فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

نحوه صحیح نشستن پشت پیانو-دروس پیش نیاز-قسمت دوم

  • انتشار1401/10/28
نحوه صحیح نشستن پشت پیانو-دروس پیش نیاز-قسمت دوم

هنرجویان عزیز ساز پیانو سلام. با قسمت دوم دروس پیش نیاز آموزش پیانو در وبسایت نت به نت همراه شما هستیم. استاد حامد دانش در این ویدیوی آموزشی طرز صحیح نشستن نوازنده پشت پیانو یا کیبورد را به شما آموزش می دهد. طرز نشستن صحیح مهم ترین اصل مورد نیاز برای نوازندگی با کیبورد و پیانو است.

اما چرا می گوییم مهمترین اصل نوازندگی؟ دوستان توجه داشته باشید که برای آموزش همه سازها از جمله آموزش پیانو، بدون استنثا اولین مبحثی که مدرس آن را با هنرجو کار می کند رعایت فرم صحیح اکول نوازندگی است. این اصل آن قدر از درجه اهمیت بالایی برخوردار است که می تواند همه آینده حرفه ای نوازنده را تحت تاثیر قرار دهد. در واقع زیر بنای شروع یادگیری برای هر ساز، همین مورد مهم یعنی اکول صحیح نوازندگی است.

 

چکیده مطالب:

در این مطلب سعی داریم اولین قدم آموزش پیانو که یادگیری اکول صحیح نوازندگی یا همان  طرز نشستن صحیح پشت پیانو و کیبورد است را به شما آموزش دهیم. اکول صحیح نوازندگی شامل طرز صحیح حالت کمر و شانه ها، پاها، دست ها و انگشتان نوازنده پیانو است.

 

اولین قدم آموزش پیانو،یادگیری اکول صحیح نوازندگی

پیانو و کیبورد از جمله سازهایی هستند که در دستان نوازنده قرار نمی گیرند. به عبارتی نوازنده این ساز را در آغوش نمی کشد و بایستی رو در رو و در حالتی که ساز در جای خود ثابت است، فرم بدن خود را با استانداردهای مورد نیاز آن تطبیق دهد. این ساز در قیاس با سازهای ایرانی شباهت بسیاری با سنتور دارد. با این تفاوت که سنتور را با ابزاری واسطه به نام مضراب می نوازند، اما نواختن پیانو به صورت مستقیم با انگشت گذاری روی کلاویه ها انجام می پذیرد.

استاندارد های نوازندگی امری سلیقه ای نیست که بشود آن را طبق معیارهای خود انجام داد. بلکه هر فرم و حالتی، در طول تاریخ سینه به سینه و نسل به نسل گردیده تا با تکامل یافته ترین حالت خود به ما برسد. این ویدیوی آموزشی بسیار کوتاه و در حد 5 دقیقه است. اما باید بارها و بارها آن را ببینید و نحوه صحیح نشستن پشت پیانو را تمرین کنید. بایستی خود را به مرحله ای برسانید تا وقتی رسما به درس های آموزشی و نواختن با پیانو می رسیم، از آمادگی کامل در این زمینه برخوردار باشید. حتما بیت معروف "خشت اول چون نهد معمار کج/ تا ثریا می رود دیوار کج" را شنیده اید. خشت اول شما در یادگیری پیانو همین جلسه است. حال می خواهیم بدانیم اکول نوازندگی برای پیانو به چه قرار است.

 

طرز نشستن صحیح پشت پیانو و کیبورد

 

1- استفاده از نیمکت پیانو:

نیمکت پیانو مخصوص نوازندگی با این ساز طراحی شده است. این وسیله با اهرم تنظیم ارتفاع، بسیار برای نوازندگی با پیانو مفید است. از آنجا که نشستن نوازنده پشت ساز باید در ارتفاعی متناسب با اندام او باشد، نیمکت پیانو موجب تسهیل این مرحله می گردد.

 

2- حالت کمر و شانه ها در پیانو:

کمر نوازنده پیانو بایستی کامل صاف و استوار باشد. دقیق تر بخواهیم بگوییم، ستون فقرات عمود بر زمین باشد. شانه ها نیز باید کاملا آزاد و رها باشند. نباید افتادگی داشته باشند. همچنین نباید به طور مصنوعی صاف و از حالت عادی خارج شوند. باید به گونه ای باشند که نوازنده در طول ساعت های نوازندگی احساس خستگی بیش از اندازه نکند.

 

3- حالت پاهای نوازنده پیانو:

پاهای نوازنده باید نسبت به کمر زاویه ای تقریبا 90 درجه ای داشته باشد. امتداد پاها از ران تا ساق نیز دارای زاویه 90 درجه باشد به گونه ای که کف پاها کاملا بر روی زمین قرار بگیرد. در این حالت آزادی کامل برای قرار گیری پای راست بر روی پدال های پیانو نیز برقرار خواهد بود.

 

4- حالت دست های نوازنده پیانو

راستای هر دو دست از بازوها تا مچ دست می بایست زاویه قائمه یا نود درجه داشته باشد. پنجه ها باید کاملا هم راستا با ساعد باشند.

 

5- حالت انگشتان نوازنده پیانو:

رعایت اکول صحیح انگشتان بسیار مهم است. چرا که نوازندگی پیانو و کیبورد به طور مستقیم با انگشت گذاری روی کلاویه ها انجام می شود. حالت انگشتان باید به گونه ای باشد که گویی یک سیب در دست گرفته اید. این حالت بهینه برای رفت و آمد انگشتان بر روی کلاویه ها خواهد بود.

 

6- فاصله نوازنده از پیانو:

محل نشستن نوازنده روی نیمکت پیانو باید بین یک سوم تا دو سوم ابتدایی سطح مقطع نیمکت باشد. به عبارتی نوازنده نباید زیاد به عقب برود. با رعایت این معیار، فاصله نوازنده بایستی به گونه ای باشد که با رعایت همه فرم های گفته شده در بالا، پنجه های نوازنده بر روی ساز قرار بگیرد. در واقع فاصله نوازنده به پیانو به قد و قواره او بستگی خواهد داشت.

 

هنرجویان عزیز در ویدیوی زیر قسمت دوم دروس پیش نیاز آموزش پیانو را به صورت رایگان تماشا کنید

 

سوالات متداول

کلاویه پیانو همان کلید های سفید و سیاهی هستند که با فشار دادن آنها صدای نت مورد نظر شنیده می شود. کلاویه های پیانو به گونه ای طراحی میشوند که دست نوازنده برای شدت صدا و داینامیک یا آکسان بودن آن باز باشد. به عبارتی هرچه نوازنده این کلاویه ها را محکم تر بفشارد، صدای بلند تر و با صلابت تری ایجاد می شود و بالعکس.
خب همانطور که می دانیم ارتفاع پیانو ثابت است و بعضی افراد قد کوتاه تری دارند و پاهایشان به زمین نمیرسد. از آنجا که پا به هیچ عنوان نباید آویزان باشد، توصیه می کنیم ابزاری همچون جعبه، بالش، چهارپایه های کم ارتفاع و ... زیر پاهای خود بگذارید تا پاشنه پا ثابت بماند.
برا کودکان می توان از صندلی های جک دار استفاده کرد تا به ارتفاع لازم نسبت به پیانو برسند. نکته مهم این است که در این حالت حتما بایستی کف پاهای کودک روی چیزی قرار بگیرد تا پاها آویزان نباشند.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما