فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

درس اول دوره مقدماتی آموزش پیانو

  • انتشار1401/11/28
درس اول دوره مقدماتی آموزش پیانو

هنرجویان عزیز ساز پیانو سلام. امروز دیگر وقت آن رسیده که به صورت عملی، یادگیری نوازندگی با پیانو را شروع کنید. کمربندها را ببندید.

آنچه گذشت: قبل از آنکه به شروع دوره مقدماتی آموزش پیانو برسیم، 4 جلسه مهم به نام دروس پیش نیاز پیانو را پشت سر گذاشتیم. در این 4 جلسه موارد مربوط به اصول و پایه تئوری موسیقی مثل شناخت نت ها و مبحث کشش نتها را یاد گرفتیم. همینطور طریقه صحیح نشستن پشت پیانو و اکول مورد نیاز برای نوازندگی را نیز آموختیم. اکنون آماده ایم که به سراغ کتاب بیر و یادگیری اتودهای آن با تدریس استاد حامد دانش برویم.

 

چکیده مطلب:

این درس، اولین قسمت از آموزش پیانو به صورت عملی بر روی ساز بر اساس کتاب آموزش مقدماتی پیانو BEYER، به تدریس استاد حامد دانش خواهد بود.

در این درس تمرین انگشت گذاری برای هر دو دست روی کلاویه ها کار می شود. نت گرد بر روی خطوط حامل در میزان های چهار چهارم به صورت رفت و برگشت اجرا خواهد شد.

 

محل قرار گیری انگشت های دو دست بر روی کلاویه پیانو

کتاب آموزش مقدماتی بیر را باز کنید و تمرین سوم را روبروی خود قرار دهید.  اولین چیزی که می بینید محل قرار گیری انگشت های دو دست بر روی کلاویه ها است. البته در نگارش های مختلف کتاب این حالت ممکن است به دو صورت نشان داده شود. حالت اول جای انگشت ها را روی پیانو، و حالت دیگر محل انگشت ها را بر اساس جای نت ها بر روی خطوط حامل نشان دهد. اما هیچ فرقی در این دو حالت نیست. در جلسات پیش نیاز پیانو اسم نت ها روی خطوط حامل را شناختید پس برای شما این دو حالت نباید هیچ گونه تفاوتی داشته باشد.

 

محل قرار گیری انگشت ها بر روی کلاویه پیانو

حالت اول نشان- محل قرار گیری انگشت ها

 

محل قرار گیری انگشت ها بر اساس خطوط حامل پیانو

حالت دوم- محل قرار گیری انگشت ها بر اساس خطوط حامل

 

انگشت گذاری برای دست راست:

همانطور که تصاویر به ما نشان می دهد، انگشتان دست راست به ترتیب بایستی روی کلاویه های دو، رِ، می، فا، سل قرار بگیرد. از انگشت شست به ترتیب شماره انگشت ها 1 تا 5 می باشد.

 

انگشت گذاری برای دست چپ:

درست همانند دست راست، انگشتان روی نت های دو، رِ، می، فا، سل قرار می گیرند اما در یک اکتاو پایین تر.

نکته: همانطور که می دانید طرف چپ و راست بدن قرینه یکدیگرند. لذا ترتیب انگشت های دست چپ روی کلاویه ها برعکس دست راست خواهد بود. در دست راست انگشت اول (شست) روی نت دو بود؛ اما در دست چپ انگشت پنجم (انگشت کوچک) روی نت دو قرار می گیرد.

 

اجرای نت گرد در کسر میزان چهار چهارم

در میزان نما علامت C نشان دهنده کسر میزان چهار چهارم است. چهار چهارم به میزانی گفته می شود که از چهار ضرب تشکیل شده است و ارزش زمانی هر ضرب معادل یک نت سیاه است. پس یک میزان چهار چهارم می تواند 4 نت سیاه را در خود جای دهد. در مبحث کشش نت ها گفتیم که ارزش زمانی نت گرد 4 برابر نت سیاه است. بنابراین به جای 4 نت سیاه می تواند معادل آن، یعنی یک نت گرد قرار گیرد.

 حال که محل انگشت گذاری مشخص شد نوبت به نواختن نت گرد می رسد. نت گرد مورد نظر را به اندازه چهار شماره (یعنی معادل ارزش زمانی 4 نت سیاه) اجرا کرده و به سراغ نت بعدی می رویم.

 

تمرین برای دست راست:

یک تمرین رفت و برگشتی بر روی کلاویه ها:. به ترتیب انگشتان از شماره یک شروع به نواختن نت گرد می کنند و دوباره به حالت اول بر می گردند.

 

تمرین برای دست چپ:

همان رفت و برگشتی که برای دست راست انجام دادید را این بار برای دست چپ اجرا کنید.

 

تمرین برای اجرای همزمان هر دو دست:

مراحل بالا را که خوب تمرین کردید، حال می بایست هر دو حرکت دست راست و دست چپ را به صورت همزمان انجام دهید. دقت کنید که نت های متناظر بایستی کاملا منطبق با هم اجرا گردند.

 

شروع آموزش پیانو در سایت نت به نت

 

نکات آموزشی درس اول آموزش پیانو

- علامتی که تصویرش را در زیر می بینید، دولاخط تکرار نام دارد. هر گاه به این علامت رسیدید یعنی تمرین را از دولاخط قبلی، و در صورت عدم وجود، از ابتدای تمرین تکرار کنید.

علامت دو لا خط تکرار

 

- حتما معادل الفبایی نت های اصلی را حفظ کنید. کار ساده ایست اما ضروری.

Do=C

Re=D

Mi=E

Fa=F

Sol=G

La=A

Si=B

- سادگی این درس نباید باعث شود آن را جدی نگیرید.به مدت یک هفته روزی نیم ساعت همین تمرین ساده را انجام دهید تا فرم دست های شما شکل بگیرد و ذهنتان نیز جای کلاویه ها را به خاطر بسپارد.

- از مترونوم برای رعایت ضرب ها استفاده کنید. برای این تمرین، مترونوم را روی ریتم چهار چهارم و سرعت 70 تنظیم کنید. روزی 5 واحد بر سرعت آن بیفزایید.

- حتما شروع نواختن شما همراه باشد با صدای شاخص مترونوم. صدای شاخص همان صدایی است که متفاوت تر از بقیه صداها شنیده می شود.

 

سخن پایانی

هنرجویان عزیز این درس اول شما در آموزش پیانو و دوره مقدماتی این ساز بود. هر هفته یک درس در وبسایت نت به نت قرار می گیرد . نظم و پیوستگی شما در یادگیری این ساز بسیار مهم است. تمرین ها را خوب و منظم انجام دهید تا وقتی که به مراحل بالاتر و تمرینات پیچیده تر می رسیم، مشکلی نداشته باشید. موفق و پیروز باشید.

در ویدیوی زیر درس اول دوره مقدماتی آموزش پیانو را مشاهده بفرمایید

 

سوالات متداول

بله برای نواختن و اجرای قطعات از روی نت، باید بدانید نتی که در جای مشخصی از خطوط پنجگانه قرار گرفته چه صدایی دارد. این امر مستلزم حفظ جای نت ها بر روی خطوط حامل است. البته در اوایل راه شاید کمی این امر سخت باشد که جای هیچ نگرانی نیست. هر چه تمرینات پیشروی کنند، خود به خود یادگیری شما سرعت می گیرد.
هر نت فاصله ای معادل یک پرده با نت کناری خود دارد. کلاویه های سیاه پیانو نیم پرده با نت های اصلی فاصله دارد. البته فعلا با این موضوع کاری ندارید. فقط بدانید کلاویه های سیاه برای اجرای نیم فاصله هاست.
برای هر دو دست، انگشت شست شماره 1 است و انگشتان بعدی به ترتیب 2، 3، 4 و 5 شماره گذاری می شوند.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما