فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

درس چهارم دوره مقدماتی آموزش پیانو

  • انتشار1401/12/21
درس چهارم دوره مقدماتی آموزش پیانو

 هنرجویان عزیز سلام. درس چهارم از دوره مقدماتی آموزش پیانو در وبسایت نت به نت را مشاهده می کنید. هر جلسه استاد حامد دانش یکی از تمرین های کاربردی و مقدماتی کتاب آموزش پیانو بِیِر را به شما یاد می دهد. این جلسه نوبت تمرین ششم کتاب است. در حال حاضر تمرین ها بیشتر بر روی شناخت ریتم و کشش نت ها تمرکز دارد. چرا که این دو اصل مربوط به تئوری موسیقی، بنیان و شاکله نوازندگی شما را شکل خواهد داد. کم کم به جا به جایی دست ها روی کلاویه های پیانو نیز خواهیم رسید، ولی اکنون وقت آن است که به شناخت ریتم و کشش نت ها برسیم. استاد دانش طبق جلسات قبل ابتدا به نت خوانی درس و سپس اجرای آن بر روی پیانو می پردازد. خوب تماشا کنید، خوب به ذهن بسپارید، و خوب اجرا کنید.

 

چکیده مطلب:

این درس قسمت چهارم آموزش پیانو از مرحله مقدماتی است که در ادامه‌ی تمرین های کتاب آموزش مقدماتی پیانو بیر، این درس نیز توسط استاد حامد دانش به هنرجویان تدریس می شود. این تمرین تمرکز بر شناخت ریتم سه چهارم و نحوه اجرای کشش نت ها دارد. تمرین ساده ای است که نیاز حتمی به تکرار دارد. هر درس پیش نیاز درس بعدی است، لذا تسلط یافتن بر آن بسیار واجب و ضروری است.

 

آموزش ریتم سه چهارم یا والس (waltz) در پیانو

ریتم سه چهارم از ساده ترین ریتم های آموزش پیانو است. عدد صورت، تعداد ضرب ها را به ما می گوید. عدد مخرج هم کشش هر ضرب را نشان می دهد. پس نتیجه می گیریم که ریتم سه چهارم از سه ضرب مساوی تشکیل شده و کشش هر ضرب معادل کشش یک نت سیاه است.

در تمرین ششم کتاب، چهار نوع میزان مختلف را در این کسر میزان شاهد هستیم.

نت سفید + نت سیاه: نت سفید را به اندازه دو ضرب و نت سیاه را به اندازه یک ضرب اجرا می کنیم.

سه نت سیاه: هر نت سیاه به اندازه یک ضرب اجرا می کنیم.

 نت سفید نقطه دار: این نت را به اندازه سه ضرب، یعنی کل ارزش زمانی میزان اجرا می کنیم.

سکوت سفید نقطه دار: به اندازه سه ضرب، یعنی کل ارزش زمانی میزان سکوت می کنیم.

 

سوال: میزانی که همه ضرب هایش از سکوت تشکیل شده، چرا اصلا وجود دارد؟ چرا از نت نویسی حذف نمی شود؟

سوال خوبی است که هنرجویان می پرسند. اگر در میزان آخر، قطعه یا تمرین به پایان برسد، نظر شما درست است و میزان مورد نظر هیچ ارزشی ندارد. اما در این تمرین اگر دقت کنید، می بینید که انتهای تمرین به دولاخط تکرار ختم می شود. دولاخط به ما می گوید برگردیم و تمرین را دوباره بنوازیم. اینجاست که میزان ما با ضرب های سکوت معنا پیدا می کند. ما باید به اندازه هر سه ضرب میزان سکوت کنیم و بلافاصه به سر تمرین باز گردیم.

 

نکات آموزشی درس چهارم پیانو

- حتما مترونوم را روشن کنید و روی ریتم سه چهارم بگذارید. اگر از کیبورد یا پیانوی دیجیتال استفاده می کنید، مترونوم را روی عبارت والس که همان سه چهارم است قرار دهید.

- اجرای نت ها باید کاملا به ترتیب باشد و انگشت گذاری دقیقا طبق الگوی تمرین باشد.

- در طول هفته، حداقل روزی ده بار این تمرین را انجام دهید. ساده است، ولی هدفدار و زمینه ساز.

- نت خوانی را حتما یاد بگیرید. بایستی آگاهانه روی کلاویه ها انگشت گذاری کنید، نه چشمی.

 

در ویدیوی زیر درس چهارم آموزش پیانو را به صورت رایگان مشاهده بفرمایید 

 

سوالات متداول

والس بیانگر ریتم سه چهارم است. در صورتی که مترونوم پیانوی دیجیتال خود را روی این عبارت قرار دهید، سه ضرب برابر را به صورت متوالی اجرا می کند.
اگر ارزش زمانی نت سیاه را یک واحد بدانیم، نت سفید ارزشی معادل دو واحد خواهد داشت. نقطه در کنار نت، نیم واحد به ارزش آن اضافه می کند. نیم واحد از نت سفید معادل یک نت سیاه است. پس ارزش نت سفید نقطه دار سه برابر نت سیاه خواهد بود. برای نواختن آن بایستی انگشت خود را به اندازه اجرای سه نت سیاه روی کلاویه نگه دارید. این قانون در هر کسر میزانی برقرار است.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما