فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

آشنایی با کسر میزان و علائم میزان در پیانو- قسمت پنجم دروس پیش نیاز

  • انتشار1402/01/07
آشنایی با کسر میزان و علائم میزان در پیانو- قسمت پنجم دروس پیش نیاز

برای یادگیری هر ساز، نیاز است تا مقدمات و مبانی اولیه تئوری موسیقی را بلد باشیم. به این دلیل قبل از شروع دوره مقدماتی پیانو در وبسایت نت به نت، مجموعه ای از دروس پیش نیاز برای شما تدارک دیده شده است تا با مفاهیم اولیه موسیقی آشنا شوید. درک این مفاهیم، پروسه شروع یادگیری پیانو را آسان تر می کند. هر چند تئوری موسیقی مبحثی پر پبچ و خم و گسترده است، اما با توجه به نیاز شما؛ مطالب آموزشی دسته بندی شده و در اختیار شما قرار می گیرد. در طول دوره های آموزشی و همزمان با درس های پیانو، و انجام عملی این مفاهیم، خود به خود کاربرد آنها را به صورت تدریجی یاد خواهید گرفت.

 

آموزش پیانو با تدریس استاد حامد دانش

 

چکیده مطلب:

در پنجمین قسمت از مجموعه دروس پیش نیاز آموزش پیانو، استاد دانش به بیان مبحث مهم کسر میزان و آموزش آن به هنرجویان وبسایت نت به نت می پردازد. در این ویدیو، با درج خطوط حامل بر روی تخته توسط استاد، علائم و اصطلاحات میزان ها برای شناخت انواع کسر میزان یا میزان نما را یاد می گیریم. کسر میزان از مفاهیم بنیادین تئوری موسیقی است که آشنایی با آن لازم است.

 

تعریف کسر میزان و علائم موسیقی

برای درک کسر میزان باید ابتدا باید بدانیم میزان و محتوای هر میزان در نت نویسی به چه معناست.

 

میزان در موسیقی:

هر قطعه، ملودی یا آهنگ، از مجموعه ای از نت ها تشکیل می شود. این نتها با توجه به ریتم و سرضرب ها، به قسمت های مساوی تقسیم می شوند که هر قسمت را میزان می نامیم. در واقع اگر یک قطعه موسیقی را یک متن در نظر بگیریم، میزان ها جمله های این متن را تشکیل می دهند.

 

ضرب در موسیقی:

ضرب یک واحد زمانی در موسیقی است که تناوب ضربان ریتم را مشخص می کند. به عنوان مثال هر بار که نبض را برای سنجنش ضربان قلب اندازه می گیریم، فاصله بین دو تپش همان دوره تناوبی ضرب است و هر تپش یک سر ضرب می باشد.

 

خط میزان:

خطوط عمودی که میزان ها را از یکدیگر جدا می کند.

 

کسر میزان:

این اصطلاح که به آن میزان نما نیز گفته می شود، نوع و تعداد ضرب های میزان ها را مشخص می کند و به صورت یک عدد کسری در میزان اول نمایش داده می شود. مخرج کسر بیانگر ارزش زمانی ضرب های میزان، و عدد صورت نشان دهنده تعداد ضرب ها است. این نسبت با لحاظ شدن نت گرد به عنوان مرجع به دست می آید. به عنوان مثال می خواهیم بدانیم کسر میزان 3/4 (سه چهارم) به چه معناست:

ارزش زمانی نت گرد = 1

ارزش زمانی نت گرد تقسیم بر مخرج کسر= 1/4

در نتیجه هر ضرب میزان، کششی برابر با 1/4 نت گرد خواهد داشت که این مقدار برابر است با کشش یک نت سیاه. از آنجا که صورت کسر عدد سه (تعداد ضرب) را نشان میدهد، نتیجه می گیریم که: کسر میزان سه چهارم یعنی هر میزان از سه ضرب تشکیل می شود و هر ضرب کشش یا ارزش زمانی ای برابر با یک نت سیاه دارد.

 

تئوری موسیقی را آسان تر از همیشه آموزش ببینید!

همیشه داشتن دانش و اطلاعات در هر موضوع، باعث می شود که ورود به شاخه های مختلف آن موضوع آسان تر شود. موسیقی موضوعی است که طی قرن ها، به واسطه الگوها و تعاریف، به صورت یک دانش جامع در آمده است. این دانش را تئوری موسیقی می نامند. به بیان ساده تر، تئوری موسیقی دایره المعارف موسیقی است. هر چه از این دانشنامه مطالب بیشتری بدانیم، قدرت و اعتماد به نفسمان برای ورود به هر شاخه موسیقی بیشتر می شود. در شب تاریک می توان با فانوس هم طی مسیر کرد، اما آشنایی با تئوری موسیقی مثل راه رفتن در یک شب مهتابی است. اگر می خواهید تئوری موسیقی را بدون دغدغه و بسیار راحت و آسان یاد بگیرید، به شما پکیج دوره آموزش تئوری موسیقی وبسایت نت به نت را پیشنهاد می دهیم. در این بسته آموزشی تمامی مباحث سخت و پیچیده تئوری موسیقی، با زبانی گویا، آسان و روان تدریس شده است. 300 دقیقه ویدیوی آموزشی با تدریس مینا صابری که برای همه علاقه مندان به موسیقی در هر شاخه از جمله یادگیری نوازندگی، بسیار کارساز است و روشنگر مسیر پر رمز و راز موسیقی است. این پکیج با استقبال فراوانی از سوی علاقه مندان به هنر موسیقی مواجه گشته است. هم اکنون می توانید این پکیج را در وبسایت نت به نت تهیه کنید و به آسانی در منزل تئوری موسیقی را فرا بگیرید.

 

سوالات متداول

کسر میزان یا میزان نما مفهومی در تئوری موسیقی است و بیانگر تعداد ضرب، و ارزش زمانی هر ضرب میزان است. در واقع کسر میزان می گوید ریتم قطعه یا ملودی چیست. عدد مخرج ماهیت و ارزش زمانی ضرب ها را مشخص می کند. صورت کسر هم به ما می گوید میزان از چند ضرب تشکیل شده است. مثلا کسر میزان سه چهارم یعنی هر میزان از سه ضرب تشکیل شده و هر ضرب کششی برابر با یک نت سیاه (1/4 نت گرد) دارد.
برای یادگیری هر سازی از جمه پیانو، بایستی مفاهیم اولیه و ماهیتی موسیقی را یاد بگیریم. این مفاهیم به تعریف شاخصه های بنیادین موسیقی می پردازد. مثل آشنایی با نت، میزان، کسر میزان، خطوط حامل، علائم میزان و... یادگیری این موارد برای یادگیری نت خوانی ضروری است و توسط مدرس به هنرجو آموزش داده می شود.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما