فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

درس دوازدهم دوره مقدماتی آموزش پیانو

  • انتشار1402/03/04
درس دوازدهم دوره مقدماتی آموزش پیانو

هنرآموزان عزیز و دنبال کنندگان گرامی وبسایت نت به نت سلام. دوره مقدماتی آموزش پیانو به درس دوازدهم خود رسید. دروس این دوره که بر اساس متد کتاب آموزش مقدماتی پیانو اثر فردیناند بِیِر است، توسط استاد دانش، مدرس و نوازنده سازهای پیانو و کیبورد، با کیفیتی در خور شان شما هنرجویان به صورت هفتگی تدریس می شود. چهاردهمین تمرین کتاب با کسر میزان چهار چهارم، الگوی مناسبی برای تقویت هر دو دست شما و هماهنگی ذهن با حرکات متفاوت انگشت گذاری همزمان با دست چپ و راست خواهد بود.

 

آموزش پیانو در وب سایت نت به نت

 

لزوم تخصیص یک هفته تمرین برای هر درس دوره مقدماتی پیانو

بخوانید از گفتگوی پشتیبان نت به نت با یک هنرجوی عجول:

چند روز پیش یکی از هنرجویان پیانو که همزمان با دروس دوره مقدماتی، آموزش ها را کار می کند، به پشتیبانی نت به نت پیام داد و با عصبانیت گفت: یعنی چه؟ این تمرین ها را مثل آب خوردن در همان بیست دقیقه اول یاد می گیریم. چرا باید معطل شویم و یک هفته برای رسیدن درس جدید صبر کنیم؟ چرا همه ویدیوها را با هم نمی گذارید تا زودتر دوره مقدماتی را به پایان برسانیم؟

خب ما باید جوابی به این هنرجو می دادیم. گفتیم تمامی ویدیوهای این دوره آماده است. و به راحتی می توانیم همه را در سایت بارگذاری کنیم و یا حتی پکیج آن را آماده کنیم. شما هم اگر بخواهی می توانیم برایت استثنا قائل شویم و همه ویدیوها را به طریقی به دستت برسانیم. اما با این کار به آینده خودت لطمه خواهی زد. زمانی میرسد که همه هنرجوها با موفقیت پیانو را یاد گرفته اند اما تو هنوز در مبحث انگشت گذاری روی کلاویه ها مشکل خواهی داشت.

گفت: چطور؟ من هر درس را به صورت کامل یاد می گیرم. حتی چشم بسته برایت اجرا می کنم. چطور می گویی در آینده مشکل خواهم داشت؟

گفتیم: دوست عزیز! این تمرین ها از لحاظ درجه سختی، در حد بسیار ساده ای هستند. تقریبا همه هنرجویان در همان بیست دقیقه اول آن را یاد می گیرند.

گفت: بفرما! خودتان هم گفتید. پس دیگر دلیلتان برای این معطلی و منتظر گذاشتن هنرجو چیست؟

با نگاهی که به عکس های پروفایل این هنرجو داشتیم، دیدیم که بدنی بسیار ورزیده، با عضلاتی شکیل و زیبا دارد. معلوم بود مدتها بادی بیلدینگ رفته و تمرینات سخت بدنسازی را انجام داده است. خود او هم تایید کرد که بیش 5 سال است که تمرینات فشرده بدنسازی می کند، اکنون خیلی راحت وزنه های سنگین می زند.

گفتیم: روز اولی که به باشگاه رفتی، مربی برای جلو بازو چه تمرینی به تو داد؟

گفت: یک وزنه سبک داد و گفت در سه نوبت، ده تا حرکت بزن و تا یک هفته این کار را تکرار کن.

گفتیم: همین؟ این که خیلی راحت بود؟ چرا همان بار اول به مربی نگفتی من سه سوته این حرکت را بلد شدم، تمرین های سخت تر را بده؟

گفت: خب باید عضلات به آرامی...

آری، هنرجو این جمله را نصفه کاره رها کرد و گویا دوزاری اش افتاده بود.

گفتیم: آره دوست عزیز. آموزش پیانو هم درست مثل همان تمرینات بدنسازی است. اول باید یک حرکت ساده را به صورت صحیح یاد بگیری. اما این یادگیری فقط 20 در صد ماجراست. 80 در صد بقیه به این بستگی دارد که چقدر آن را تکرار کنی تا در وجود تو بنشیند. تا همه سیتم های عصبی و حرکتی تو به آن حرکت عادت کند. تا پیشرفت به صورت تدریجی در عضلات تو تقویت شود. تو نمی توانی به مربی خود بگویی حرکات بعدی را زودتر بده. بدن تو باید یک هفته روی همان وزنه سبک اولیه کار کند تا قفل مرحله بعدی شکسته شود.

ضمن اینکه آموزش موسیقی، مخصوصا آموزش پیانو که به شکل لطیفی با نوازش انگشتان بر روی کلاویه انجام می شود؛ بسیار ظریف تر از ورزش سنگین بدنسازی است. حتی جزئیات کوچک را هم نباید نادیده گرفت. اگر همه تمرین های دوره مقدماتی را در اختیار داشتی، دو روزه همه را یاد می گرفتی. اما این یادگیری هیچ ارزش تجربی ای به همراه نمی داشت. یادت باشد: رهرو آن نیست که گه تند و کهی خسته رود/ رهرو آنست که آهسته و پیوسته رود... و این در همه شئون زندگی آدمی صادق است.

خلاصه که این هنرجو، کاملا توجیه شد و گفت بله حق با شماست. از این به بعد با صبوری هر درس را یک هفته تمرین می کنم.

 

نکات آموزشی درس دوازدهم آموزش پیانو

- هر دو دست شما باید دقیقا روی ریتم بنوازد. دقت داشته باشید هیچ کدام از دستهای شما از ضرب های مترونوم خارج نشود.

- این درس برای هماهنگ شدن ذهن با حرکات همزمان و متفاوت دو دست طراحی شده است. نگاه به سادگی آن نکنید. حداقل یک هفته، و روزی 30 بار آن را تمرین کنید.

- ضرب قوی مترونوم را پیدا کنید و همزمان با آن شروع به نواختن تمرین کنید. مترونوم حتما روی ریتم چهار چهارم قرار گیرد.

- حتما اکول نوازندگی با پیانو را برای هر درس رعایت کنید و حتی یک لحظه از آن غافل نشوید.

 

سوالات متداول

خیر، هر درس در عین سادگی به صورت ویژه باید یک هفته تمرین شود تا هماهنگی بین ذهن و سیستم های حرکتی و عصبی برقرار شود. اگر درس های بعدی را زودتر از موعد مقرر کار کنید، با اینکه آنها را یاد می گیردید، اما چون تجربه ای پشت آن نیست؛ هیچ ارزشی نخواهد نداشت و به سرعت به فراموشی سپرده می شود.
ابتدا ببینید انگشت گذاری در پیانو را درست انجام می دهید یا خیر. اگر درست بود، این درد نباید بیش از یک ماه دوام داشته باشد. اگر پس از یک ماه درد رفع نشد یا رو به بهبودی نرفت، به یک پزشک ارتوپد مراجعه کنید.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما