فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

آهنگ غوغای ستارگان-درس هفدهم آموزش همنوازی تنبک با آهنگ

  • انتشار1401/11/11
آهنگ غوغای ستارگان-درس هفدهم آموزش همنوازی تنبک با آهنگ

سلام بر هموطنان گرامی، هنرجویان تلاشگر ساز کوبه ای تنبک در داخل و خارج از کشور. یکی دیگر از مجموعه دروس همنوازی تنبک با آهنگ یا ملودی را نظاره گر هستید. در این ویدیوی آموزشی آهنگ غوغای ستارگان با ضرب میزان سه چهارم توسط استاد صادق پور برای شما در نظر گرفته شده است. علی اقبال مدرس تار و سه تار نت به نت نواختن ملودی همراه را عهده دار است و یک بار دیگر شاهد ترکیب زیبای تنبک با ساز اصیلی همچون تار هستیم.

 

آموزش تنبک در وب سایت نت به نت

 

اهمیت ثابت های تئوری موسیقی در تکنوازی تنبک

تئوری موسیقی نیز ماند ریاضی ثابت های بی تغییری دارد که می توان به وضوح آن را در نوازندگی سازی مثل تنبک درک نمود. یکی از این ثابت ها برقرای همیشگی معادله میزان ها در موضوع کشش نت ها است. به عنوان مثال کسر میزان مورد نیاز برای همنوازی با ملودی غوغای ستارگان، سه چهارم است. شما هر میزان سه چهارمی که تا حالا یادگرفته اید را می توانید برای این همنوازی به کار ببرید. متوجه خواهید شد که کاملا ضرب ها روی ریتم خواهد بود و هیچ گونه نا هماهنگی بین ریتم و ملودی به وجود نخواهد آمد. حتی با وجود ریتم شکن هایی همچون تریوله و سیکستوله یا انواع نت هایی با کشش های مختلف و نت های نقطه دار و... خودتان می توانید امتحان کنید که البته برای پیشرفت در تنبک نوازی باید هم امتحان کنید. کنکاش در موسیقی همواره جایز است و هنرجو با آزمون و خطا می تواند درک خود را از ماهیت موسیقی عملی و تئوری بیشتر کند.

 

معرفی پکیج آموزش تئوری موسیقی وبسایت نت به نت

 

پیش نیازهای درس هفدهم همنوازی

دروس همنوازی تنبک یک مجموعه سریالی و به هم پیوسته است. این را بارها به شما عزیزان یادآوری کرده ایم. مفهوم این حرف چنین است که اگر یادگیری تنبک را با وبسایت نت به نت و آموزش های استاد صادق پور شروع کرده اید، دروس تکنوازی را بایستی از ابتدا و یکی یکی پشت سر بگذارید. یعنی اگر قسمت های قبل را کار نکرده اید فعلا سراغ این درس نیایید تا اختلالی در روند آموزش شما پیش نیاید.

هر درس همنوازی پیش نیازهایی دارد که استاد درویدیو به آن اشاره میکند. پیش نیاز مربوط به این درس یعنی همنوازی با آهنگ غوغای ستارگان، دروس بیست و هشتم و بیست و نهم دوره متوسطه تنبک است. پس شما در مسیر یادگیری ساز تنبک هر وقت به طور کامل پکیج دوره مقدماتی تنبک و بیست و نه درس از پکیج دوره متوسطه تنبک را سپری کردید، می توانید درس این جلسه از همنوازی را کار کنید. حتما به این سلسه راهی که گفتیم پایبند باشید. ضمنا قبل از شروع به کار با این پست، درس 28 و 29 متوسطه را یکبار مرور کنید تا کسر میزان سه چهارم و میزان های ساده سه ضربی برای شما یادآوری گردد.

 

آهنگ غوغای ستارگان در همنوازی تنبک

آهنگ غوغای ستارگان را همه ما با مطلع "امشب در سر شوری دارم" می شناسیم. این آهنگ از ساخته های احساسی استاد همایون خرم است. شعر آن را کریم فکور سروده و مضنون شیدایی راوی در وصال حضرت دوست را دارد. در این شعر غوغایی از مراعات نظیر با محوریت اساطیر آسمان و ستون های هستی بر پا شده است. ماه، زهره، فلک، ملک، آسمان، اوج عالم، هستی، ستارگان و... گویی شاعر شیدا دل خود را میان رقص ملکوتی ارکان جهان هستی می دیده و سبو به دست آن را در قالب شعر به ثبت قلم و کاغذ بنشانده است.

این اثر در دستگاه شور و آواز همایون ساخته شده و نخستین بارپروین نوری وند آن را اجرا کرده است. در دهه هفتاد نیز این آهنگ با تنظیمی متفاوت با خوانندگی محمد اصفهانی در آلبوم تنها ماندم منتشر گردید. شما هنرجویان تنبک بهتر است قبل از کار با این درس، یکی دوبار اصل این آهنگ را بشنوید و با حال و هوای آن آشنا شوید. با اینکار ذهن شما برای به خرج دادن سلیقه در استفاده از مناسب ترین میزان های سه چهارم باز خواهد شد.

 

متن آهنگ غوغای ستارگان

امشب در سر شوری دارم امشب در دل نوری دارم

باز امشب در اوج آسمانم باشد رازی با ستارگانم

امشب یک سر شوق و شورم از این عالم گویی دورم

از شادی پر گیرم که رَسَم به فلک سرود هستی خوانم در بر حور و مَلَک

در آسمان‌ها غوغا فِکَنَم سبو بریزم ساغر شِکَنَم

امشب یک سر شوق و شورم از این عالم گویی دورم

با ماه و پروین سخنی گویم وز روی مه خود اثری جویم

جان یابم زین شب‌ها می‌کاهم از غم‌ها

ماه و زهره را به طرب آرم از خود بی خبرم ز شعف دارم

نغمه‌ای بر لب‌ها نغمه‌ای بر لب‌ها

 

دانلود آهنگ غوغای ستارگان با صدای محمد اصفهانی

 

در ویدیوی زیر درس هفدهم آموزش همنوازی تنبک را مشاهده نمایید

 

 

اگر به ساز تار علاقه مند هستید کافی است از قسمت آموزش تار یادگیری این ساز اصیل و ایرانی را شروع کنید.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما