فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

فاصله دوم بزرگ پایین رونده در دوره تربیت شنوایی (درس 30)

  • انتشار1403/02/24
فاصله دوم بزرگ پایین رونده در دوره تربیت شنوایی (درس 30)

در این جلسه از مجموعه ویدیوهای دوره رایگان تربیت شنوایی موسیقی در بخش آموزش خوانندگی وبسایت نت به نت، به سراغ تمرین فاصله دوم بزرگ، این بار به صورت پایین رونده می رویم. در مورد فاصله دوم بزرگ در جلسه قبلی به صورت مفصل توضیح دادیم. این بار همان جملات را به شکل پایین رونده اجرا خواهیم کرد.

 

تمرین برای سرایش فاصله دوم بزرگ بالا رونده

در این ویدیو استاد مبینی مدرس خوانندگی نت به نت، تمرین مربوط به سرایش و حفظ فاصله دوم بزرگ با جملات پایین رونده را برایتان تدریس می کند. این جملات به شرح زیر است:

دو دیز سی - دو لا دیز - سی لا - لا دیز سل دیز - لا سل - سل دیز فا دیز - سل فا - فا دیز می - فا ر دیز - می ر - ر دیز دو دیز - ر دو

آقایان از نت دو دیز در اکتاو چهارم و خانمها از همین نت در اکتاو پنج، تمرین و خوانش را شروع کنند.

 

دو اسمی بودن نت های نیم پرده ای

شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که چرا استاد گاهی یک نت نیم پرده ای را با دو اسم نام می برد. مثلا یک بار می گوید لا دیز، یک بار به همان نت سی بمل می گوید.

ببیند عزیزان، تمام جریان موسیقی از هفت نت اصلی تشکیل می شود. بین هر نت با نت قبل و بعد یک پرده فاصله است. علامتهای تغییر دهنده‌ی دیز و بمل، این فاصله را نصف می کنند و یک نت فرعی به وجود می آورند. این نت های فرعی با نت های اصلی نیم پرده فاصله دارند و نام گذاری آنها بر اساس نت اصلی و عبارت دیز یا بمل است.

مثلا اگر نت لا (La) با علامت تغییر دهنده دیز همراه شود، صدای آن نیم پرده ریزتر شده و اسم این نت جدید لا دیز می شود.

حالا نت سی (Si) را در نظر بگیرید. اگر این نت علامت بمل بگیرد، صدای آن نیم پرده بم تر شده و اسم نت جدید سی بمل می شود.

در واقع در این مثال نت های لا و سی دو نت پیاپی هستند و نیم پرده‌ی بین آنها یک بار لا دیز و یک بار سی بمل نام گذاری شده اند. یعنی یک نت واحد، همزمان دو اسم دارد و اسم آن بستگی به این دارد که کدام نت اصلی مد نظر است. پس هیچ فرقی بین لا دیز یا سی بمل وجود ندارد و هر دو، اسم یک نت هست.

نکته: فاصله بین همه نت های اصلی، یک پرده است به جز فاصله بین نت های می - فا و نت های سی - دو؛ که فاصله آنها با هم نیم پرده می باشد. علائم تغییر دهنده تا آنجا کارایی دارند که نام نت اصلی تغییر نکند. به همین دلیل نت های می دیز، فا بمل، سی دیز، دو بمل در موسیقی وجود ندارد؛ چرا که این نیم پرده ها به ترتیب همان نت های اصلی فا، می ، سی، دو هستد و خودشان اسم مستقل دارند.

 

در ویدیوی زیر این درس را به صورت رایگان مشاهده می کنید

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما