فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

آموزش آهنگ منتظرت بودم (شب انتظار) برای تار

  • انتشار1402/05/09
آموزش آهنگ منتظرت بودم (شب انتظار) برای تار

هنرجویان گرامی ساز تار و دنبال کنندگان وبسایت آموزش موسیقی نت به نت، در این پست آموزشی یک ترانه عاشقانه و بسیار خاطره انگیز به نام منتظرت بودم یا شب انتظار، توسط استاد اقبال برای ساز تار تدریس می شود. استاد ابتدا به سلفژ و نت خوانی درس می پردازد. تمام نکات ریز و درشت، اعم از جمله بندی میزان ها، موارد دستوری تئوری موسیقی جهانی و مبانی موسیقی ایرانی را شرح می دهد. سپس درس را میزان به میزان بر روی دسته آموزش داده و در آخر به طور کامل بر روی ساز اجرا می کند.

با دیدن این ویدیو و انجام نکات ذکر شده توسط استاد، به راحتی این آهنگ فوق العاده را یاد خواهید گرفت. شاعر این ترانه جناب کریم فکور، آهنگساز استاد مجید وفادار و خواننده نیز داریوش رفیعی بوده است. این ترانه با مضمون عاشقانه بسیار مورد توجه مردم خونگرم ایران قرار گرفت و سالهاست در دورهمی ها اجرا و همخوانی می شود.

 

آموزش تار در وب سایت نت به نت
 

نکات آموزشی تدریس آهنگ منتظرت بودم

- ترانه منتظرت بود در دستگاه شور و آواز دشتی ساخته شده است. کوک مورد نیاز دو سل ر است.

- علائم سرکلید عبارتند از لا کرن؛ سی بمل؛ می بمل

- در دو میزان با ضد ضرب مواجه می شویم. وقتی به جای نت اول یا ضرب قوی یک میزان، نت سکوت قرار گرفته باشد؛ ضرب اول بدون صدا خواهد بود و صدا از ضرب های ضعیف شروع می شود. این مورد در تئوری موسیقی ضد ضرب نام دارد.

- نت هایی که دارای خط اتصال هستند، میبایست به صورت لگاتو یا پیوسته اجرا شوند. امکان پیوستگی نت ها در سازهای زخمه ای مثل تار وجود ندارد. بنابراین فاصله بین نت ها بایستی با مضراب ریز یا چپ و راست های متوالی پر شود.

- آموزش این آهنگ در سطح متوسط به بالاست. افرادی که دوره مقدماتی آموزش تار و حداقل ده درس نخست از دوره متوسطه آموزش تار را کار کرده باشند، می توانند به یادگیری آن بپردازند.

 

محوریت عشق در ترانه منتظرت بودم (شب انتظار)

هر چند آدمی بدون عشق، از نظر بیولوژیکی زنده است و سیستم های عصبی و حرکتی او در کار؛ اما زنده بودن با زندگی کردن زمین تا آسمان تفاوت دارد. عشق، یکی از عناصر شگفت انگیزی است که به زندگی رنگ می بخشد. کسی که دریچه قلب خود را به روی عشق بسته باشد، به مرور دچار خمودگی شده و همه فصل ها برای او خزان خواهد بود. عشق نوری است که تاریک خانه قلب را روشن می سازد. البته این عنصر شگفت انگیز منحصرا مربوط به عشق به انسانی دگر نیست. هر کسی می تواند طعم عشق در زمینه های گوناگون را بچشد. عشق الهی، عشق به معشوق زمینی، عشق به خانواده، عشق به دوستان، عشق به موسیقی و... به قول حضرت حافظ: هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق/ ثبت است است بر جریده عالم دوام ما

متن ترانه منتظرت بودم به طور واضحی به مقوله عشق می پردازد. روند کاملی از فراق تا وصال معشوق در این شعر پیموده می شود. روایت این شعر به صورت اول شخص مفرد است. هر چند ظاهرا برای او شب شراب است و در حال قدم زدن در گلستان؛ اما در فراق معشوق، نه گلستان رنگی دارد و نه شراب برای او روح افزاست. او شب انتظار را جان فرسا می داند. تا به یکباره معشوق وارد شده و تحولی شگرف و آنی در دل او رخ می دهد. گلهایی که هیچ رنگ و بویی نداشتند، حال در کنار معشوق ناز پیکرش همگی به جوش و خروش و رقص در آمدند. انتظار جانکاه راوی با وصال معشوق، به پایان می رسد و همه چیز رنگ زندگی می گیرد.

 

متن آهنگ منتظرت بودم

شب به گلستان تنها منتظرت بودم

باده نا کامی در هجر تو پیمودم

منتظرت بودم منتظرت بودم

آن شب جان فرسا من بی تو نیاسودم

وه که شدم پیر از غم آن شب و فرسودم

منتظرت بودم منتظرت بودم

بودم همه شب دیده به ره تا به سحر گاه

ناگه چو پری خنده زنان آمدی از راه

غمها به سر آمد زنگ غم دوران از دل بزدودم

منتظرت بودم منتظرت بودم

پیش گلها شاد و شیدا می خرامید آن قامت موزونت

فتنه دوران دیده تو از دل و جان من شده مفتونت

در آن عشق و جنون مفتون تو بودم

اکنون از دل من بشنو تو سرودم

منتظرت بودم منتظرت بودم

منتظرت بودم منتظرت بودم

 

دانلود آهنگ منتظرت بودم با صدای داریوش رفیعی
 

 

 

میخوای همزمان با ساز زدن، خوانندگی کنی؟

وقتی در انتهای این ویدیو استاد اقبال همزمان با نواختن، این ترانه را خواند؛ به او گفتیم شما که صدای گرمی داری، چرا از آموزش خوانندگی در سایت خود استفاده نمی کنی؟ وقتی پکیج صداسازی به این خوبی می تواند این صدای گرم ولی نپخته ات را رسا و پر صلابت کند؛ چرا به سراغش نمی روی؟ اندکی به فکر فرو رفت و گفت: انشاالله. تقریبا ما را پیچاند.

اما شما عزیز دل اگر می خواهی لذت اجرای توامان آهنگ همراه با خوانندگی را بچشی، به پکیج آموزش صداسازی با تدریس استاد مهران مبینی سر بزن تا خودت ببینی چه محصول ممتاز و فاخری است. همچنین دوره تربیت شنوایی را هم همزمان می توانی به صورت رایگان استفاده کنی تا همه جانبه برای خواننده شدن اقدام کرده باشی.

 

 

قابل توجه هنرجویان عزیز؛ ویدیوی کامل آموزشی این درس به همراه نت آن در یک فایل زیپ قرار داده شده است. بعد از خرید در همان قسمت پروفایل خود می توانید درس را دانلود کرده و پس از خروج از زیپ، از آن استفاده نمایید.

 

در ویدیوی زیر قسمتی از این درس و نکات آموزشی آن را مشاهده می فرمایید.

 

سوالات متداول

آواز دشتی از متعلقات دستگاه شور است. بنابراین کوک مورد نیاز برای این آواز همان کوک شور یعنی دو سل رِ می باشد.
آهنگ منتظرت بودم با نام اصلی شب انتظار از ساخته های آهنگساز نامی، استاد مجید وفادار بوده و توسط خواننده خوش صدا، داریوش رفیعی اجرا شده است. شعر آن هم سروده جناب کریم فکور می باشد.

توجه !

برای نمایش کامل ویدیوی درس بالا ابتدا از طریق کادر زیر درس مربوطه را خریداری نمایید.

سپس آن را از طریق پروفایل کاربری خود دانلود کنید. 

در صورت خرید پکیج مربوط به این آموزش ، به جای خرید تک درس ها ، حداقل 50 درصد هزینه ی خرید شما کاهش می باید.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما