فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

شناخت پرده های سه تار

  • انتشار1397/06/03
شناخت پرده های سه تار

سلام به شما همراهان و دوستان عزیز وب سایت نت به نت. یکی از مسائلی که خیلی از هنرجویان مبتدی آموزش سه تار با آن مواجه هستند، این است که برای یافتن نت‌ها روی پرده‌های سه تار دچار سردرگمی می‌شوند یا جای دقیق پرده‌های سه تار را نمی‌دانند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم با استفاده از تجربیات و کمک از کتاب‌های اساتید سه تار و تار مقاله‌ ای تنظیم کنيم تا راهگشای هنرجویان عزیز برای رفع این مشکل شود و شما هنرجویان عزیز بتوانید هر نتی را که دیدید راحت بنوازید. لطفاً ضمن مطالعه کامل و دقيق مطالب، ويدیوهای آموزشی مربوطه که در ذيل می‌آيد را مشاهده کنید.

 

آموزش سه تار در وبسایت نت به نت

نام و جایگاه پرده‌ها روی دسته سه تار

همانطور که می‌دانید سه تار 4 سیم دارد. نلم های سیم سه تار عبارت اند از: سیم اول «سیم دو»، سیم دوم «سیم سل» و سیم‌های بم «دو – دو» که به صورت جفتی هستند. تمام مطالبی که در این مقاله خواهید خواند، مربوط به کوک اصلی سه تار است یعنی «دو - سل - دو - دو » کوک‌های دیگری هم برای سه تار وجود دارد، اما به دلیل اینکه هنرجویان سردرگم نشوند، طبق همین کوک مطالب را پی خواهیم گرفت. وقتی با نام و جایگاه پرده‌ها با همین کوک «دو – سل – دو – دو» آشنا شدید، در بقیه کوک‌ها که در مقاله آموزش کوک سه تار در دستگاه های مختلف مطرح کردیم نیز، مسلط خواهید شد. در زیر جداولی را به همراه شکل برای شما عزيزان تنظیم کرده‌ایم که به ترتیب از بالای دسته تا پایین دسته نام پرده‌ها مشخص شده است. لازم است این نکته را نيز متذکر شویم که در این جدول‌ها فقط نام و جایگاه پرده‌ها روی سیم‌های اول و دوم سه تار برای شما مشخص شده و پرده‌ها روی سیم‌های «بم» دقیقا مانند سیم اول است. در شکل بالا نام و جایگاه پرده‌ها را روی سیم‌های اول و دوم مشاهده می‌کنید.

 

آموزش رایگان دروس پیش نیاز سه تار

 

نام پرده‌ها روی سیم اول سه تار

همانطور که پيش از اين در مقالات آموزشی با دایره نت‌ها و علائم تغییردهنده آشنا شدید باید دقت کنید که وقتی سیم اول ما نت «دو» باشد. نت بعد از «دو» نت «ر» است، پس پرده اول بعد از شیطانک «ر کُرُن» می‌شود. در جدول زیرنام نت پرده‌ها از اول تا پرده آخر روی سیم «اول» سه تار را به شما نشان می‌دهد. همچنین مشخص شده است که هر پرده چند دور، دور دسته ساز پیچیده شده یا اصطلاحاً «چندلا» است.

 

آموزش تئوری موسیقی در وب سایت نت به نت

 

 نام پرده‌های سه تار روی سیم اول تعداد دور پيچيدن پرده روی دسته سه تار

آموزش خصوصی سه تار و تار 

نام پرده‌ها روی سیم دوم سه تار

همانطور که می‌دانيد سیم دوم سه تار، به صورت دست باز صدای «سل» می‌دهد. نت بعد از سل، نت «لا» می‌باشد، پس پرده اول بعد از شیطانک نت «لا کرن» است. در جدول زیر به ترتیب با اسم وجایگاه پرده‌ها روی سیم دوم و همچنين مقداری که پرده دور دسته ساز پيچيده شده است، نشان داده شده است.

 

خريد سه تار حرفه‌ای از فروشگاه نت به نت

 

جايگاه نت‌ها و نام پرده‌های سه تار روی سیم دوم و تعداد دور پيچيدن پرده روی دسته سه تار

 

در قسمت پایین دو ویدیو در مورد « پرده شناسی روی سیم های اول و دوم سه تار » مشاهده نمایید 

پرده شناسی روی سیم اول سه تار

 

 

 

 

 

پرده شناسی روی سیم دوم سه تار

 

اگر به ساز تنبک علاقه دارین پیشنهاد میکنیم حتما از قسمت آموزش تنبک سایت نت به نت دیدن کنید.

سوالات متداول

سه تار نوازی از دو حرکت هماهنگ تشکیل شده است: مضراب زدن و انگشت گذاری. هر دو به یک اندازه مهم هستند و مانند دو بال در نوازندگی عمل می کنند. شناختن پرده مهارتی در زمینه انگشت گذاری محسوب می شود. هنرجو هنگام نواختن باید بداند کدام انگشت خود را بر روی کدام پرده قرار دهد. اجرای درست انگشت گذاری مستقیما به شناخت پرده ها یا همان پرده شناسی نوازنده ارتباط دارد.
اصولا حفظ جایگاه پرده ها در یکی دو ماه ابتدای یادگیری سه تار به واسطه تمرین های مکرر به دست می آید. در اوایل شاید هنرجو با مشکل مواجه شود. ولی جای نگرانی نیست. هر چه تمرین ها بیشتر باشد، تسلط بر جای پرده نیز سریع تر رخ می دهد.
خب از لحاظ عملی این کار امکان پذیر است اما اساتید سه تار آن را توصیه نمی کنند. چرا که 1- ذهن هنرجو دیگر برای حفظ پرده ها تلاشی نخواهد کرد 2- وجود برچسب ها و تماس انگشتان با آن بر روی صدای ساز تاثیر نامطلوبی می گذارد. بهترین راه حفظ پرده ها، تمرین های روزانه است.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (5)

جواد فروغی

تاریخ ارسال :1397/06/06

با سلام خدمت استاد گرامی دستتان درد نکنه بنده به کمک ویدئوهای شما در آپارات تونستم براحتی نت خوانی و سه تار بنوازم از اینجا از شما تشکر میکنم و در مورد پست "با انصاف باشیم" در کانال تلگرامیتان میخام بگم که حق با شماست . با قدرت و امید کارتان را ادامه دهید از خدواند متعال آرزوی توفیق و سربلندی برایتان دارم.

اصغر شاهی

تاریخ ارسال :1397/11/22

با سلام استاد یه سوالی داشتم آیا با تغییر کوک سه تار نام پرده ها هم عوض میشه؟ اگه عوض بشه این همه نام پرده چطوری یادمون بمونه ؟ از بابت زحماتی که میگشید بی نهایت ممنون هستم خدا قوت

وبسایت نُت به نُت

سلام دوست عزیز . بله با تغییر کوک نام پرده ها عوض میشود . سیم هر کوکی شد پرده اول نت بعدی آن کوک میشود . مثلا سیم دوم سل کوک شده است پرده اول میشود لا . حالا اگر سیم دوم فا کوک شود ، پرده اول میشود « سل »

رحیم باقری

تاریخ ارسال :1398/03/23

سلام استاد اقبال خدا قوت.آیا در سه تار امکان وجود تعداد بیشتر پرده وجود دارد.در صورت مثبت بودن نام آنها چه تغییراتی خواهد داشت

وبسایت نُت به نُت

سلام . بله دوست عزیز . بعضی سه تارها تا 28 پرده هم روی آن قرار دارد . این بستگی دارد کجا پرده را ببندید . مثلاً بعضی ها بین فا و سل یک پرده دیگر اضافه میکنند .

سعید کریمپور

تاریخ ارسال :1399/07/12

سلام استاد خسته نباشید خواستم بگم که خیلی آقایی ضمن اینکه با وجودم هستی چرا که گفتی از پاره شدن سیم نترسید صدای صحبت کردنتونکه خوبه نمیدونم خوندنتون چطوره من واسه کارتون و اینجور وقت گذاشتنها خیلی ارزش قائلم زنده باشید

وبسایت نُت به نُت

درود و سپاس از شما دوست مهربان، بسیار خرسندیم که آموزش‌ها مورد توجه شما قرار گرفته و از آنها راضی هستید. حضورتان مایه افتخار ماست. مهرافزون

رضا عسگری

تاریخ ارسال :1400/05/31

درود استاد یه سوالی داشتم ممنون میشم جواب بدید سه تار من ۲۸پرده هست و وقتی سیم دوم رو فا کوک میکنم از سی بمل تا دو در سیم دوم نام پرده هاشون چی میشه من فکر میکنم یه پرده اضافه و بلا استفاده هست و اگر درسته میشه نام هاشون رو بگید؟ خیلی ممنون میشم 🌹

وبسایت نُت به نُت

درود بر شما دوست عزیز، مقالات مختلفی در خصوص تنظیم و کوک پرده های سه تار در وبسایت قرار دارد که با رفتن به قسمت آموزش سازها، آموزش سه تار در ذیل شاخه های پیش نیازها و مقالات می توانید ویدیوهای آموزشی و مطالب مرتبط را مشاهده و مطالعه بفرمایید.

سبد خرید 0
تماس با ما