فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

فاصله سوم کوچک پایین رونده در دوره تربیت شنوایی (درس 24)

  • انتشار1402/12/27
فاصله سوم کوچک پایین رونده در دوره تربیت شنوایی (درس 24)

در ادامه شناخت فاصله سوم در تئوری موسیقی از سری درس های تربیت شنوایی و آموزش خوانندگی در وبسایت نت به نت؛ به سراغ تمرین و سرایش فاصله سوم کوچک، این بار به صورت پایین رونده می رویم. گفتیم که فاصله سوم یکی از فواصل چهار بنیه ای در تئوری موسیقی است. این فاصله در اصل دارای دو پرده اختلاف بین نت های مبدا و مقصد است که فاصله سوم بزرگ نام دارد. اما اگر این فاصله به اندازه نیم پرده کوچکتر شود، به فاصله سوم کوچک تبدیل می شود. پس در فاصله سوم کوچک، بین نت های مبدا و مقصد یک و نیم پرده، یا به عبارتی 3 نیم پرده فاصله موسیقی وجود دارد.

در درس قبلی فاصله سوم کوچک را به صورت بالا رونده تمرین کردیم و استاد مبینی تمام نکات مربوطه را برای شما شرح داد. حال در این جلسه به سراغ تمرین و سرایش همین فاصله این بار به صورت پایین رونده می رویم.

اصطلاح پایین رونده به این معناست که در جملات تمرین، از نت بم به سمت نت ریز می رویم. یعنی نت مبدا بم تر از نت مقصد است. هر چند که در کل روی کلاویه های پیانو به سمت نت های بالاتر می رویم، اما منظور همان جملاتی است که هر کدام از دو نت مبدا و مقصد تشکیل شده است.

تمرین فاصله سوم کوچک پایین رونده در گستره صدایی مناسب برای سرایش، به شرح زیر می باشد: 

لا دو - لا دیز دو دیز - سی ر - دو می بمل - دو دیز می - ر فا - ر دیز فا دیز - می سل - فا لا بمل - فا دیز لا - سل سی بمل - سل دیز سی - لا دو

آقایان از نت دو در اکتاو سوم (C3) و خانم ها از همین نت در اکتاو چهارم شروع به تمرین نمایند.

ملودی اصلی موسیقی معروف فیلم Requiem for a Dream از ساخته های دارن آرنوفسکی، به آهنگسازی کلینک منسل، کلا بر اساس سه نتی که فاصله سوم کوچک را تشکیل می دهند ساخته شده است. حیرت انگیز است که فقط با سه نت چنین آهنگ تاثیر گذاری خلق شده است.

 

دانلود آهنگ فیلم مرثیه ای بر یک رویا (سمپل ملودی برای فاصله سوم کوچک)

 

در ویدیوی زیر آموزش این درس را به صورت رایگان مشاهده نمایید

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما