فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

آموزش آهنگ مجنون تو برای تار

  • انتشار1402/06/19
آموزش آهنگ مجنون تو برای تار

هنرجویان عزیز، در بخش آموزش آهنگ برای تار هستیم. این بار علی اقبال، مدرس تار و سه تار در وبسایت نت به نت، ترانه زیبای مجنون تو را برای آموزش به شما خوبان در نظر گرفته است. یک ترانه احساسی که کاملا با فرهنگ و سابقه موسیقی اصیل ایرانی قرابت دارد. آموزش آهنگ مجنون تو برای تار به صورت کاملا رایگان در اختیار شما قرار گرفته است. استاد ابتدا کلیه نکات مربوط به نت خوانی و تئوری موسیقی را شرح داده و سپس به صورت عملی به آموزش این آهنگ بر روی ساز می پردازد. آهنگ مجنون تو در دستگاه همایون، مایه بیات ترک ساخته و اجرا شده است.

 

آموزش تار در وب سایت نت به نت

 

ترانه مجنون تو، غم عشق و امید وصل

مجنون تو نام ترانه ای است به آهنگسازی انوشیروان روحانی. برای ملودی این اثر، از قدرت ترانه سرایی شاعر توانمند و خوش ذوق، غلامحسین جواهری (وجهی) بهره جویی شده و نخستین خواننده آن نیز خانم خدیجه اشرف السادات مرتضایی معروف به مرضیه بوده است. انوشیروان برای آهنگسازی، بسیار هوشمندانه آواز بیات اصفهان را انتخاب کرد. این آواز جلوه گر بسیاری از احساسات شیرین انسانی است. از غم عشق گرفته تا خاطره پردازی، امید و شوق وصال.

 

متن ترانه مجنون تو

من که مجنون توام مست و مفتون توام

در جهان افسانه ام زان که افسون توام

با که گویم راز دل من که دل خون توام

 من کی ام دلداده ای حسرت نصیبم وای بر من

نا امید از چاره دردم طبیبم وای بر من

من که در کویت ندارم جز گناه بی گناهی

بی گنه خونین دل از طعن رقیبم وای بر من

گل بسوزد از غمم در چمن گر بگذرم

من ز حسرت همچو گل جامه بر تن بر درم

گر بگرید چشم من بگذرد اشک از سرم

در دل شب از غمت یک آسمان اختر بریزم

جای آه از سینه سوزان خود آذر بریزم

 

عاشق سینه سوخته ما، به جای زاری کردن در خلوت خود و ستر دلداگی؛ با فریاد به راه افتاده و تضرع خود را بر زمین و زمان اعلام می دارد. او عناصر و اشخاص را به صورت اغراق آمیزی متاثر و ناتوان در مقابل غم خود می داند. "گل بسوزد از غمم" و یا اینکه حتی طبیب را هم نا امید از درمان خود می داند. در بخشی دیگر می گوید آن قدر اشک می ریزم که حجم اشک ریخته شده، از سر من هم رد می زند. اغراق زیاد در این ترانه، نشان می دهد که ترانه سرا به وضوح می خواهد جنون را به نمایش بکشد. راوی این شعر کسی است که در فراق یار، کارش به جنون و دیوانگی رسیده و در کوی و برزن دوره افتاده و آه و فغان می کند.

 

دانلود آهنگ مجنون تو با صدای مرضیه

 

کمی اطلاعات عمومی در مورد ترانه ها و قالب های شعری

اکثر ترانه هایی که می شنویم، اگر شعر آن را بخواهیم به تنهایی و به صورت دکلمه بخوانیم، دیگر آن اثر وزین خود در موسیقی را ندارد. دلیل آن هم خیلی واضح است. ترانه سرا، متن ترانه را برای ملودی می سازد. ملودی هم می تواند در طول قطعه، به هر جایی سر بزند، و آرایش منسجمی هم نداشته باشد. مثلا همین ترانه مجنون تو که متن آن را در بالا آورده ایم را سعی کنید به صورت دکلمه بخوانید. مطمئنا خواهید دید وزن منسجمی نخواهد داشت و مثل قالب های شعری مدون نخواهد بود. آیا این از ارزش ترانه کم می کند؟ مسلما خیر. رقص یک ترانه بر روی ملودی است. وقتی کلمات ترانه و ملودی همسو شوند، یک هارمونی زیبا از کلام و موسیقی را پدید می آورند. مثال دیگری بزنیم: مثلا تصنیف مرغ سحر را همه شنیده اید. حال بیایید ترانه آن را به شکل دکلمه بخوانید. تقریبا نشدنی است. اما وقتی روی زیر و بمی بند بند آهنگ می نشیند، شکوفا می شود و پیام هایش در عمق جان نفوذ می کند. پس

"ترانه قالب شعری نیست"

در قالب های شعری دو اصل همیشه رعایت می شود. 1- قافیه آرایی 2- وزن شعر

این دو اصل همیشه در قالب هایی مثل غزل، مثنوی، قطعه، رباعی و... به صورت پیش فرض وجود دارد. اما ترانه می تواند هیچ قالبی نداشته باشد و در وزن و قافیه، متناسب با ملودی قعطه کاملا آزاد باشد.

 

نکات آموزشی مربوط به آهنگ مجنون تو

- کوک ساز خود را به دو – سل – رِ – رِ تغییر دهید. پیشنهاد می کنیم این کار را اول به روش گوشی انجام دهید، بعد با تیونر چک کنید. تنظیم گوشی کوک سه تار، مهارت شنیداری شما را تقویت می کند. برای کوک کردن سیم های سه و چهار، پرده نت را روی سیم اول را نگه دارید. با نواختن این نت و چرخاندن گوشی ها، سیم های سه و چهار(بم و واخوان) را با آن همصدا کنید. توجه داشته باشید که صدای سیم بم یک اکتاو پایین تر از سیم اول و واخوان خواهد بود.

 

- علائم تغییر دهنده در سرکلید عبارتند از بمل برای پرده های می و سی، و دیز برای پرده فا

- عزیزانی که پکیج دوره مقدماتی آموزش تار را پست سر گذاشته باشند می توانند از این آموزش استفاده کنند.

- نت این درس را در لینک باکس زیر قرار داده ایم. به راحتی می توانید آن را دانلود و از آن استفاده کنید

 

دانلود نت آهنگ

 

سوالات متداول

آهنگساز ترانه مجنون تو، استاد انوشیروان روحانی بوده و شعر آن را نیز غلامحسین جواهری (وجهی) سروده است. نخستین خواننده آن نیز بانو مرضیه است. این آهنگ در دستگاه همایون، آواز بیات ترک ساخته و اجرا شده است.
برای یادگیری آهنگ های نه چندان پیچیده برای تار، نیاز است که حداقل شش ماه از دوره های آموزشی شما سپری شده باشد. به عبارتی دوره مقدماتی را بایستی به انتها رسانیده باشید.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما