فروشگاه

مقالات

مقالات

نسخه بازخوانی یا کاور موزیک چیست؟

  • انتشار1401/04/07
  • بازدید
نسخه بازخوانی یا کاور موزیک چیست؟

کاور کردن موسیقی یک امر شایع و بسیار متداول در سرتاسر دنیا می باشد. نه تنها  نوازندگان و خوانندگان خرده پا و مبتدی، بلکه موزیسین های بزرگ نیز نسخه های از پیش تولید شده را دوباره بازسازی می کنند. در این مقاله می خواهیم در مورد ساخت کاور موسیقی و جایگاه آن در هنر حرف بزنیم. معیارهای اخلاقی، نحوه ارائه و هر چیزی که مربوط به آن می باشد را بررسی کنیم. پس ابتدا باید به تعریف کاور موزیک بپردازیم.

 

آموزش تئوری موسیقی در وب سایت نت به نت

 

کاور موسیقی چیست؟

کاور در لغت به معنای پوشش می باشد. در واقع کاور نسخه ای از شکل اولیه یک شی، ابزار، و... می باشد. مثلا کاور گیتار، دقیقا باید هم شکل و هم اندازه خود گیتار باشد تا آن را پوشش دهد. در موسیقی نیز اصطلاح کاور دقیقا همین معنی را می دهد، یک نسخه از قطعه ای از پیش ساخته شده در موسیقی، توسط هنرمندان دیگر بازخوانی می شود. هر چند شاید در تنظیم آهنگ، گام، تندا و به کارگیری سازهای مختلف با نسخه اصلی تفاوت داشته باشد، ولی ملودی اصلی آن همان ملودی نسخه اولیه است.

کاور موزیک را نسخه بازخوانی یا cover version نیزمی نامند.

حال که با تعریف کاور موزیک، یا کاور کردن موسیقی آشنا شدیم، بهتر است کمی در مورد مسائل جانبی آن نیز بدانیم.

 

آموزش تنبک در وب سایت نت به نت

 

کاور کردن موزیک یا بازخوانی یک اثر قبلی

 

ارزش هنری کاور کردن موسیقی

این یک سوال بسیار چالش برانگیز در میان اهالی موسیقی است. آیا بازخوانی یک موسیقی از پیش ساخته شده بار هنری دارد؟ آیا از لحاظ معیارهای هنر موسیقی می توان آن را مورد ارزیابی قرار داد؟

قبل از آنکه به این سوال به صورت تخصصی پاسخ دهیم، دانستن یک نکته ضروری است. با قطعیت می توان گفت هیچ موزیسنی در تاریخ وجود نداشته که برخی از قطعات دیگران را کاور و نسخه ای مخصوص به خود را ارائه ننموده باشد. حتی بزرگان موسیقی که خود در خلق ملودی و ترانه، ید طولایی دارند، گاه آثار فاخر را کاور می کنند. این کار بسیار مرسوم است و از زمانی که موسیقی شنیداری ثبت می شده تا همین امروز جریان داشته است. نمونه های بیشماری را می توان ذکر کرد، مثلا آهنگ مرغ سحر که نخستین بار توسط ملوک ضرابی خوانده شد، بعد از آن توسط خواننده های زیادی همچون استاد بنان و محمدرضا شجریان بازخوانی گردید.

اکثر تصنیف های موسیقی سنتی ایران، بارها با صداها و تنظیم های متفاوت اجرا گردیده است. پس با توجه به این نکته در میابیم که کاور کردن موسیقی توسط بزرگان موسیقی هم امری مرسوم است،پس اجرای موسیقی توسط نوازندگان و خوانندگان خانگی که آهنگ های گروه موسیقی یا آرتیست مورد علاقه خود را بازخوانی می کنند نیز هیچ ایرادی ندارد.

حال ببینیم آیا  نسخه های کاور را از نظر بار هنری قابل سنجش هستند؟

خب یک قطعه موسیقی از بخش های متفاوتی ساخته شده است. این بخش ها شامل آهنگسازی (ساخت ملودی)، نوازندگی، خوانندگی )در صورت وجود)، تنظیم و تاثیر گذاری می باشد.

بیایید با هم فرض کنیم قطعه ای را می خواهیم کاور کنیم و ارزش هنری آن را بسنجیم. پس می بایست یک به یک کار خود را با بخش های ذکر شده مقایسه کنیم.

 

آموزش سه تار در وب سایت نت به نت

 

از منظر آهنگسازی

خب همانطور که گفتیم کاور موزیک یعنی بازخوانی یک نسخه ای که از پیش ساخته شده است. پس در مقوله آهنگسازی هنر اصلی از آن آهنگساز قطعه بوده و ملودی آن از قبل خلق شده است. پس در زمینه آهنگسازی، ساخت کاور موسیقی بار هنری ندارد و امتیازی به آن تعلق نمی گیرد.

 

از منظر نوازندگی

به جز زمانی که خود آهنگساز، نوازنده کار خود باشد، نسخه اصلی یک ملودی توسط نوازندگانی اجرا می شود که هیچ نقشی در ساخت ملودی نداشته اند. پس نوازندگی یک قطعه می تواند به صورت مستقل از آن مورد بررسی قرار بگیرد. اگر کاور کننده، هنر نوازندگی داشته باشد و مهارت او در نواختن آن قطعه نقص و عیبی نداشته باشد. پس از منظر نوازندگی، کاور کردن نسخه اصلی می تواند هنر به حساب بیاید.

 

اخلاق حرفه ای در کاور موزیک

 

از منظر خوانندگی

درست مانند بخش نوازندگی، خوانندگی را نیز می توان مستقل از آهنگ اصلی مورد بررسی قرار داد. خواننده ای را در نظر بگیرید که تصنیف صبح است ساقیا از محمد رضا شجریان را بازخوانی می کند، اگر او این قدرت را داشته باشد که در ادای تحریر، کشش، نفس گیری، صعود و فرود و... به درستی این قطعه را خوانندگی کند، قطعا خوانندگی او مشمول بار هنری می گردد و می توان به آن امتیاز داد.

 

از منظر تنظیم

تنظیم و میکس و مستر، یک حرفه تخصصی در موسیقی به شمار می آید. اگر تنظیم کننده بتواند با یک تنظیم جدید قطعه اصلی را به نحوی بازسازی کند که اصول موسیقیایی در آن به درستی رعایت شده باشد و شاهد ریمیکس جدید و با کیفیت نسبت به کار اصلی باشیم، قطعا می توان به آن امتیاز هنری داد.

 

از منظر تاثیر گذاری

گاه نسخه کاور یک اثر از جمیع لحاظ زیباتر از نسخه اصلی از آب در می آید. یک گروه موسیقی، قطعه ای کمتر شنیده شده را چنان باز سازی می کنند، که شکوفایی آن اثر تازه پس از بازسازی و کاور شدن آن رخ می دهد. به عنوان مثال آهنگ آدم پوچ از محسن نامجو را در نظر بگیرید،  شعر و ملودی این کار زیبا در اصل برای شاعر بسیار توانمند، اما متاسفانه کمتر شناخته هرمزگان، ابراهیم منصفی بوده است. اما تا وقتی که آن را محسن نامجو بازخوانی نکرده بود، کمتر کسی از وجود چنین ملودی و شعر زیبایی با خبر بود. پس می توان گفت از منظر تاثیر گذاری، این کار برای شخص کاور کننده، یعنی محسن نامجو، هنر به حساب می آید.

 

اخلاق حرفه ای در کاور موزیک

مثل زمینه های دیگر هنر، کاور کردن موزیک نیز مشمول پاره ای  از اخلاقیات می گردد که عدم انجام آن، رفتار حرفه ای یک نوازنده یا خواننده را زیر سوال می برد.

- شخصی که نسخه بازنویسی شده ای را اجرا می کند، هر چقدر هم که حرفه ای و با مهارت کامل این کار را کرده باشد، مالک آن شخص دیگری است. در واقع آن قطعه هیچ گاه وجود نداشته تا آنکه شخصی ملودی آهنگ را خلق کرده است. پس سازنده کاور حتما می بایست در انتشار اثر خود، نام صاحب اثر اصلی را ذکر کند.

- اگر بازخوانی یا کاور یک آهنگ آورده ی مالی برای شخص به همراه داشت، حتما می بایست سازنده اصلی را از ماجرا آگاه کند و احیانا در صورت درخواست صاحب اصلی، حق رشد را به او پرداخت نماید.

- دست بردن در ملودی و اضافه کردن بخش های دیگر به آن، حتما باید با کسب اجازه صاحب اصلی باشد.

 

آموزش سنتور در وب سایت نت به نت

 

تفاوت کپی کردن با ساخت کاور موزیک

کپی کردن یک عمل غیر اخلاقی است و حتی انجام آن معادل ارتکاب جرم است. کپی کردن به این معناست که بدون اطلاع صاحب اثر از کل یا بخشی از ساخته او، در آهنگ خود استفاده کنیم و آن را به نام خود منتشر نماییم. قوانین سختگیرانه ای در جهان برای این عمل ناشایست وجود دارد، ولی در عین حال باز هم شاهد گسترش این کار از سوی برخی از هنرمند نماها هستیم.

اما ساخت کاور پدیده مرسومی است. قطعه از پیش ساخته شده، مجدد بازخوانی می شود و حتی در صورت شکوفایی، باعث بیشتر شنیده شدن کار اصلی نیز می گردد.

امید است خواندن این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

 

آموزش موسیقی در وبسایت نت به نت

 

آموزش موسیقی و پکیج های آموزش موسیقی در وبسایت نت به نت

 

تاکنون در مورد ساخت کاور یا نسخه بازخوانی موزیک مطالبی را برای شما بیان کردیم، حال شاید سوالی مطرح شود با این مضمون که آیا کاور کردن موسیقی مهارت است یا تقلید؟ اگر به تاریخ چهارده هزار ساله انسان خردمند بنگریم، می بینیم که تمام اندوخته ها و پیشرفت انسانها حاصل استفاده از تجارب پیشینیان خود بوده است. اگر تکنولوژی به این مرز از پیشرفت رسیده، فقط و فقط یک دلیل داشته و آن هم ارتقا بخشیدن به دستاوردهای موجود بوده است. چرخ را دوباره اختراع نکنید! این مثل معروف خود موید این مطلب است.

پس نباید به کاور کردن یک آهنگ معروف، بر چسب تقلید بزنیم. ساخت کاور یک موزیک شناخته شده، نیاز به درک موسیقی، سالها تجربه نوازندگی یا خوانندگی، مهارت در اجرای تکنیک ها و البته آشنایی با تئوری موسیقی دارد. اگر میخواهید نوازندگی را از هر سطحی حتی از سطوح مقدماتی و مبتدی یاد بگیرید، وبسایت نت به نت بستر مناسبی را برای علاقه مندان فراهم کرده است. این وبسایت فرهنگی آموزشی در زمینه موسیقی، سالهاست که با ارائه محصولات و پکیج های آموزشی، هنر نوازندگی را به هنرجویان ایرانی و سایر ایرانیان در هر گوشه از سیاره آبی آموزش می دهد.

وبسایت نت به نت آموزش موسیقی سنتی را در دستور کار خود دارد و بیش از هشت هزار نفر همگام با محصولات با کیفیت آن نوازنده شده و یا در حال یادگیری می باشند. به زودی آموزش انواع سازهای غیر سنتی و کلاسیک نیز به این مجموعه اضافه خواهد شد. سطح بالای کیفی محصولات، همچنین تجربه و سواد بالای اساتید این مجموعه، باعث جلب نظر خیل عظیمی از دوستداران موسیقی گردیده است.  شما نیز می توانید به جمع این خانواده بزرگ بپیوندید.

 

نویسنده: محمد حنطه ای

نظر دهید (برای اعضا)

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما