولیه؛ بر یادگیری این اتود ساده نیست. بلکه به تکرار آنهاست. شما یک بار درس را حفظ می کنید و آن را کامل از بر می نوازید. اما آیا حافظه عضلانی شما با دستورات سیستم عصبی هماهنگ شده است؟

دوست عزیز، همین تمرین های ساده را باید آن قدر تکرار و تکرار کنید، که در بطن ذهن و عضلات نهادینه شود. هر اتود با در نظر گرفتن ده ها فاکتور برای ارتقای مهارت شما طراحی شده است. اینکه سرسری از آن بگذریم و به خیال یادگیری کامل آن، با شتاب به سراغ درس های بعدی برویم، هیچ نتیجه مثبتی در پی نخواهد داشت که هیچ؛ بلکه در آینده که به اتودهای مشکل تر بر بخوریم، به خاطر عدم آمادگی زیر ساخت های مهارتی، به بن بست سختی برخورد خواهیم کرد.

پس از شتاب پرهیز کن. مهارت نوازندگی مثل دانه های برف باید آرام آرام بر دستان شما بنشیند.

 

سوالات متداول

آلگراتو یکی از علائم ایتالیایی مشخص کننده بازه تمپو یا سرعت اجرا می باشد که بالای میزان نمای قطعه یا تمرین درج می شود. این علامت به معنای اجرای نسبتا سریع است و معادل عددی آن 98 الی 109 ضرب بر دقیقه است. نوازنده مختار است قطعه خود را با تمپویی در این بازه اجرا کند.
یادگیری پیانو مثل هر ساز دیگر، به آموزش قدم به قدم و تدریجی نیاز دارد. هر گونه شتاب و پیشروی خودسرانه می تواند باعث عدم تاثیر گذاری تمرین ها شود. بایستی هر تمرین را به همان اندازه که استاد تکلیف می کند انجام داد و پس از آن همراه با استاد به درس های بعدی رفت.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما