فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

درس سوم دوره مقدماتی آموزش پیانو

  • انتشار1401/12/21
درس سوم دوره مقدماتی آموزش پیانو

هنرجویان ساز پیانو و دنبال کنندگان وبسایت نت به نت سلام. این پست درس سوم از دوره مقدماتی آموزش پیانو است. هر هفته با یادگیری یکی از اتودهای کتاب آموزش مقدماتی پیانو بِیر رو به جلو حرکت می کنیم تا به امید خدا کمتر از یک سال دیگر، این دوره را با موفقیت طی کنیم به دوره های بعدی برسیم. تمرین پنجم کتاب، موضوع آموزشی این درس است. استاد دانش به خوانش و تحلیل نت ها می پردازد و بعد از آن تمرین را بر روی ساز پیانو اجرا می کند.

 

چکیده مطلب:

در این درس از دوره مقدماتی آموزش پیانو، وجود نت سفید نقطه دار در میزان های سه چهارم را بررسی می کنیم. نت نقطه دار عبارتی مختص به کشش نت هاست. وجود نقطه در کنار نت، نیم واحد به ارزش زمانی آن اضافه می کند. استاد دانش نکات آموزشی مربوط به این درس را در ویدیو شرح می دهد. یادگیری این درس اصلا زمان بر نیست. اما باید به دفعات زیاد تکرار شود.

 

تمرین پنجم کتاب بیر و استفاده از نت نقطه دار

گفتیم هر نت ارزش زمانی خاص خود را دارد که کشش آن نت نام دارد و با اشکال مختلف در خطوط حامل نشان داده می شود. در جلسات گذشته دانستیم که نت سیاه در میزان های چهار چهارم، مبنای ضرب های میزان می باشد. پس کسر میزان چهار چهارم یعنی این قطعه از میزان هایی تشکیل شده که هر کدام دارای چهار ضرب برابر می باشد و ارزش زمانی هر ضرب با ارزش زمانی نت سیاه برابر است.

کشش نت سفید دو برابر بیشتر از نت سیاه است. پس اگر یک نت سفید در میزان بنشیند، جای دو نت سیاه را خواهد گرفت. اما امروز با بحث جدیدی آشنا شدیم به نام نت نقطه دار.

نت نقطه دار تعریف بسیار ساده ای دارد: هر گاه در کنار یک نت، نقطه ای درج شود؛ به اندازه نیم واحد از ارزش زمانی نت، به آن اضافه می شود.

خب حال به تمرین کتاب نگاه کنید. هر میزان دارای یک نت سفید نقطه دار و یک نت سیاه می باشد.

نت سفید ارزش دوبرابری نسبت به نت سیاه دارد. حال یک نقطه هم در کنار آن آمده است. یعنی نصف ارزش سفید به این نت اضافه می شود. نصف ارزش نت سفید به اندازه نت سیاه است. پس نت سفید نقطه دار معادل سه نت سیاه می شود. بنابراین سه ضرب از این میزان را نت سفید تشکیل می دهد و یک ضرب هم که خود نت سیاه می باشد. بدین شکل معادله میزان برقرار می شود.

نحوه اجرای میزان ها به این صورت است که به اندازه ارزش زمانی سه ضرب، کلاویه مخصوص نت سفید نقطه دار را نگه می داریم و بلافاصله کلاویه مخصوص نت سیاه را به اندازه یک ضرب فشار می دهیم.

 

نکات آموزشی درس سوم آموزش پیانو

- نت های این تمرین برای هر دو دست چپ و راست کاملا یکسان است. تنها تفاوت در اکتاو است که دست چپ یک اکتاو پایین تر روی پیانو قرار می گیرد.

- از مترونوم استفاده کنید تا کشش نت ها را به خوبی رعایت نمایید. وقتی مترونوم را روی چهار چهارم بگذارید، برای اجرای نت سفید نقطه دار بایستی انگشت خود را به اندازه سه ضرب روی کلاویه پیانو نگه دارید.

- این تمرین را یک هفته به صورت روزانه انجام دهیم. هر دفعه حداقل ده بار.

- اجازه ندهید اکول نوازندگی شما (حالت قرار گیری بدن و فرم دست ها پشت پیانو) حتی برای یک لحظه به هم بریزد.

- به هیچ عنوان سراغ تمرین های بعدی نروید. این درس ها را باید یکی یکی و با حوصله طی کنید که روی ذهن شما بنشیند.

- اگر هنوز کتاب آموزش مقدماتی پیانو بیر را تهیه نکرده اید، بهتر است هر چه زودتر اقدام کنید. این کتاب هم اکنون در فروشگاه نت به نت موجود است.

 

خرید کتاب آموزش پیانو مقدماتی بِیر

 

سخن پایانی و نتیجه گیری

همانطور که مشاهده می کنید، هر هفته در حال یادگیری نکات جدیدی در زمینه تئوری موسیقی و نت خوانی و همچنین نوازندگی عملی هستید. این بهترین شیوه آموزشی است که هنرجو همزمان نکات تئوری و عملی را با هم بیاموزد. اگر صد ساعت زمان هم به کلاس می رفتیم و می خواستیم کشش نت ها را یاد بگیریم، بدون مواجهه با پیانو و درک و تحلیل عملی آن، هیچ فایده ای نمیبردیم. به این راهی که پا گذاشته اید مطمئن باشید. ایمان واقعی است که انسان را به سر منزل مقصود می رساند.

 

در ویدیوی زیر درس سوم آموزش پیانو را مشاهده بفرمایید

 

سوالات متداول

دوره مقدماتی آموزش پیانو شامل تمامی تمرینات کتاب بیر BEYER می شود که بیش از صد جلسه خواهد بود.
هر نت کشش و ارزش زمانی منحصر به خود را دارد. اما وقتی که در کنار نت یک نقطه قرار بگیرد، نیم واحد به ارزش زمانی آن نت اضافه می شود.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما