فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

آهنگ بیداد زمان-آموزش همنوازی تنبک با آهنگ-درس پانزدهم

  • انتشار1401/09/17
آهنگ بیداد زمان-آموزش همنوازی تنبک با آهنگ-درس پانزدهم

 همراه شما هستیم با پانزدهمین قسمت از مجموعه آموزش همنوازی تنبک با آهنگ. این مجموعه در کنار پکیج دوره مقدماتی تنبک و پکیج دوره متوسطه آموزش تنبک، به پیشبرد اهداف هنرجو برای آمادگی هر چه بیشتر اصول نوازندگی کمک می کند. نکته مهم در مورد بخش هم نوازی این است که هنرجو حتما میبایست از قسمت اول شروع به کار کند. چراکه این دروس به صورت سلسله وار از لحاظ سطح و درجه سختی در یک توالی قرار دارند. در این قسمت نیز مثل دروس گذشته استاد اقبال به عنوان نوازنده ساز ملودیک تار، استاد صادق پور را همراهی می کند. تمام نکات مربوط به این درس، از نت خوانی گرفته تا اجرای آن توسط استاد به شما آموزش داده می شود.

 

آهنگ بیداد زمان به همراه نت همنوازی تنبک

آهنگ معروف و ماندگار بیداد زمان با آهنگ سازی پرویز یاحقی و ترانه سرایی بیژن ترقی، نخستین بار توسط بانو مرضیه اجرا و خوانندگی گردید. ملودی شیرین و شعر پر محتوا و سرشار از احساس آن، آهنگ بیداد زمان را در طول چند دهه اخیر به یکی از ترانه های مشهور و ماندگار موسیقی کلاسیک ایرانی بدل نموده است. این آهنگ زیبا در دستگاه همایون ساخته و اجرا شده است.

استاد صادق پور برای این درس دو صفحه نت در اختیار شما می گذارد که در این ویدیو آن را مشاهده خواهید کرد. برای راحتی کار شما این دو صفحه نت را برای دانلود در ادامه متن قرار می دهیم. آن را دانلود کنید تا در هنگام تمرین روبروی شما باشد.

 

دانلود نت درس چهاردهم همنوازی با تنبک

 

نکاتی درباره آموزش درس پانزدهم همنوازی تنبک

ریتم یا کسر میزان دو چهارم است. استاد این درس همنوازی را برای شما در دو صفحه نت نویسی کرده است. نکات مربوط به نت خوانی و شمارش نت ها، حرکت های اصلی تنبک و زینت های استفاده شده در درس، به طور کامل توسط ایشان تدریس می شود. همه موارد نکات آموزشی ای است که از قبل کار کرده اید. بنابر این، این همنوازی میدان مناسبی برای به چالش کشیدن دانسته ها و مهارت های نوازندگی شما خواهد بود.

 

نکته: برای یادگیری این درس همنوازی، حتما می بایست به اجرای تمرین های صفحات 17 الی 23 جلد دو کتاب روش نوین آموزش تنبک مرتضی قاسمی تسلط کافی داشته باشید. در درس نهم الی پانزدهم دوره متوسطه آموزش تنبک در وبسایت نت به نت، این تمرین ها توسط استاد به طور کامل برای هنرجویان تدریس شده است.

 

آموزش تنبک در وب سایت نت به نت

 

نکته: دو صفحه نت برای این تمرین در اختیار شما قرار گرفته است. ابتدا این همنوازی را با نت اولی کار کنید. با رسیدن به مهارت کافی، می توانید از میزان های متنوع صفحه دوم استفاده کنید. حتما با هر دو نت کار کنید.

 

متن آهنگ بیداد زمان

به رهی دیدم برگ خزان پژمرده ز بیداد زمان کز شاخه جدا بود

چو ز گلشن رو کرده نهان در رهگذرش باد خزان چون پیک بلا بود

ای برگ ستم دیده ی پاییزی آخر تو ز گلشن ز چه بگریزی

روزی تو هم اغوش گلی بودی دلداده و مدهوش گلی بودی

ای عاشق شیدا دلداده ی رسوا گویمت چرا فسرده ام

در گل نه صفایی باشد نه وفایی جز ستم ز وی نبرده ام

بار غمش در دل بنشاندم در ره او من جان بفشاندم

تا شد نو گل گلشن و زیب چمن

رفت آن گل من از دست با خار و خسی پیوست

من ماندم و صد خار ستم وین پیکر بی جان

ای تازه گل گلشن پژمرده شوی چون من

هر برگ تو افتد به رهی پژمرده و لرزان

 

دانلود آهنگ بیداد زمان با صدای مرضیه

 

در ویدیوی زیر قسمت پانزدهم آموزش همنوازی تنبک را به رایگان مشاهده نمایید 

 

سوالات متداول

زینت ها فاقد شمارش هستند و در نت خوانی جزء نت های اصلی قرار نمی گیرند. در واقع زینت ها وظیفه پر کردن فضای خالی نت قبل از خود را دارند. وقتی یک حرکت کامل و ریزشی مثل حرکت ریز در پایان یک میزان قرار بگیرد، دیگر فضایی برای اجرای زینت در ابتدای میزان بعدی وجود نخواهد داشت. از این رو زینتی که پس از حرکت ریز قرار گیرد خود به خود حذف می گردد.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما