فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

آموزش آهنگ به اصفهان رو برای تار

  • انتشار1402/12/24
آموزش آهنگ به اصفهان رو برای تار

 

آموزش آهنگ به اصفهان رو برای تار

با آموزش یک آهنگ خاطره انگیز و بسیار زیبا همراه شما هستیم. آهنگ به اصفهان رو از کتاب همساز که با صدای گرم تاج اصفهانی، یاد آور تمام زیبایی ها و اصالت تاریخ و فرهنگ شهر اصفهان است. برای یادگیری این آهنگ با ساز تار می توانید دست به کار شوید. علی اقبال همه نکات تئوری موسیقی و تکنیک های نوازندگی را با بیانی ساده و روان برای شما فراهم کرده است. تصنیف به اصفهان رو یکی از غنی ترین تصانیف موسیقی سنتی ایرانی است که اساتید نامدار و بزرگی در ساخت آن مشارک داشته اند.

 

شروع آموزش ساز تار از مبتدی تا پیشرفته

 

درباره تصنیف به اصفهان رو

تصنیف به اصفهان رو، یک قطعه نوستالژی با مضمون توصیف احساسی شهر اصفهان است. جالب است بدانیم که آهنگ این قطعه، پیش از سرودن شعر آن ساخته شده است. در واقع علی اکبر شهنازی، آهنگساز تصنیف به اصفهان رو، در حال آماده سازی یک رنگ موزون در دستگاه اصفهان بوده است. در همان زمان ملک الشعرای بهار، شاعر و ترانه سرای بزرگ کشورمان که مدتی را در اصفهان به سر می برد، تحت تاثیر شکوه هنری و اصالت عمیق کهن شهر اصفهان تصمیم گرفت در وصف این شهر زیبا شعری بسراید.

در آن دوران اصفهان مهد حضور هنرمندان بزرگ و نامی در همه عرصه ها، به خصوص موسیقی به شمار می رفت و دیدار بزرگان هنر با یکدیگر امر رایجی بود. در یکی از دیدارهایی که بین ملک الشعرا و جلیل شهناز روی داد، ملک الشعرا از قصد خود برای سرودن شعر گفت. جلیل شهناز نیز رنگی که در آواز اصفهان ساخته بود را به او معرفی کرد. بهار بر روی همان قطعه رنگ، شعری سرود، جاودانی.

در همان مطلع شعر، اصفهان را به بهشت ثانی تشبیه کرده و در همه بخش های شعر، به نوعی از زیبایی های این شهر سخن گفته است. او هر مکانی را صفتی انسانی بخشیده است. اصفهان جایی است که اگر بی وفایی دیدی، اگر در دل غمی داشتی، می توانی در کنار زاینده رود، چهل ستون، پل های متعدد تاریخی و... دل را از هر محنتی بزدایی.

 

آهنگ به اصفهان رو نام تصنیفی است از ساخته های جلیل شهناز، و خوانندگی تاج اصفهانی با شعری از محمدتقی بهار در آواز بیات اصفهان از دستگاه همایون.

 

متن آهنگ به اصفهان رو

به اصفهان رو که تا بنگری بهشت ثانی

به زنده رودش سلامی ز چشم ما رسانی

ببر از وفا کنار جلفا

به گل چهرگان سلام ما را

شهر پر شکون قصر چلستون کن گذر به چارباغش

گر شد از کفت یار بی وفا کن کنار پل سراغش

بنشین در کریاس یاد شاه عباس بستان از دلبر می

بستان پی در پی می از دست وی تا کی تا بتوانی

ساعتی در جهان خرم بودن بی غم بودن بی غم بودن

با بتی دلستان همدم بودن محرم بودن با هم بودن

ای بت اصفهان، زان شراب جلفا ساغری در ده ما را

ما غریبیم ای مه بر غریبان رحمی کن خدا را

 

دانلود آهنگ به اصفهان رو با صدای جلال الدین تاج اصفهانی

 

نکات آموزشی آهنگ به اصفهان رو برای تار

آهنگ اصلی پس از یک اووِرتور Ouverture شروع می شود. اوورتور نقش یک مقدمه در برخی از اجراهای کلاسیک و اپرا را دارد که معمولا تندای بیشتری از خود قطعه دارد و دارای حس و حالی از نغمات اجرای اصلی است. بیشترین کاربرد اورورتور در ادبیات نمایشی است که که قبل از کنار رفتن پرده نمایش و حضور بازیگران توسط گروه موسیقی اجرا می شود.

کسر میزان آهنگ به اصفهان رو چهار چهارم است. کوک ساز تار بایستی دو سل ر (کوک مرسوم دستگاه شور) باشد. علائم سرکلید می کرن- فا دیز- سی بمل هستند.

دقت به الگوهای مضرابی و رعایت دقیق مضراب های چپ و راست بسیار حائز اهمیت است.

استفاده از مترونوم باعث می شود اهنگ را سریعتر و با دقت بیشتری یاد بگیرید.

یادگیری آهنگ به اصفهان رو برای هنرجویانی سطح متوسطه تار مناسب است. چنانچه دوره مقدماتی تار و دوره متوسطه آموزش تار در وبسایت نت به نت را کار کرده اید، به راحتی می توانید به یادگیری این آهنگ زیبا بپردازید.

 

قابل توجه هنرجویان عزیز؛ ویدیوی کامل آموزشی این درس به همراه نت آن در یک فایل زیپ قرار داده شده است. بعد از خرید در همان قسمت پروفایل خود می توانید درس را دانلود کرده و پس از خروج از زیپ، از آن استفاده نمایید.

 

ویدیوی زیر، اجرای آهنگ به اصفهان رو، با نوازندگی تار علی اقبال

 

توجه !

برای نمایش کامل ویدیوی درس بالا ابتدا از طریق کادر زیر درس مربوطه را خریداری نمایید.

سپس آن را از طریق پروفایل کاربری خود دانلود کنید. 

در صورت خرید پکیج مربوط به این آموزش ، به جای خرید تک درس ها ، حداقل 50 درصد هزینه ی خرید شما کاهش می باید.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما