فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

درس دوم دوره مقدماتی آموزش پیانو

  • انتشار1401/12/07
درس دوم دوره مقدماتی آموزش پیانو

هنرجویان عزیز سلام. با درس دوم از دوره مقدماتی آموزش پیانو همراه شما هستیم. در این ویدیوی آموزشی تمرین چهارم از کتاب آموزش مقدماتی پیانو بِیِر را کار می کنیم. تمرینی با کسر میزان چهار چهارم که فقط دارای نت های سفید است. استاد حامد دانش ابتدا به نت خوانی درس و سپس اجرای کامل آن بر روی ساز پیانو می پردازد.

چکیده مطلب:

درس دوم پیانو باز هم یک تمرین رفت و برگشتی برای انگشتان هر دو دست به صورت همزمان است و در میزان نمای چهار چهارم اجرا می شود. این تمرین دارای دو بخش است. در بخش اول هر پنج انگشت، و در بخش دوم انگشت ها به صورت یک در میان روی کلاویه ها رفت و برگشت می کنند. نحوه خوانش نت ها هم به صورت شماره گذاری و هم با استفاده از مترونوم توسط استاد دانش انجام می گیرد. 

 

نحوه شمارش کشش نت ها در پیانو

خب گفتیم که ریتم یا ضرب آهنگ این درس بر اساس کسر میزان چهار چهارم است. و اما چهار چهارم یعنی چه؟
ببینید دوستان اگر به صورت ساده بخواهیم برایتان توضیح دهیم، هر کسر میزان از یک صورت و مخرج تشکیل می شود. صورت کسر همواره بیانگر تعداد ضرب های میزان، و مخرج کسر نشان دهنده کشش نتی است که میزان بر مبنای آن ارزش گذاری شده است. 
می دانیم که کشش نت سیاه برابر با 1/4 است. پس کسر میزان 4/4 را می توان اینگونه تحلیل نمود:
4/4=4×1/4
نتیجه: یک میزان چهار چهارم از چهار ضرب تشکیل شده است که هر ضرب آن کششی معادل یک نت سیاه دارد.
حال برگردیم به نت های این درس. وقتی نت ها را نگاه می کنید، متوجه می شوید که هیچ نت سیاهی در میزان نیست و هر چه هست نت سفید است. شاید با خود بگویید پس آن معادله چه شد؟
دوستان، در میزان ها، نت ها می توانند سرشکن یا تجمیع شوند. می پرسید این یعنی چه؟ 
بر می گردیم به مبحث کشش نتها. اگر یادتان باشد کشش نت سفید 2 برابر نت سیاه بود. پس اگر در این میزان چهار چهارم، به جای چهار نت سیاه، دو نت سفید قرار گیرد، باز هم معادله میزان بر قرار خواهد بود. اثبات: 
ارزش نت سفید= 1/2
ارزش زمانی نت سیاه= 1/4
در یک میزان چهار چهارم : 1=4/4=1/4×4 و همچنین 1=2/2=1/2×2
پس در هر دو صورت معادله میزان بر قرار است.
برای نواختن نت های سفید، کافی است کلاویه را به اندازه ارزش زمانی دو ضرب، یعنی دو نت سیاه بفشارید.

 

شروع آموزش پیانو با تدریس استاد حامد دانش

 

در پیانو اسم نت ها بر روی خطوط حامل را حفظ کنید

سال هاست که آموزش موسیقی با استفاده از نت خوانی انجام می گیرد. هر چه در نت خوانی قوی تر باشید، سرعت شما در اجرای نت ها بیشتر خواهد شد. برخی از هنرجویان نت ها را از روی خط حامل کلید سل می شمارند تا به نت مورد نظر برسند. این کار درست نیست. شما بایستی به صورت چشمی اسم نت ها بر روی خطوط حامل را بلد باشید. برای این کار چاره ای جز حفظ کردن آنها نمی ماند. البته به مرور که تمرین ها جلوتر برود، خود به خود جای همه نت ها در ذهن شما می نشیند. اما تا آن زمان خودتان نیز سعی کنید تا این کار را سرعت ببخشید. مثلا اگر کسی از شما پرسید اسم نتی که بین خط سوم و چهارم خطوط حامل قرار دارد چیست؛ باید بی درنگ بتوانید بگویید "دو". 

برای یادگیری پیانو، استفاده از مترونوم را جدی بگیرید.
یادگیری پیانو نیز مانند هر ساز دیگر، یعنی نواختن نت ها دقیقا بر روی ریتم. کوچکترین انحراف از ریتم یا رعایت نکردن کشش نت ها، اجرا را کاملا خراب می کند. مترونوم یک ابزار راهنماست. فاصله ضرب ها را با دقت میکرو ثانیه و با توالی منظم صداهای کلیک مانندش به نوازنده اطلاع می دهد. استفاده از مترونوم ذهن شما را در ریتم شناسی و رعایت ضرب ها تقویت می کند. از آن غافل نشوید. حتی بزرگان موسیقی نیز هنگام تمرین از این ابزار مفید استفاده می کنند. 
 

آشنایی کامل با مترونوم

 

نکات آموزشی درس دوم پیانو

- ابتدا تمرین دست راست را بنوازید. بعد از ان تمرین دست چپ و در آخر با هر دو دست به صورت همزمان به اجرای تمرین بپردازید.
- در هنگام تمرین همزمان با هر دو دست، هماهنگی و همزمانی انگشتان دو دست از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اجازه ندهید کوچکترین تفاوت زمانی در اجرای انگشتان بین دو دست پیش بیاید. 
- این تمرین را به مدت یک هفته، هر روز به مدت حداقل نیم ساعت انجام دهید. در روزهای پایانی می توانید سرعت خود را به تدریج افزایش دهید. 


 

سوالات متداول

بله. هر دو دست به یک میزان در اجرای قطعات نقش خواهند داشت. در اجرای قطعات گاه دست چپ پرکار تر است گاه دست راست. برای هماهنگ بودن ذهن با کارکرد همزمان دو دست، از همان ابتدا باید تمرکز آموزشی بر تقویت هر دو دست باشد.
آموزش مقدماتی پیانو تمامی اتودهای کتاب BEYER را در بر می گیرد و چیزی حدود یک سال و نیم به طول خواهد انجامید.
آموزش پیانو در نت به نت و به تدریس استاد حامد دانش از سطح پایه آغاز و تمامی موارد آموزشی با هنرجو کار می شود. لذا نیازی به استفاده از منابع دیگر نمی باشد.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (3)

مهرا بارانی

تاریخ ارسال :1401/12/07

بسیار عالی و کاربردی

وبسایت نُت به نُت

ممنون از نگاه گرمتون

مهرا بارانی

تاریخ ارسال :1401/12/07

بسیار عالی

وبسایت نُت به نُت

سپاس بیکران

مهرا بارانی

تاریخ ارسال :1401/12/07

بسیارخوب

وبسایت نُت به نُت

تشکر از پیام پر مهرتون

سبد خرید 0
تماس با ما