فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

آموزش کشش نتها از زبان استاد رسولیان

  • انتشار1400/02/03
آموزش کشش نتها از زبان استاد رسولیان

 

مبحث کشش نتها یا دیرند یکی از مباحث پایه و اساس تئوری موسیقی است.  تعداد بی نهایت مقالات و ویدیوهای آموزشی در سطح اینترنت موجود است که هر کدام به طریقی سعی در شناساندن این مبحث ساده اما فوق العاده کاربردی دارند. در وبسایت نت به نت هم چندین مقاله و فیلم آموزشی در این ارتباط قرار گرفته است. این بار نیز استاد مصطفی رسولیان، نوازنده و مدرس با تجربه ساز سنتور، به زبانی بسیار ساده و بیانی به غایت شیوا، این مبحث را برای علاقه مندان به موسیقی واشکافی کرده و آن را آموزش می دهد. کشش یک نت به ارزش زمانی آن نت اطلاق می گردد. نخستین نت در این مبحث نت گرد می باشد که ارزش زمانی بیشتری نسبت به سایر نتها دارد و واحد آن را عدد ۱ قرار داده اند. پس از آن نت سفید است که نصف گرد می باشد با ارزش زمانی یک دوم. و همین طور نت سیاه، چنگ، دولاچنگ و سه لاچنگ که هر کدام نسبت به نت قبلی از ارزش زمانی نیم برخوردار است. این نکته که هنرجویان ارزش زمانی را به سرعت اجرا نسبت می دهند، یک خطای مرسوم است که با هضم نکات گفته شده در این ویدیو می توانید یک بار برای همیشه با این مفاهیم آشنا شده و ابهامی دیگر در ذهنتان باقی نماند.  در این ویدیو، استاد رسولیان با رسم نمودار شاخه ای یا درختی و شرح جزء به جزء مبحث دیرند، کلاس آموزشی فوق العاده ای را ترتیب داده که دیدن و استفاده از آن نه فقط به هنرجویان سنتور، بلکه به همه اعضای خانواده بزرگ موسیقی توصیه می گردد. هنرجویان عزیز از آنجا که ذهن آدمی فرار و فراموشکار است، حتما قلم و کاغذی مهیا کرده و نکات را یادداشت فرمایید. بهتر است عین همین نمودار درختی رسم شده توسط استاد را شما نیز بر روی کاغذ ثبت کنید و آن را محفوظ بدارید. موفق باشید

 

آموزش سنتور در وب سایت نت به نت

 

اهمیت یادگیری کشش نت ها در آموزش سنتور

موسیقی با دو واحد نت و ضرب شناخته می شود. در مقیاس کلی تر تجمیع این واحد ها تبدیل به ملودی و ریتم می شود. دیرند یا کشش نت ها تنها مقوله ای است که برای هر نوع سازی، چه سازهای ریتمیک، چه سازهای ملودیک به صورت پیش فرض و ثابت به کار می رود. از این رو این مبحث یکی از مهمترین موضوعات تئوری موسیقی است. یک آهنگ مجموعه ای است از انقطاع یا کشش هر واحد نت. در واقع اصل نوازنگی بر این موضوع سوار است که نوازنده بداند یک نت را باید چه موقع باید قطع کند و چه موقع کش دهد. با این توصیفی که کردیم، آیا اهمیت دادن به کشش نت ها غیر منطقی است؟ هرگز!

اما سنتور که به واسطه مضراب گذاری نواخته می شود، و قرار است در آینده به سرعتی برسید که انواع چهارمضراب، رنگ و آهنگ های سرعتی و حتی نت های چهارلاچنگ که کششی برابر با یک شانزدهم نت سیاه دارد را بدون اشکال بنوازید،پس اهمیت یادگیری کشش نت ها برای سنتور اهمیتی دو چندان می یابد.

.

 

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما