فروشگاه

پکیج های آموزشی

خرید دوره های آموزشی

دوره آموزش جمله سازی در تنبک نوازی

  • انتشار1402/10/09
دوره آموزش جمله سازی در تنبک نوازی

سلام بر هنرجویان عزیز تنبک در وب سایت نت به نت. همراه شما هستیم با یک پکیج کاربردی جدید در بخش آموزش تنبک. این شاخه آموزش جمله سازی در تنبک نوازی نام دارد و به هنرجو یاد می دهد چگونه برای تک نوازی های خود، جملات جدید، غیر تکراری و متنوع را خلق کند. استاد صادق پور مدرس توانمند و با سواد تنبک، برای تکمیل آموخته های هنرجویان، این بخش بسیار کاربردی و جذاب را آماده کرده است که به صورت هفتگی منتشر می شود. استفاده از این دروس هنرجو را به یک نوازنده خلاق تبدیل می کند که هیچ گاه برای تک نوازی و یا بداهه نوازی کم نمی آورد و می تواند انواع جملات غیر تکراری را بنوازد.

 

این دوره آموزشی برای چه سطحی از هنرجویان مناسب است؟

قبل از اینکه به تعریف جمله سازی بپردازیم، باید بگوییم که هنرجویان عزیز بایستی حداقل دو سال از زمان یادگیری تنبک را گذرانده باشند. اگر هم هنرجوی وبسایت نت به نت هستید، برای کار با آموزش های جمله سازی حتما بایستی پکیج مقدماتی آموزش تنبک و پکیج متوسطه آموزش تنبک بر اساس جلد اول و دوم کتاب روش نوین تنبک نوازی مرتضی قاسمی را کار کرده باشید تا به اصول و تکنیک های تنبک نوازی و همچنین شناخت کسر میزان های مختلف اشراف داشته باشید.

 

جمله سازی در تنبک نوازی چیست؟

ببینید دوستان، شما نواختن با تنبک بر اساس اتودهای ارائه شده را در اکثر کسر میزان های معروف یاد گرفته اید. حال فرض کنید در یک میهمانی حضور دارید و از شما می خواهند مدتی را تک نوازی کنید.

اولین کار شما، انتخاب ریتم خواهد بود. مثلا ریتم شش هشتم که باعث شور و شعف در جمع می شود را انتخاب می کنید. حال تنبک را در دست می گیرید و شروع به نواختن این ریتم می کنید. اما به یکباره متوجه می شوید، فقط در حال تکرار چند جمله ساده هستید و نواختن شما در یک دور تکراری گیر کرده است. هیچ جمله جدیدی خلق نمی شود و روند یک نواخت نوازندگی شما تا پایان ادامه می یابد.

دلیل این امر در این است که شما جمله سازی و ایجاد خلاقیت در ریتم را کار نکرده اید. نمی توانید به سرعت با تغییر در جمله بندی میزان ها، میزان های جدیدی را خلق کنید.

در اینجاست که استاد صادق پور دوره ای را برای شما تدارک دیده است که بتوانید با استفاده از آموزه های آن، با اقتدار به تکنوازی غیر تکراری بپردازید و تنوع در ساخت جملات را به رخ جمع بکشید. در این دوره شما یاد می گیرید چگونه از دل هر جمله، جمله جدیدی خلق کنید و هیچ گاه روی یک ریتم تکراری نمانید. آری دوستان، جمله سازی در تنبک نوازی؛ محصولی نوین در آموزش مجازی تنبک است که در وبسایت نت به نت و به همت استاد امین صادق پور عرضه می گردد.

 

 

تک نوازی تنبک

تنبک یک ساز کوبه ای و ضربی است. تک نوازی با آن فقط بر پایه ریتم و ضرب ها است. یک نوازنده تنبک انواع تکنیک ها و حرکات مختلف تنبک نوازی را در طول سالها آموزش یاد گرفته است. یکی از راه های نشان دادن مهارت و هنر نوازنده، تک نوازی است. تک نوازی با سازهای کوبه ای حس و حال کاملا متفاوتی با سازهای ملودیک دارد. ضرب شناسی به صورت ذاتی در ذهن همه انسانها وجود دارد و وقتی نوازنده تنبک دست به ساز می شود، ارتباط عمیقی بین او و مخاطبان ایجاد می شود. هنر تک نوازی با تنبک یکی از مهارت های دندان گیر و شاخص است که سطح نوازنده را به وضوح آشکار می کند. به همین دلیل یکی از اهداف غایی نوازنده تنبک، ارتقای سطح خود در تک نوازی می باشد. این بخش از پکیج های آموزشی ساز تنبک در وبسایت نت به نت به صورت مستقیم با مقوله تک نوازی سر و کار دارد.

 

خلاقیت در جمله سازی برای کسر میزان های پرکاربرد

اساس این مجموعه، ایجاد خلاقیت و تنوع در ساخت جملات متفاوت برای کسر میزان های پرکاربردی همچون شش هشتم ساده، دو چهارم و... است. همانطور که میدانیم، میزان نمای 8/6 یک میزان ترکیبی دو ضربی است. سه شماره برای ضرب اول و سه شماره برای ضرب دوم. میزان های ترکیبی به میزان هایی گفته می شود که از از تجمیع دو یا چند میزان ساده حاصل شود. شش هشتم ساده میزانی است از ترکیب دو میزان ساده سه چهارم.

استاد صادق پور در هر درس به پای تخته می رود و به صورت کامل به شما نشان می دهد چگونه با یک سری تکنیک ها و جابجایی های ساده، از دل هر میزان جملات جدیدی خلق کنیم. در این راستا ابتدا یک جمله پایه را برای شما رسم می کند. پس از آن بر اساس همین جمله؛ یک مقدمه برای تک نوازی می سازد؛ سپس با انجام تغییراتی ساده مثل تغییر تم به بک در ضرب ها یا شماره گذاری های مختلف؛ جملات جدیدی خلق می کند که مجموع آنها در کنار هم می تواند یک تک نوازی غیر تکراری و حرفه ای را سبب شود.

 

نکته های آموزش

1- حتما کاغذ و قلم در کنار خود داشته باشید و با دیدن هر ویدیو، تمامی جملات را مطابق با فیلم نت نویسی کنید.

2- تحلیل کنید: نحوه ساخت جملات جدید را حتما نزد خود بارها تحلیل کنید. هدف اصلی این درس این نیست که جملات جدید یاد بگیرید. بلکه هدف آن است که بتوانید به واسطه الگوهایی که مدرس به شما آموزش می دهد؛ جملات جدیدی را خلق کنید.

3- بارها هر درس را در طول هفته تمرین کنید.

 

 

تمرین های جمله سازی در تنبک را حتما نت نویسی کنید

هیچ چیز مثل رسم نت ها به صورت دستی بر روی کاغذ نمی تواند جمله ها و نحوه بسط و گسترش آنها را در ذهن شما نهادینه کند. نوشتن، از قدیم الایام بهترین راه ثبت اطلاعات در حافظه بوده است. شما همزمان با نوشتن جملات، تغییرات آنها را نیز در ذهن خود تحلیل می کنید. وقتی دست به ساز شوید، از آنجا که خودتان نت ها را با دست رسم کرده اید؛ الگوی تغییر در فیگورها را ردیابی می کنید و بسیار راحت تر تمرینات را یاد می گیرید. ضمن اینکه با تحلیل الگوها، ذهن شما برای خلق جملات بیشتر و نامحدود شکوفا می شود. به بیان ساده و در یک کلمه، نوشتن روند کار را برای شما روشن می کند.

شاید رسم نت ها بر روی کاغذ نیم ساعت وقت شما را بگیرد. اما این نیم ساعت به شرط تمرکز و درک رابطه بین جمله ها؛ به اندازه ساعت ها دیدن فیلم بار آموزشی دارد. پس از انجام آن غافل نشوید.

 

تاثیر شگفت انگیز دوره آموزش جمله سازی برای نوازندگان تنبک

دوره ای که در آن قرار داریم، از آموزش های جانبی تنبک محسوب می شود. بسیاری از آموزشگاه ها این دوره را در دستور کار خود قرار نمی دهند. چرا که همان دوره های اصلی بر اساس کتاب را وظیفه آموزشی خود می دانند و به خلاقیت و رشد هنرجو کاری ندارند. اما ما در نت به نت می دانیم که توانایی اجرای اتود، تنها یک سوی قضیه است. هنرجو باید بتواند این توانایی خود را به صورت عملی لمس کند و اگر قرار بر تک نوازی شد، فقط به نواختن چند اتود تکراری بسنده نکند. این دوره برای شکوفایی شما عزیزان تهیه شده است. دلیل اهمیت آن را می توان در سه عنوان برشمرد:

اولا: بیش از صد نوع فیگور و جملات کامل همراه با سوال و جواب در تنبک را فقط در میزان نمای شش هشتم و همینطور سایر کسر میزان ها یاد می گیرید.

دوما: دروس جمله سازی الهام بخش شما در ایجاد تنوع در تک نوازی است. شما یاد میگیرید به صورت مستقل جمله های مختلف و فیگورهای ریتمیک جذاب بسازید. به عبارت دیگر استاد با این دروس فقط به شما ماهی نمی دهد. بلکه ماهیگیری را به شما یا میدهد. با ذهنیتی که از نحوه ساخت جملات پیدا می کنید، با تمرین های پیوسته و منظم، قادر خواهید بود در مواقع بداهه نوازی بی نهایت جمله جدید را به صورت آنی بسازید.

سوما: شما یک نوازنده همه فن حریف می شوید. تبدیل به نوازنده ای می شوید که در گروه های موسیقی سکان دار ریتم است. همه اعضای گروه شما را به چشم یک فرد خلاق و ابداع گر می بینند و از اینکه شما نبض اجرا یا همان ریتم را در دست دارید، خاطر جمع و مطمئن خواهند بود. بسیار تفاوت است میان نوازنده ساز ضربی که فقط تعدادی محدود از فیگورها را بنوازد، با نوازنده ای که متناسب با حال و هوای ملودی؛ انواع جذابیت های ریتمیک را به کار ببرد.

 

پیوستگی و ارتباط درس های آموزش جمله سازی در تنبک نوازی

هنرجویان عزیز، همه دروس جمله سازی برای تنبک به هم مرتبط هستند و بایستی یادگیری آنها توسط شما سلسله وار باشد. اگر مجموع این دوره را یک زنجیر در نظر بگیریم، هر درس آن یکی از حلقه های این زنجیر خواهد بود. به همین دلیل حتما از درس اول شروع کنید و پس از اشراف کامل، به سراغ درس بعدی بروید. این ارتباط بین دروس در جملاتی که خلق می شود کاملا مشهود است. 

 

 

اهمیت جمله سازی در تنبک نوازی

درست نواختن ریتم یک طرف قضیه تنبک نوازی است. طرف دیگر آن توانایی نوازنده در خلق جملات غیر تکراری است. خیلی ساده بگوییم، ما می خواهیم خوشگل بنوازیم. می خواهیم وقتی عده ای در مقابل ما نشسته اند و ما دست به ساز شدیم؛ تنوع را چاشنی کار کنیم و هنر خود را به رخ بکشانیم. اگر جمله سازی را بلد نباشیم؛ دائم یک جمله را در یک کسر میزان خواهیم نواخت که خیلی زود تکراری و خسته کننده می شود.

مورد دوم درخشش نوازنده در گروه نوازی است. استفاده از جملات مختلف و متنوع، بدون آنکه تغییری در ریتم رخ دهد، تراز نوازنده را در گروه موسیقی به شدت بالا می برد.

 

نکته: مجدد تاکید می کنیم این دروس جمله سازی برای هنرجویانی است که که حداقل یک سال و نیم یا دو سال دوره آموزش تنبک را گذرانده باشند. معادل آن در وبسایت نت به نت پکیج دوره مقدماتی تنبک و پکیج دوره متوسطه آموزش تنبک بر اساس جلد اول و دوم کتاب روش نوین تنبک نوازی مرتضی قاسمی است.

نکته: دروس این دوره از کسر میزان شش هشتم شروع می شود. این دروس برای سایر کسر میزان های مهم تنبک نوازی نیز ادامه خواهد یافت. پس حتما روند ثابتی را در یادگیری آنها داشته باشید.

 

یادگیری فیگورهای ریتمیک با جمله سازی در تنبک نوازی

فیگور در لغت بیشتر به ژست و قیافه گرفتن معنا می شود. در موسیقی هم لغت فیگور کاربرد دارد. فیگور موسیقیایی به یک جمله کوتاه اما کامل در موسیقی گفته می شود که از نظر 1-توالی هارمونیک، 2- نواک (زیر و بمی صوت) و 3- ضرب آهنگ؛ قابلیت تکرار متوالی و پیاپی دارد.

در سازهای ضربی ما با بخش سوم یعنی ضرب آهنگ کار داریم که شامل فیگورهای ریتمیک می شود.

طبق دروس این دوره، هر جمله ای با هر کسر میزان برای تنبک نوازی می تواند به تنهایی یک فیگور باشد. همه جملات اعم از مقدمه، پایه و جملات گسترش یافته، هر کدام به خودی خود یک فیگور هستند. در تنبک نوازی ما با فیگورهای متریک سر و کار داریم که دارای ضرب آهنگ مشخصی هستند. مشخصات فیگورهای ریتمیک: 1- به تنهایی دارای احساس کامل موسیقی می باشند. 2- قابلیت تکرار بی وقفه و پیاپی دارند. 3- وزن متریک دارند.

بنابر این در دروس تنبک نوازی، هر جمله ای خود یک فیگور است. وقتی از جملات مختلف در نوازندگی استفاده کنیم، به همان تعداد از فیگورهای مختلف ریتمیک استفاده کرده ایم، و همین امر باعث می شود که اجرای ما جذاب، غیر تکراری و مخاطب پسند باشد.

ما در این دوره علاوه بر اینکه کلی فیگور جدید یاد می گیریم؛ بلکه می آموزیم چگونه فیگورهای جدیدی را خلق کنیم.  

 

چرا جمله سازی تنبک در آموزشگاه ها تدریس نمی شود؟

بیش از نود درصد از آموزشگاه های موسیقی، در زمینه آموزش تنبک هیچ برنامه ای برای یاد دادن مهارت جمله سازی ندارند. چرا؟

دلیل آن به کافی دانستن دوره های آموزشی بر می گردد. آنها بر این باورند که هدف آموزشگاه یاد دادن نوازندگی تنبک است. ایجاد خلاقیت و تنوع بخشی به نوازندگی، دیگر وظیفه آموزشگاه نیست و خود هنرجو اگر اشتیاقش را داشته باشد، به سراغ این موارد جانبی (از دید آنها) میرود. دلیل دیگر می تواند مربوط به عدم آگاهی مدرس مربوطه نسبت به این موضوع مهم باشد. همین که ریتم های شش هشتم را به هنرجو یاد بدهد، کار خود را به پایان رسانده است. اما این موضوع را نمی داند که نواختن ثابت چند ریتم در یک تکنوازی یا گروه نوازی طولانی، چقدر اجرا را یکنواخت و بی روح می کند. دلیل سوم هم می تواند مسائل مالی باشد.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما