فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

آموزش کشش نت ها در پیانو-قسمت چهارم دروس پیش نیاز

  • انتشار1401/11/11
آموزش کشش نت ها در پیانو-قسمت چهارم دروس پیش نیاز

هنرجویان عزیز وب سایت نت به نت سلام. به قسمت چهارم از دروس پیش نیاز آموزش پیانو رسیدیم. در این قسمت استاد دانش شما را با یکی دیگر از مباحث تئوری موسیقی به نام کشش نت ها یا دیرند آشنا می کند. مقوله کشش نت ها از ارکان پایه ای و بنیادین دانش موسیقی به حساب می آید که در نت خوانی و اجرا، همواره با آن سر و کار خواهیم داشت. بحث ساده ای است اما در عین سادگی اهمیت فوق العاده ای دارد. پس با دقت این ویدیوی رایگان را ببینید و حتما سعی کنید که همه محتوای گفته شده را درک و تحلیل نمایید.

 

شروع آموزش پیانو از صفر در وب سایت نت به نت

 

چکیده مطلب:

دراین ویدیوی آموزشی استاد دانش مبحث بنیادین دیرند یا کشش نت ها را برای هنرجویان پیانو تدریس می کند .دیگر سر فصل های تدریسی این درس عبارت است از:

- رسم نمودار شاخه ای کشش نت ها

- آشنایی با شکل و علامت نت ها با کشش های مختلف

- آشنایی با مفهوم و علامت سکوت ها

- رابطه نت ها با دیرند متفاوت

- آشنایی با مفهوم نت نقطه دار

 

دیرند یا کشش زمانی نت ها چیست؟

همانطور که می دانیم نت ها کوچکترین واحد تشکیل دهنده ملودی یا آهنگ هستند. برای آنکه یک آهنگ بتواند به طور کامل و اساسی شکل بگیرد، نیاز هست که بدانیم هر نت در جای خود چه مقدار باید کشدار و طولانی یا چه مقدار کوتاه و جمع و جور باشد. در اینجا می بینیم که با واحد زمان سر و کار داریم و باید بدانیم هر نت برای اجرا چه مقدار زمان را به خود اختصاص خواهد داد.

در اینجاست که یکی از مهم ترین مبحث های دانش موسیقی به میان می آید و چارچوب معناداری را برای این قضیه مشخص می کند. بحث کشش نت ها در تئوری موسیقی یک ثابت پذیرفته شده در سراسر جهان است و برای یادگیری هر ساز، جزئی از الزامات اولیه آموزشی خواهد بود.

به طور خلاصه مدت زمانی که یک نت اجرا می شود را کش یا ارزشش زمانی آن نت می نامند. نام دیگر آن دیرند می باشد.

 

شاخص های ارزش زمانی نت ها

نت گرد

نخستین واحد اندازه گیری کشش نت هاست که طولانی ترین ارزش زمانی را دارا می باشد. ارزش زمانی یا کشش این نت برابر است با 1 (یک).

نت سفید

ارزش زمانی یا کشش اجرای نت سفید برابر است با 1/2. در نتیجه سفید دارای کششی معادل نصف نت گرد است.

نت سیاه

دیرند یا ارزش نت سیاه معادل نصف نت سفید یا یک چهارم نت گرد می باشد و واحد زمانی آن برابر است با 1/4 .

نت چنگ

نصف نت سیاه ارزش زمانی دارد. واحد زمانی نت چنگ برابر است با 1/8 .بعد از چنگ نت های دولاچنگ، سه لاچنگ، چهار لاچنگ هستند که هرکدام کششی معادل نصف نت قبلی خواهند داشت.

از آنجا که در موسیقی بیشترین کاربرد کشش نت ها بر مبنای نت سیاه است ارزش نسبی نت های دیگر را با نت سیاه می سنجد. نت سیاه را یک ضرب به حساب می آورند، در نتیجه کشش نت گرد معادل چهار ضرب و نت سفید معادل دو ضرب خواهد بود. همچنین نت چنگ نیز کششی برابر با نیم ضرب خواهد داشت.

مثال: اگر کشش نت سیاه معادل یک ثانیه باشد، کشش نت گرد، سفید و چنگ چقدر خواهد بود؟

دستورات میزان (بعدا با مفاهیم میزان، کسر میزان، تمپو، ضرب و... آشنا خواهید شد) به ما گفته است که نت سیاه کششی یک ثانیه ای دارد. یعنی وقتی انگشت خود را روی کلاویه پیانو می گذاریم، به اندازه یک ثانیه بایستی نت مورد نظر را اجرا کنیم. حال اگر با نت گرد مواجه شویم، از آنجا که کشش آن چهار برابر سیاه است، پس انگشت خود را برای نواختنش به مدت چهار ثانیه روی کلاویه نگه می داریم. این عدد برای نت سفید دو ثانیه خواهد بود. از آنجا که کشش نت چنگ نصف سیاه است، پس در این یک ثانیه بایستی دو نت چنگ را اجرا کنیم. به همین سادگی.

 

نت های سکوت

در مقابل کشش نت ها، سکوت نت ها را نیز داریم. هر نت در مبحث دیرند متناظر با ارزش زمانی خود یک نت سکوت هم دارد. نت سکوت به این معناست که به اندازه ارزش زمانی آن، سکوت کرده و هیچ نتی را اجرا نمی کنیم. مثلا نت سکوت گرد به ما می گوید معادل ارزش زمانی نت گرد بایستی سکوت کنیم.

 

نت های نقطه دار

وقتی نقطه ای در سمت راست یک نت قرار بگیرد، نصف ارزش زمانی نت مربوطه را به آن اضافه می کند. مثلا نت یک ضربی سیاه اگر نقطه دار باشد، به یک نت یک و نیم ضربی تبدیل می شود. در این مثال نت سیاه نقطه دار ارزشی برابر یک نت سیاه به اضافه یک نت چنگ خواهد داشت.

 

نمودار درختی کشش نت ها

نمودار درختی کشش نت ها

 

یادگیری راحت و اصولی دانش موسیقی با پکیج آموزش تئوری موسیقی نت به نت

وبسایت نت به نت ارائه دهنده یکی از با ارزش ترین محصولات آموزشی در زمینه تئوری موسیقی است. پکیج دوره آموزش تئوری موسیقی با تدریس مینا صابری در سال های گذشته با استقبال زیادی از سوی هنرجویان و اساتید موسیقی مواجه شده است. چرا که مباحث سخت و پیچیده تئوری موسیقی در سر فصل های جداگانه با ساده ترین و در عین حال کارآمدترین حالت ممکن، مورد آموزش قرار گرفته است. با تهیه این پکیج با خیال راحت می توانید در زمانی کوتاه به تمام دانشی که از مضامین موسیقی نیاز دارید مسلط شوید.برای مشاهده و خرید این پکیج به لینک زیر مراجعه بفرمایید.

 

پکیج آموزش تئوری موسیقی

 

سوالات متداول

در اجرای موسیقی، هر نت دارای یک ارزش یا کشش زمانی است که مدت زمان پیوستگی آن را مشخص می کند. اگر در نت نویسی، یک نت دارای نقطه ای در کنار خود باشد، به اندازه نصف ارزش زمانی آن نت به کشش آن افزوده می گردد.
یک نت چنگ کششی معادل یک هشتم نت گرد دارد. یعنی در مدت زمانی که نت گرد نواخته می شود، تعداد هشت نت چنگ را می توان نواخت.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما