فروشگاه

مقالات

مقالات

معرفی کتاب یاد و باد- سی ترانه و تصنیف شور- مجتبی زمانی

  • انتشار1401/01/22
  • بازدید
معرفی کتاب یاد و باد- سی ترانه و تصنیف شور- مجتبی زمانی

 

دوام موسیقی اصیل ایرانی در بین هیاهوی نسل جدید موسیقی های پر زرق و برق امروزی و خیل عظیم هوادارانشان، مرهون زحمات افرادی است که با تلاش شبانه روزی سعی در حفظ آثار، باز نشر و جلوگیری از فراموشی آنها نموده اند. برخی از ملودی هایی که نسل های گذشته از آن بهره می بردند، در صورت رها شدن، به سمت فراموشی تاریخ رهسپار می شد. اما همیشه افرادی بوده اند که در مقابل این میراث گرانبها احساس مسئولیت کرده و برای پایداری آن کمر همت بسته اند. یکی از این افراد مجتبی زمانی است.

مجتبی زمانی نوازنده و مدرس ساز سنتور، محقق و پژوهشگر موسیقی است که سالهای زیادی را به تحقیق در مورد گذشته موسیقی ایرانی و روند تحولات معاصر آن داشته است. او طریق فکری نوازندگان و شرایط جامعه را به گونه ای می داند که نوگرایی در آن کاملا بدیهی است. به هر حال تمامی هنرها از شرایط فرهنگی، اخلاقی، عاطفی و... در یک جامعه تاثیر می پذیرند و موسیقی نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما نوگرایی به معنای تخریب ساختار و بنیان های موسیقی اصیل نیست. در کنار اندیشه های نو، لزوم حفظ اصول و تبلور پایدار لحن موسیقی سنتی بیش از پیش احساس می شود. کما آنکه غفلت در حفظ آثار قدیمی، تیشه ای بر ریشه موسیقی اصیل ما خواهد بود.

 

آموزش سنتور در وب سایت نت به نت

 

در این ویدیو، ریحانه زارعی، همکار ما در وبسایت نت به نت به معرفی کتاب یاد و باد؛ سی ترانه و تصنیف شور می پردازد. در این کتاب سی ترانه و تصنیف ملی و محلی در دستگاه شور برای ساز سنتور گردآوری و تنظیم شده است. مجتبی زمانی گردآورنده این اثر با دقت فراوان و رعایت کامل اصل امانتداری این قطعات را نت نویسی کرده است. پشنگ کامکار تمامی آنها را بازبینی و در صورت لزوم ویرایش نموده است. سیما بینا نیز تحقیقات لازم برای درستی متن ترانه ها، مخصوصا ترانه های فولکلوریک یا محلی را انجام داده است.

کتاب یاد و باد، سی ترانه و تصنیف شور گردآوری مجتبی زمانی و به چاپ انتشارات هستان هم اکنون در فروشگاه آنلاین نت به نت موجود است و شما عزیزان می توانید با مراجعه به قسمت کتابها در این فروشگاه، یا لمس لینک زیر، این کتاب را بخرید.

 

خرید کتاب یاد و باد از فروشگاه آنلاین نت به نت

 

 

نظر دهید (برای اعضا)

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما