فروشگاه

مقالات

مقالات

معرفی کتاب شیوه سنتور نوازی پشنگ کامکار

  • انتشار1401/09/09
  • بازدید
معرفی کتاب شیوه سنتور نوازی پشنگ کامکار

مدرسین موسیقی برای یاد دادن نوازندگی به هنرجویان خود، همواره از کتاب های آموزشی ای استفاده می کنند که به بهترین نحو و قابل فهم ترین حالت، بتوانند الگوها و مفاهیم آن را انتقال دهند. در واقع کتابی در زمینه آموزش موسیقی را می توان به عنوان مرجع دانست، که گستردگی استفاده از آن وسیع و مورد تایید اساتید واقع گردیده باشد. ساز سنتور یکی از سازهای پر فروغ در آسمان موسیقی ایران است. در طول سال های گذشته توجه هنرجویان موسیقی به این ساز رشد فزاینده ای داشته است. دلیل آن هم به کامل بودن، طنین دل انگیز ، لطافت و پرستیژ این ساز بر می گردد. در عصر حاضر که اینترنت اطلاعات و دیتاهای زیادی را در دسترس کاربران قرار داده است، صدای سنتور نوازی اساتید بزرگ بیشتر شنیده می شود. افراد با یک کلیک می توانند آثار زیبای این اساتید را بشنوند. مگر می شود آلبوم بیداد شجریان را شنید و مسخ آواز سوزناک استاد و مضراب های افسون گر استاد پرویز مشکاتیان نشد؟ فیلم سنتوری با نوازندگی ماندگار استاد اردوان کامکار نیز بیرون از محیط موسیقی سنتی اثر زیادی را بر دل موسیقی دوستان نشاند. شنیدن نغمه های دل انگیز سنتور، رفته رفته این ساز را کانون توجه هنرجویان قرار داد. اصولا افراد خاصی به سراغ یادگیری سنتور می رفتند. اما اینک خیل عظیمی از هنرجویان با هر رنج سنی، از کودک 9 ساله گرفته تا پیرمرد 70 ساله برای نواختن این ساز آرزوها دارند. این شد که با بالا رفتن تعداد هنرجویان، نیاز به کتاب های آموزشی قدرتمند، بیش از پیش احساس شد.

 

شیوه سنتور نوازی، تحفه ای ناب از استادی ناب

استاد پشنگ کامکار یکی از نوازنده های پیشتاز و برجسته سنتور کشورمان، همواره در تلاش برای حفظ و اعتلای جایگاه موسیقی سنتی فعالیت داشته است. ایشان در این راستا کتاب های زیادی را تالیف نموده که شیوه سنتور نوازی یکی از فاخر ترین آنهاست. جالب است بدانید این کتاب را در اصل به صورت دست نویس و برای تدریس به هنرجویان خود خلق کرده بود. در واقع کتابی در کار نبوده و همسر ایشان با گردآوری تمام تمرینات و تنظیم مجدد نت ها توسط خود استاد، یکی از کامل ترین کتاب های آموزشی سنتور در ایران را به وجود آورد. تمرین های کتاب شیوه سنتور نوازی از آسان به سخت، مهارت هنرجو را به صورت تدریجی افزایش می دهد. غالب تمرین ها، از آهنگ ها و ترانه هایی تشکیل شده که استاد کامکار متناسب با سطح هنرجو آنها را ساده سازی کرده است. البته هر چه به پایان کتاب نزدیک تر می شویم تمرین ها سخت تر و جذاب تر می شود. کتاب شیوه سنتور نوازی یادگیری سنتور با ارائه اتودهای کاربردی و و مفید، مهارت و تکنیک های سنتور را قدم به قدم برای هنرجو تسهیل نموده است.

 

دوره متوسطه آموزش سنتور وبسایت نت به نت

وبسایت نت به نت در راستای آموزش موسیقی، در دو سال گذشته آموزش سنتور را در کنار دیگر سازهای سنتی و کلاسیک استارت زد. هنرجویان در ابتدا دوره مقدماتی آموزش سنتور را پشت سر گذاشتند. دوره مقدماتی توسط مصطفی رسولیان از روی کتاب دستور سنتور استاد فرامرز پایور به صورت کامل تدریس شد. هنرجویان سنتور با استفاده از پکیج آموزش سنتور-دوره مقدماتی تا حدی توانستند با مراحل اولیه سنتور نوازی آشنا شوند و ملودی های سبک را در کسر میزان های مختلف بنوازند. بعد از این دوره نوبت به دوره متوسطه آموزش سنتور رسید. کتاب مرجع آموزشی برای دوره متوسطه، همین کتابی است که همکار ما در ویدیوی زیر به معرفی آن می پردازد. کتاب شیوه سنتور نوازی اثر استاد پشنگ کامکار.

چنانچه دوره مقدماتی آموزش سنتور را پشت سر گذاشته اید و می خواهید کار خود را با وبسایت نت به نت ادامه دهید؛ برای دوره متوسطه داشتن کتاب شیوه سنتور نوازی ضروری است. چرا که تمام قسمت های دوره بر اساس نت های این کتاب خواهد بود.

شما می توانید این کتاب را از همه کتابفروشی های معتبر تهیه کنید. با مراجعه به لینک زیر نیز می توانید مستقیما به صفحه خرید کتاب شیوه سنتور نوازی در فروشگاه نت به نت وارد شده و آن را خریداری نماید.

 

خرید کتاب شیوه سنتور نوازی از فروشگاه نت به نت

 

سوالات متداول

این کتاب با ارائه اتود و تمرین های هدفدار، هنرجو را به مراحل متوسطی از نوازندگی سنتور می رساند. همچنین از آنجا که بیشتر قطعات تمرینی این کتاب از روی آهنگ های ماندگار نت نویسی شده است، هنرجویان همزمان با یادگیری سنتور، با فضای آثار ملودیک نیز آشنا می شوند. همچنین در این کتاب، تمرین ها به گونه ای تدوین شده که هنرجو نیاز به تغییر کوک سنتور خود نخواهد داشت.
بله. در سالهای گذشته، ناشران فایل های صوتی کتابهای موسیقی را در قالب سی دی ضمیمه کتاب می کردند. امروزه کار راحت تر شده است. لینک یا بارکد دانلود فایل ها معمولا در همان صفحه نخست درج می شود و به راحتی می توان آنها را بارگیری نمود.

نظر دهید (برای اعضا)

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما