فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

درس بیست و یکم دوره مقدماتی آموزش پیانو

  • انتشار1402/05/19
درس بیست و یکم دوره مقدماتی آموزش پیانو

هنرجویان عزیز وب سایت نت به نت به درس بیست و یکم از دوره مقدماتی آموزش پیانو رسیدیم. در این درس تمرین شماره 23 از کتاب BEYER توسط استاد حامد دانش به شما آموزش داده می شود. استاد ابتدا به نت خوانی و سلفژ درس می پردازد. پس از آن تمرین را به تفکیک دست چپ و راست روی پیانو اجرا کرده و در آخر با نواختن همزمان نتها با هر دو دست، این درس را به پایان می رساند.

 

بیش از قبل به تمرین پیانو بپردازید

عزیزان توجه داشته باشید، در آموزش پیانو برخی از درس ها درست مثل همین درس بیست و یکم، در ظاهر فاقد نکته جدیدی است و اصطلاح و یا موضوع جدید تئوری یا عملی با خود به همراه ندارد. اما نحوه حرکت دستها برای اجرای آن و سختی سطح تمرین به شکل قابل ملاحظه ای پیشرفته تر شده است.

به بیان ساده تر، آموزه هایی که از قبل اندوخته اید، با چینش معنا دار و حرفه ای تر نت ها، به صورت عملی محک زده می شود. شاید در ابتدا برای اجرای سالم و صحیح این درس به مشکل بخورید. مثلا جای نت ها را قاطی کنید، از انگشتان اشتباه برای نواختن قسمت هایی از تمرین استفاده کنید و یا حتی هماهنگی بین دست های شما دچار مشکل شود. باید بدانید که فلسفه چنین تمرین هایی همین است. این تمرین ها با ارتقای درجه سختی، می خواهند هنرجو را به چالش بکشد. مقصود نت نویس تلاش و سماجت آموزنده برای فتح درس و باز شدن برخی از قفل های نوازندگی است.

 

هنگام تمرین لطفاً سمج باشید

 

همانطور که مشاهده می کنید، وقتی استاد دانش مشغول نواختن کامل درس می شود، هر کدام از دست ها با سرعتی قابل ملاحظه، حرکاتی کاملا متفاوت را انجام می دهد. تمام هدف تمرینات از درس یکم تا به الان همین بوده است. یعنی شما را به جایی سوق می دهد که 1- هر کدام از دست های شما به صورت مستقل نوازندگی کند؛ و 2- تلفیق همزمان اجرای دو دست، به صورت همانگ باشد به گونه ای که هارمونی بی نقصی را پدید آورد.

با این تفاسیر، نباید از سخت بودن این تمرین ها آزرده شوید. بلکه باید عزم خود را جزم نموده و با پشتکار و تلاش، به هر قیمتی که شده بر آن فائق شوید.

 

نت های استکاتو را چگونه اجرا کنیم؟

موضوع دیگری که بایستی به جدیت به آن توجه داشته باشید، استکاتو یا لگاتو بودن نت هاست. همانطور که می بینید دو نت استکاتو در تمرین دست چپ وجود دارد که در مواجهه با آن باید این دو نت را به صورت چکشی و مقطع اجرا کنید. اگر تمرین فقط برای دست چپ بود، مشکل خاصی در اجرای این دو نت وجود نمی داشت. اما همزمانی این دو نت با نت های متصل و لگاتو در دست راست؛ عیار آن را مشخص می کند.

قبلا هم گفته ایم در مواجهه با نت های استکاتو باید چگونه عمل کرد. در این تمرین دو نت سفید در یک میزان با نقطه ای که در زیر آن درج شده است نشان می دهد بایستی مقطع اجرا شود. یک ضربه سریع و چکشی را می نوازیم و بلافاصله انگشت خود را از روی کلا. با نت استکاتو بعدی نیز همین گونه رفتار می کنیم.

ویه بر می داریم، به اندازه کشش نت سفید صبر می کنیم تا به نت بعدی برسیم

 

روزانه چه مدت تمرین کنیم؟

عزیزان توجه داشته باشید با سخت تر شدن تمرینات، مدت زمانی که به صورت روزانه به تمرین اختصاص می دهید بایستی بیشتر شود. اگر خاطرتان باشد تا پانزده درس نخست، روزی نیم ساعت تمرین را برای شما تجویز می کردیم. اما اکنون دیگر باید حداقل روزی یک ساعت را به تمرین و یادگیری اختصاص دهید. این فقط زمان حداقلی است، وگرنه هر چه مدت زمان تمرین بیشتر؛ بهتر! پیوستگی و انسجام در تمرینات از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. یعنی اجازه ندهید حتی یک روز را بدون نشستن پشت ساز و تمرین پیانو پشت سر بگذارید؛ مگر در شرایط اضطرار. موفق باشید.

 

در ویدیوی زیر، قسمتی از این درس را مشاهده می فرمایید

 

سوالات متداول

هر نت استکاتو را با سرعت و شدت، به صورت چکشی می نوازیم و به اندازه ارزش زمانی آن نت، انگشت خود را از روی کلاویه بر میداریم و تا رسیدن به نت بعد سکوت می کنیم.
با نواختن هر نت لگاتو، به اندازه ارزش زمانی آن نت تا رسیدن به نت بعدی انگشت خود را روی کلاویه نگه می داریم.

توجه !

برای نمایش کامل ویدیوی درس بالا ابتدا از طریق کادر زیر درس مربوطه را خریداری نمایید.

سپس آن را از طریق پروفایل کاربری خود دانلود کنید. 

در صورت خرید پکیج مربوط به این آموزش ، به جای خرید تک درس ها ، حداقل 50 درصد هزینه ی خرید شما کاهش می باید.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما