فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

آموزش آهنگ بلال بلالم برای تار

  • انتشار1402/07/19
آموزش آهنگ بلال بلالم برای تار

هنرجویان عزیز، نوازندگان خوش ذوق و هنر دوست وب سایت نت به نت؛ آموزش آهنگ بلال بلالم را برای شما آماده کرده ایم! ترانه ای محلی از استان فارس، یک آهنگ شاد و فولکلور با ریتم شش هشتم. ترانه ای خالص و برگرفته از موسیقی پر قدمت محلی ایران. بله، آموزش آهنگ بلال بلام را برای ساز را مشاهده می کنید. شما علاقه مندان می توانید به صورت رایگان این آهنگ را به تدریس استاد اقبال یاد بگیرید. این ترانه آنقدر شاد و جذاب است که حین تمرین هر چه غم و سیاهی است را از دل زدوده، و طراوت و نشاط را به جایش می نشاند.

 

آموزش تار در وب سایت نت به نت

 

ترانه های محلی ایران، نماد اصالت موسیقی

همه کشورها ترانه های فولک و محلی دارند. اما کمتر جایی را می توان مثل ایران یافت که هر خطه ای از آن دارای موسیقی محلی حرفه ای و کاملی باشد. خودتان قضاوت کنید، ترانه های کردی، بلوچ، گیلکی، مازنی، خراسانی، لری و... هر کدام در موسیقی ایران سهمی بسیار پر رنگ دارند. هیچ نقیصه ای بر آنها وارد نیست و در کنار موسیقی دستگاهی ایران، جلوه بی بدیلی از علاقه و اشتیاق باستانی مردم این سرزمین به هنر زیبا و خاص موسیقی اند.

ترانه های محلی ویژگی های خاصی دارند. اصولا ضرب آهنگی شاد دارند. بسیار زلال، بدون کژتابی و پیچش در شعر هستند. خلوص کلام در آن ها موج می زند و با لفافه گویی و طعن و متلک بیگانه اند. هر چه بخواهند با صراحت می گویند. در یک ترانه محلی به همه جوانب فرهنگی و اجتماعی پرداخته می شود آن هم در قالبی از زیبایی ها و عناصر طبیعت. برای آنالیز ترانه محلی بلال بلالم در بند بعدی این مقاله همراه ما باشید.

 

پکیج دوره مقدماتی آموزش تار با تدریس استاد علی اقبال

 

متن آهنگ بلال بلالم-  ترانه محلی فارس

آسمون به اون گپی گوشش نوشته

هر کی یارش خوشگله جاش تو بهشته

آی شیرین جونوم آی شیرین عمرم

گر بخای بوسوم ندی به زور می سونم

بلال بلالم سی خودت لی لی

کردی کبابم سی خودت لی لی

 

دانلود آهنگ بلال بلالم با صدای علی زند وکیلی

 

با هم ببینیم این ترانه چه مضامینی در دل خود دارد. اول به پهناور بودن و عظمت آسمان اشاره می کند. همه ما می دانیم که آسمان بی انتهاست پس فاقد گوشه است. اما این ترانه می گوید در گوشه آسمان چیزی نوشته شده است. باید ببینیم آن چه چیزی است که آنقدر مهم است که آسمان در برابرش داری حد و مرز می شود. در ادامه می بینیم این عنصر ناب، دلدادگی و عشق است. همانطور که حافظ می گوید آسمان گو مفروش این عظمت کاندر عشق/ خرمن مه بجوی خوشه پروین به دو جو!

بله ربط دادن خوشگل بودن یار با بهشت شدن دنیا، یک مفهوم استعاری است. در واقع می خواهد بگوید هر کس دلش به عشق زنده باشد، ارزش زندگی و زیبایی های آن را می داند. و این عشق به هر چیزی می تواند اطلاق گردد.

 

خرید تار اصل از فروشگاه نت به نت

 

اجرای کمان اتصال در حالت های مختلف برای تار

همانطور که می بینید، در نت نویسی این درس کمان های اتصال زیادی وجود دارد. در تئوری موسیقی خطوط اتصال به صورت لگاتو و پیوسته اجرا می شود. اما سازهای زخمه ای مثل تار قابلیت پیوستگی در اجرای نت ها را ندارند. پس هنگام مواجهه با کمان اتصال در نت های تار، یکی از این دو حالت را بایستی اجرا کنیم:

 

حالت اول: اجرای کمان اتصال برای نت های کم کشش

در این حالت وقتی نت هایی که با کمان اتصال به یکدیگر وصل شده اند، دیرند یا ارزش زمانی کمی داشته باشند، می توانیم برای اجرای آنها از تکنیک اشاره استفاده کنیم. مثلا در این درس دو نت چنگ در کسر میزان شش هشتم به یکدیگر متصلند. فاصله این دو نت با یکدیگر خیلی کوتاه است. پس برای اجرای آن تکنیک اشاره را به کار می بریم. یعنی روی نت اولی مضراب میزنیم و روی نت دوم صدا را خفه می کنیم. حتی می شود نت دوم را با حالت ویبره نواخت و به آن زینت داد.

 

حالت دوم: اجرای کمان اتصال برای نت هایی با کشش بیشتر

در این حالت دست ما برای رسیدن از نت مبدا به نت مقصد باز است و فرصت کافی را داریم. بهترین راه برای اجرای کمان اتصال مثلا بین دو نت سیاه، ریز زدن است. یعنی فاصله بین دو نت را با مضراب ریز پر کنیم. البته در این فاصله می توان از تکنیک هایی مثل تریل و اشاره هم برای نت مقصد استفاده کرد. ولی اصل کار ریز زدن است.

 

نکات آموزشی آهنگ بلال بلام برای تار

- کوک مورد نیاز برای این آهنگ دو – سل – ر – ر است. این ترنه در دستگاه همایون است و علائم تغییر دهنده برای آن عبارتند از می بمل – فا دیز - سی بمل.

- برای راحت تر نواختن این آهنگ، مترونوم را به جای ریتم شش هشتم، روی ریتم سه چهارم تنظیم کنید. همانطور که می دانید یک میزان شش هشتم ساده، ترکیبی از دو میزان سه چهارم است. به این شکل بهتر می توانید ضرب های قوی و نیمه قوی را شناسایی کنید.

- تمرین را با تمپوی 70 اجرا کنید و وقتی به آن مسلط شدید به تدریج سرعت آن را تا 90  افزایش دهید.

 

در ویدیوی زیر آموزش آهنگ بلال بلالم برای تار را به صورت کاملا رایگان تماشا کنید

 

سوالات متداول

از آنجا که فاصله این دو نت با یکدیگر خیلی کوتاه است، برای اجرای آن می توانیم از تکنیک اشاره استفاده کنیم. یعنی روی نت اولی مضراب میزنیم و روی نت دوم صدا را خفه می کنیم.
موسیقی محلی یا فولکلور ایران اصولا ضرب آهنگی شاد دارند. بسیار زلال، بدون کژتابی و پیچش در شعر هستند. خلوص کلام در آن ها موج می زند و با لفافه گویی و طعنه و متلک بیگانه اند. در یک ترانه محلی به همه جوانب فرهنگی و اجتماعی پرداخته می شود آنهم در قالبی از زیبایی ها و عناصر طبیعت.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما