فروشگاه

آشنایی کامل با مترونوم

  • انتشار1399/02/04
  • بازدید
آشنایی کامل با مترونوم

این قسمت از مجموعه پادکست های وبسایت نت به نت اختصاص دارد به معرفی و شرح کارکرد ابزاری ساده ولی بسیار کاربردی برای همه نوازندگان، مخصوصا برای هنرجویان مبتدی و نیمه حرفه ای که آن را با نام مترونوم میشناسیم.

 

مترونوم چیست؟

مترونوم یک ابزار موسیقیایی است که با ایجاد ضرباهنگ های کوتاه مثل صدای کلیک یا تق تق در فواصل زمانی منظم، باعث می شود تا ذهن نوازنده از ریتم تمرینی خود منحرف نگردد. این وسیله به سه شکل مکانیکی، دیجیتالی و نرم افزاری در دسترس نوازندگان قرار دارد. البته با توجه به پیشرفت دنیای دیجیتال، مترونوم نیز در قالب نرم افزار در آمده و تقریبا همه نوازندگان این ابزار را به صورت اپلیکیشن در گوشی های هوشمند خود نصب دارند.

 

فلسفه مترونوم

مترونوم در موسیقی برای تاکید بر یک عبارت به وجود آمده. پرهیز از عجله! مترونوم آمده تا به شما بگوید اگر با عجله بخواهید قطعه ای را زود تمام کنید، مسلما اشتباهاتی را در حفظ آن قطعه خواهید داشت که برای همیشه آن اشتباه همراه شما خواهد ماند. این اصلی ترین فلسفه به وجود آمدن مترونوم هست.

 

آشنایی کامل با مترونوم

 

کارکرد مترونوم

مترونوم یک الگو یا راهنماست. از آنجا که ریتم در موسیقی از اهمیت بالایی برخوردار است، برای خارج نشدن از ریتم ثابت یک قطعه، مترونوم راهنمای خوب و دقیقی به حساب می آید. سرعت تمپو یا ضرباهنگ در مترونم قابل تغییر است. بهترین کار برای هنرجویان مبتدی هنگام تمرین یک قطعه، اینست که سرعت مترونوم را در سطح پایینی قرار دهند و متناسب با پیشرفتشان سرعت مترونوم را افزایش دهند تا جایی که بتوانند صحیح و بدون اشکال به سرعت اصلی قطعه برسند. وجود مترونوم هنگام تمرین، فشار و استرس را از ذهن هنرجو بر میدارد. چراکه الگوی منظم آن، هنرجو را از نگرانی خروج از ریتم می رهاند. همچنین مترونوم باعث میشود کم کم شناخت فواصل زمانی ریتم ها در عمق ذهن او بنشیند و در کل باعث پیشرفت بیشتر وی گردد. کارشناس ما، رضا طریحی در این پادکست به تعریف و شرح عملکرد مترونوم میپردازد. همچنین راهکار های شیرینی را برای استفاده از آن پیشنهاد میدهد و در پایان به تاریخچه آن اشاره ای میکند. شما به راحتی می توانید این پادکست را هم اکنون به صورت آنلاین گوش کنید و یا آنرا دانلود کرده و در زمان مناسب از آن بهره ببرید.

 

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما