فروشگاه

مقالات

مقالات

معرفی کتاب همساز (برای تار و سه تار)

  • انتشار1399/05/29
  • بازدید
معرفی کتاب همساز (برای تار و سه تار)

 

در این مقاله قصد داریم به معرفی کتاب «همساز» یکی دیگر از کتاب های کاربردی در زمینه موسیقی و تار و سه تار بپردازیم. اواخر دهه هفتاد یا به عبارتی از سال ۱۳۷۸، جزوههایی شامل چند صفحه از نت، شرح و تفصیل آثار بزرگان موسیقی، به صورت ماهانه به چاپ میرسید. محتوای ارزشمند این جزوات که شامل انواع تصانیف، چهارمضراب، پیش درآمد، رنگ و ضربی بود؛ با استقبال زیادی از سوی جامعه موسیقی همراه گشت. از این رو پس انتشار ۱۹ شماره، در آستانه انتشار بیستمین شماره از جزوات همساز، گردآورندگان این مجموعه تصمیم به یکپارچه سازی کل جزوات در قالب یک کتاب واحد گرفتند و اینگونه کتاب جامع همساز در اختیار علاقه مندان به موسیقی اصیل ایرانی قرار گرفت. البته لازم به ذکر است که سومین جزوه از جزوات همساز به علت چاپ آن در کتاب استاد علی اکبر شهنازی، و هنچنین تصنیف شوشتری از ساخته های استاد حسین علیزاده به دلیلی مشابه، در صف آثار این کتاب نیامده است. قطعات این مجموعه شامل آثار بزرگانی چون ابوالحسن صبا، رضا محجوبی، یوسف فروتن، مرتضی نی داوود و... می باشد که بدون شک یکی از گنجینه های فاخر موسیقی ایران به شمار می رود.

 

آموزش سه تار در وب سایت نت به نت

 

کتاب همساز به اهتمام علی صمد پور و محمدرضا ابراهیمی گردآوری شده و توسط موسسه ماهور در ۱۶۰ صفحه منتشر گردیده است. بسیاری از آثار این کتاب را علی صمد پور به صورت شفاهی در طول سالها و در کلاسهای مختلف جمع آوری کرده و به ثبت رسانیده است. در بخشی از پیش گفتار این مجموعه به قلم ایشان چنین آمده: «اکنون پس از 14سال همساز به شکل یک مجموعه انتشار می یابد. البته به این معنا نیست که "من و نوبتم به آخر خط رسیده ایم" به معنی آن است که همساز نوبتش به آخر خط رسیده است. با امکانات امروز کارهای بسیار جلوتری از زمانه می شود انجام داد که وقتش هم- اگر راستش را بخواهید- کمی دیر شده است؛ آموزش همچنان لنگ ترین پایه چارچوب فرهنگ ما است."

 

آموزش تار در وب سایت نت به نت

 

خانم ریحانه زارعی، همکار ما در وبسایت نت به نت در ویدیویی کوتاه به معرفی این کتاب می پردازد. تهیه کتاب همساز به همه هنرجویان و علاقه مندان به نوازندگی تار و سه تار پیشنهاد می شود.

 

 

نظر دهید (برای اعضا)

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما