فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

آهنگ بت چین-آموزش همنوازی تنبک با آهنگ- درس سیزدهم

  • انتشار1401/09/05
آهنگ بت چین-آموزش همنوازی تنبک با آهنگ- درس سیزدهم

هنرجویان عزیز با درس سیزدهم از آموزش همنوازی تنبک با آهنگ یا ملودی با شما همراهیم. این مجموعه به معنای واقعی کلمه برای پیشرفت شما در مسیر یادگیری و مهارت تنبک نوازی است. به راحتی از روی آن رد نشوید. در این درس استاد امین صادق پور مدرس تنبک وبسایت نت به نت، آموزش همنوازی تنبک با آهنگ بت چین را برای شما در نظر گرفته است. آهنگی که با صدای مرضیه اجرا و خوانندگی شده و با بت چین معروفی که از استاد شجریان سراغ داریم فرق دارد. استاد علی اقبال مدرس تار و سه تار وبسایت نت به نت ملودی همراه این درس آموزشی را اجرا می کند.

 

پیش نیاز آموزش همنوازی آهنگ بت چین

از ابتدا همواره گفته ایم دروس همنوازی تنبک به صورت متوالی و پله ای به یکدیگر مربوط هستند و هنرجویان بایستی به ترتیب این درس ها را کار کنند. نت مربوط به این درس نیز در صفحه 30 جلد دوم کتاب روش نوین آموزش تنبک مرتضی قاسمی قرار دارد، یعنی درس پنجم از دوره متوسطه آموزش تنبک. پس پیش نیاز این درس همنوازی، این است که شما هنرجوی عزیز حتما پکیج دوره مقدماتی آموزش تنبک را کار کرده و حداقل پنج درس اول دوره متوسطه را نیز پشت سر گذاشته باشید. چرا که لزوم یادگیری این درس آشنایی و مهارت شما در اجرای میزان شش و هشت ساده است.

 

آموزش تنبک در وب سایت نت به نت

 

در انتخاب خطوط تمرینی تنبک سلیقه به خرج دهید

در دروس اولیه همنوازی، استاد تاکید داشت که حتما از خطوط تمرینی خاصی استفاده کنید. مثلا یک صفحه از کتاب را معرفی می کرد و می گفت حتما میزان های خطوط اول و دوم را برای همنوازی استفاده کنید. اکنون که به درک و شناخت بیشتری به اجرای هر گونه ریتم رسیده اید، می توانید به سلیقه خود خطوط تمرینی را انتخاب کنید. مثلا برای این درس ببینید کدام خط برای اجرای آهنگ بت چین، زیبا تر و دلچسب تر است، از همان استفاده نمایید. یادتان باشد شرط اصلی اجرای بی نقص و زیبا در تنبک نوازی اجرای دقیق و بی نقص سرضرب ها می باشد و این مسئله برای نوازندگان سازهای کوبه ای بسیار مهم و حیاتی است.

 

متن آهنگ بت چین

ای بت چین ای بت چین ای بت چین ای صنم

حور وش و ماه جبین ماه جبین ای صنم

من از تو دوری نتوانم دگر

کز تو صبوری نتوانم دگر عزیز دلم

هر که تو را دید و ز خود دید و ز خود دل برید

رفت ز خود هر که رخت تاب و رخت را بدید

من از تو دوری نتوانم دگر

کز تو صبوری نتوانم دگر عزیز دلم

زلف به رخساره چو افشان کنی چو افشان کنی چو افشان کنی

حالت جمعی تو پریشان کنی پریشان کنی پریشان کنی

وای بحال ای دل شیدا دل شیدای من

من از تو دوری نتوانم دگر

کز تو صبوری نتوانم دگر عزیز دلم

 

دانلود آهنگ بت چین با صدای مرضیه

 

هنرجویان عزیز در ویدیوی زیر آموزش این همنوازی را به رایگان تماشا کنید

 

سوالات متداول

هر چند یادگیری و اجرای بی نقص حرکات تخصصی تنبک همه‌ی آن چیزی است که کیفیت یک نوازنده را مشخص می سازد؛ اما مهمترین فاکتور برای آنکه نوازنده بتواند سری در سرها در آورد و همه جا و با هر گروهی همنوازی کند، رعایت صحیح سرضرب هاست. تنبک، سازی است که با ریتم سر و کار دارد و ریتم نیز با سرضرب هاست که شاکله می یابد. عدم توانایی تطبیق زمانی سرضرب ها در نوازندگی، بسیار مشهود خواهد بود و به سرعت موجب حذف نوازنده از میادین بزرگ می گردد.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما