فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

آموزش همنوازی تنبک با آهنگ- درس پنجم

  • انتشار1401/04/01
آموزش همنوازی تنبک با آهنگ- درس پنجم

پنجمین درس از مجموعه ویدیوهای آموزش همنوازی تنبک با آهنگ یا ملودی را مشاهده می کنید. این جلسه هم ریتم یا ضرب آهنگ شش هشتم معیار همنوازی ما خواهد بود. نت این درس از آموزش تنبک در صفحه 26 از جلد دوم کتاب روش نوین آموزش تنبک مرتضی قاسمی قرار دارد که با اندکی تغییر از سوی استاد امین صادق پور مدرس تنبک، برای این همنوازی بهینه می گردد. توضیحات مبسوط در مورد نت خوانی و تغییرات جزئی در خطوط حامل در ابتدای ویدیو برای شما توضیح داده می شود. علی اقبال مدرس تار و سه تار وبسایت نت به نت، باز هم ملودی همراه این درس را خواهد نواخت. آهنگ انتخابی برای این درس تصنیف زیبای ز من نگارم می باشد.

اما شماره گذاری دروس بر مبنای نیاز شما هنرجویان لحاظ شده است. مثلا این قسمت که درس پنجم نام گذاری شده، نسبت به چهار درس قبلی پیچیدگی بیشتری دارد. پس اگر بر حسب اتفاق این صفحه را باز کرده اید، بهتر است ازقسمت اول این مجموعه کار خود را آغاز کنید.

هنرجویان تنبک وبسایت نت به نت یادگیری دوره مقدماتی آموزش تنبک را به پایان رسانده اند و در حال حاضر در حال گذراندن دوره متوسطه آموزش تنبک می باشند. شما نیز اگر قصد یادگیری این ساز را دارید، می توانید در قسمت پکیج های آموزشی، پکیج جامع دوره مقدماتی آموزش تنبک را تهیه کرده و کار خود را آغاز نمایید.

ز من نگارم نام تصنیفی آشنا بین ما ایرانیان می باشد. شعر آن را محمد تقی بهار سروده و درویش خان نیز آهنگسازی آن را عهده دار بوده است. این تصنیف در دستگاه ماهور ساخته شده و در قسمت اوج به گوشه دلکش از دستگاه شور پرده گردانی می شود. مضمون شعر هر چند در ابتدا کاملا عاشقانه می نماید، اما رفته رفته فضای آن سیاسی و اجتماعی می گردد و مشخصا شاعر نسبت به شرایط اجتماعی و رویدادهای سیاسی وقت اعتراض می کند. هر چند حسین طاهر زاده نخستین خواننده ای بود که این تصنیف را اجرا کرد، اما اجرای محمد رضا شجریان در آلبوم آهنگ وفا، بیشتر برای ما آشناست.

 

فایل صوتی اجرای این همنوازی را دانلود کنید

 

متن شعر ز من نگارم- ملک الشعرای بهار

زمن نگارم خبر ندارد

به حال زارم نظر ندارد

خبر ندارم من از دل خود

دل من از من خبر ندارد

کجا رود دل که دلبرش نیست

کجا پرد مرغ که پر ندارد

امان از این عشق فغان از این عشق

که غیر خونِ جگر ندارد

همه سیاهی، همه تباهی

مگر شب ما سحر ندارد

بهار مضطر، منال دیگر

که آه و زاری اثر ندارد

جز انتظار و جز استقامت

وطن علاج دگـــر ندارد

زهر هر دو سر بر سرش بکوبند

کسی که تیغ دو سر ندارد

 

دانلود آهنگ ز من نگارم با صدای شجریان

 

هنر جویان عزیز در ویدیوی زیر میتوانید پنجمین قسمت از آموزش تنبک نوازی با آهنگ را به صورت رایگان مشاهده بفرمایید

 

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما