فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

آموزش رِنگ دشتی استاد شهنازی برای سه تار

  • انتشار1402/08/02
آموزش رِنگ دشتی استاد شهنازی برای سه تار

 سلام خدمت هنرجویان گرامی وب سایت نت به نت، در قسمت آموزش آهنگ برای سه تار هستیم و این بار نیز یک قطعه فاخر دیگر در موسیقی ایرانی به نام رنگ دشتی از ساخته های استاد علی اکبر خان شهنازی را کار خواهیم کرد. استاد اقبال میزان به میزان این درس را روی ساز آموزش می دهد و تمام نکات مربوط به آن از جمله تکنیک های سه تار نوازی و علائم نت خوانی را شرح می دهد. توجه داشته باشید آموزش رنگ دشتی استاد شهنازی دارای سطح حرفه ای است، لذا هنرجویانی می توانند با این درس کار کنند که حداقل 4 دوره از آموزش سه تار در نت به نت را گذارنده باشند. این دوره ها شامل جلد اول کتاب آموزش سه تار استاد ذوالفنون می باشد و به ترتیب پکیج ماهور، پکیج شور، پکیج دشتی و پکیج ابوعطا را در بر میگیرد.

 

آموزش سه تار برای افراد حرفه ای

آموزش و یادگیری دو مقوله ای است که که هیچ خط پایانی برای آن وجود ندارد. مخصوصا در هنر. تمام بزرگان موسیقی تا واپسین لحظات عمر هنری خود همواره به کسب مهارت های بیشتر مشغول بوده اند و خود را هنرجوی موسیقی دانسته اند. این به خاطر گستره بی انتهای موسیقی است که حد و مرزی را نمی شناسد و همواره به خلق آثار و تکنیک های جدید روی خوش نشان می دهد.

 

در وبسایت نت به نت، آموزش سه تار از سطح صفر برای هنرجویان ارائه شده است. یعنی افرادی که تا به حال هیچ پیش زمینه ای نسبت به موسیقی و ساز سه تار نداشته اند؛ از نقطه شروع می توانند یادگیری این ساز را آغاز کرده و تا مراحل پیشرفته ادامه دهند. در همین راستا علاوه بر دوره های آموزشی، مقالات و تمرین های زیادی نیز برای تکمیل دانسته ها و تجارب هنرجویان در سایت ارائه شده است.

 

اما برای افراد حرفه ای هم زمینه چینی برای تولید پکیج های سطح پیشرفته رقم خورده است. نمونه اش آموزش آهنگ هایی است که با بر چسب سطح حرفه ای در بنر آنها، از دیگر آهنگ ها متمایز گشته است. یعنی نوازنده ای که در سطح حرفه ای نوازندگی با سه تار قرار دارد، باز هم می تواند به تکمیل تجربه و ارتقای تکنیک های خود بپردازد. آن هم به واسطه یادگیری فرم های اصلی غنی و سرشار از تکنیک موسیقی ایرانی که رِنگ یکی از آنهاست.

افراد حرفه ای با یادگیری این دروس می توانند خود را به چالش بکشند. ببینند چقدر در اجرای تکنیک ها پخته و ماهرند. مطمئن باشید یادگیری هر آهنگ ساخته شده توسط بزرگان موسیقی؛ شما را هر چقدر هم که حرفه ای باشید یک گام به جلو هل می دهد.

رنگ دشتی استاد شهنازی یکی از همین فرم های موسیقی است که یادگیری آن برای افراد حرفه ای بسیار مفید و اثر گذار خواهد بود. 

نکته: افراد حرفه ای حتما به بنر یا تصویر اصلی آموزش آهنگ ها نگاه کنند. اگر برچسب (سطح حرفه ای) روی تصویر درج شده بود، می توانند به یادگیری آن بپردازند. آهنگ های فاقد این برچسب برای سطوح مبتدی و متوسطه است.

 

نکات آموزشی و نت خوانی رنگ دشتی استاد شهنازی

- این رنگ برای افراد حرفه ای است. لذا سلفژ و نت خوانی در آن انجام نمی شود و استاد اقبال به صورت مستقیم آهنگ را روی ساز آموزش می دهد.

- کوک مورد نیاز دو- سل- رِ  است و تنها علامت سرکلید سی کرن است.

- در این درس با علائم اکتاو آشنا می شویم. وجود این علائم در نت نویسی حاوی پیامی است که در ادامه به شرح آن می پردازیم.

 

علائم اکتاو در موسیقی

اکتاو در موسیقی به فاصله بین دو نت همنام متوالی گفته می شود. مثلا فاصله نت C3 تا نت C4  در پیانو یک اکتاو است. دراین فاصله 8 نت قرار می گیرد و گستره صدایی سازهای مختلف با توجه به اینکه چند اکتاو را پوشش می دهند سنجیده می شود. اکتاوها زیر و بمی نت های محدوده خود را مشخص می کنند. هرچه اکتاو بالاتر باشد نت ها زیرتر، و هر چه پایین تر باشد بم تر هستند. مثلا نت "لا" در اکتاو پنج با بسامد 880 هرتز، نسبت به نت "لا"ی همنام خود در اکتاو چهار با بسامد 440 هرتز دو برابر زیر تر است.علامت اکتاو در نت خوانی عموما به شکل 8ve و P8 نمایش داده می شود.

 

نت خوانی- تغییر اکتاو میزان با خط چین Sopra و bassa

گاه آهنگساز در نت نویسی قطعه یا تمرین از یکی از علامت های اکتاو استفاده می کند. اگر این علامت به صورت خط چین زیر میزان ها قرار داشت، به آن bassa به معنای آهسته می گویند. این علامت به نوازنده می گوید میزانی که در زیر آن علامت اکتاو به همراه خط چین قرار گرفته است، بایستی تا پایان امتداد خط چین، یک اکتاو بم تر اجرا شود.

چنانچه علامت اکتاو و خط چین بالای میزان قرار داشت، تا پایان خط چین بایستی Sopra یا یک اکتاو زیر تر اجرا شود.

مثلا در این درس (رنگ دشتی) از اکتاو bassa استفاده شده است و خط چین تا سه خط از این تمرین را نیز در برمیگیرد.

 

تصویر فوق به ما می گوید میزان ها تا امتداد خط چین بایستی یک اکتاو بم تر اجرا شوند.

قابل توجه هنرجویان عزیز؛ ویدیوی کامل آموزشی این درس به همراه نت آن در یک فایل زیپ قرار داده شده است. بعد از خرید در همان قسمت پروفایل خود می توانید درس را دانلود کرده و پس از خروج از زیپ، از آن استفاده نمایید.

 

در ویدیوی زیر قسمتی از این درس و نکات آموزشی آن را مشاهده می فرمایید.

 

 

 

اگر قصد خرید سه تار اصل را دارید و تشخیص سه تار اصل از تقلبی برای شما سخت است پیشنهاد میکنیم به برای خرید سه تار و اطلاع از قیمت سه تار اصل به فروشگاه نت به نت که تمام سه تار های آن تایید شده توسط اساتید مجرب است مراجعه کنید.

سوالات متداول

علامت اکتاو در نت خوانی سه تار به صورت درج خط چین بر زیر یا روی میزان ها می باشد. اگر خط چین زیر میزان باشد تمام نت های امتداد خط چین بایستی یک اکتاو بم تر؛ و اگر روی میزان باشد باید یک اکتاو زیر تر اجرا شوند.
خیر، این درس تکنیک های پیچیده ای دارد و در انگشت گذاری و مضراب زدن دارای سطح بالایی است که یادگیری آن در توان هنرجویان مبتدی و نیمه حرفه ای نیست.
اکتاو در موسیقی به فاصله بین دو نت همنام متوالی گفته می شود. مثلا فاصله نت C3 تا نت C4 در پیانو یک اکتاو است. دراین فاصله 8 نت قرار می گیرد. اکتاوها زیر و بمی نت های محدوده خود را مشخص می کنند. هرچه اکتاو بالاتر باشد نت ها زیرتر، و هر چه پایین تر باشد بم تر هستند.

توجه !

برای نمایش کامل ویدیوی درس بالا ابتدا از طریق کادر زیر درس مربوطه را خریداری نمایید.

سپس آن را از طریق پروفایل کاربری خود دانلود کنید. 

در صورت خرید پکیج مربوط به این آموزش ، به جای خرید تک درس ها ، حداقل 50 درصد هزینه ی خرید شما کاهش می باید.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما