فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

گام رِ مینور هارمونیک و جاذبه آن-درس پانزدهم دوره تربیت شنوایی

  • انتشار1402/08/08
گام رِ مینور هارمونیک و جاذبه آن-درس پانزدهم دوره تربیت شنوایی

سلام خدمت شما هنرجویان عزیز وب سایت نت به نت .خب در ادامه شناخت گام های موسیقی و تمرینات سرایش و سلفژ آنها برای تقویت گوش موسیقیایی و در نهایت تربیت شنوایی؛ به آخرین درس از مجموعه گامها می رسیم. در این درس قرار است گام ر مینور هارمونیک و جاذبه آن را بشناسیم و به سرایش آن ها را تمرین کنیم، تا قدمی دیگر در مسیر آموزش خوانندگی برداشته باشیم. استاد مبینی مثل جلسات قبل گام اصلی و جملات جاذبه ای آن را رسم می کند و سرایش آن را برای خانم ها و آقایان به صورت مجزا آموزش می دهد.

 

مختصر و کوتاه، مروری بر اصطلاحات قبلی گام ها

قبلا به صورت مفصل تمامی اصطلاحات را توضیح داده ایم. دیگر این شرح تفصیل را برای این قسمت به کار نمی بریم و خیلی گذرا فقط به مرور آنها می پردازیم.

گفتیم هر گام ماژور، یک گام مینور نسبی را در دل خود دارد. گامهای مینور از درجه ششم گام ماژور به دست می آیند. گام مینوری که دست نخورده باشد و همان نت های گام ماژور متناظر را بدون تغییر داشته باشد، گام مینور تئوریک یا طبیعی است. اما وقتی یک گام مینور در درجه هفتم خود نیم پرده زیر تر شود، آن گاه ما یک مینور هارمونیک خواهیم داشت. در این درس ما با گام ر مینور هارمونیک سر و کار داریم.

 

پکیج آموزش مبانی صداسازی و پرورش صدا

 

نحوه به دست آوردن گام ر مینور هارمونیک

برای به دست آوردن گام ر مینور هارمونیک، ششمین درجه گام فا ماژور را به عنوان نت پایه یا تونیک در نظر می گیریم و هر هشت درجه این گام را درست مطابق با ترتیب درجات گام بزرگ پشت سر هم می چینیم. با این کار ما ر مینور تئوریک را ساخته ایم. برای آنکه تبدیل به ر مینور هارمونیک شود کافی است هفتمین درجه یا نت به دست آمده را دیز کنیم؛ یعنی نیم پرده زیر تر. به همین راحتی ر مینور هارمونیک به دست می آید.

 

نت های گام ر مینور هارمونیک عبارتند از:

ر ؛ می ؛ فا ؛ سل ؛ لا ؛ سی بمل ؛ دو دیز ؛ ر

معادل الفبایی آن هم یه صورت D - E - F - G - A - Bb - C# - D است.

حال برویم به سراغ تمرینات سرایش این گام.

 

تمرین های مربوط به سرایش گام ر مینور هارمونیک

تمرین اول: سرایش گام ر مینور هارمونیک

در این تمرین کافی است یک نرم افزار پیانو را در اختیار داشته باشید. آقایان از نت D3 تا نت D4 (نت رِ در اکتاو سوم تا همین نت در اکتاو چهارم)؛ و خانم ها نیز از نت D4 تا نت D5 به ترتیب درجات این گام را به صورت رفت و برگشتی سرایش کنند.

 

فایل صوتی سرایش گام رِ مینور هارمونیک برای آقایان:

 

فایل صوتی سرایش گام رِ مینور هارمونیک برای خانم ها:

 

 

تمرین دوم: سرایش جاذبه گام ر مینور هارمونیک

این تمرین هم مربوط به سرایش جاذبه گام ر مینور هارمونیک است. ترکیبی از جملات بالا رونده و پایین رونده بر مبنای نت Re. ابتدا جملات پایین رونده و پس از آن جملات بالا رونده را سرایش کنید. در جدول زیر جملات تمرین جاذبه گام را ملاحظه می فرمایید.

 

 

پایین رونده

محتوای جمله

بالا رونده

محتوای جمله

جمله اول

ر

جمله اول

ر

جمله دوم

می – ر

جمله دوم

دو دیز – ر

جمله سوم

فا – می – ر

جمله سوم

سی بمل – دو دیز – ر

جمله چهارم

سل – فا – می – ر

جمله چهارم

لا – سی بمل – دو دیز – ر

جمله پنجم

لا – سل – فا – می – ر

-

-

 

 

حتما به صورت مکرر این تمرینات را انجام دهید. هدف ما فقط سلفژ و سرایش نیست. بلکه حفظ شدن جملات است. می خواهیم به جایی برسیم که هر گاه و در هر جایی نت Re به گوشتان رسید، بلافاصله آن را تشخیص داده و تمام درجات گام ر مینور تئوریک و هارمونیک را به صورت دقیق در ذهن خود تداعی کنید. این کار به جز تکرار حاصل نمی شود. از تکرار این کار نترسید. شاید خسته کننده باشد، اما ذهن ناخودآگاه کار خود را انجام می دهد و شما را به یک فرد قدرتمند در زمینه شناسایی الگوهای منتظم موسیقی بدل می کند.

 

به پایان مبحث گام ها رسیدیم و انشاالله از هفته آینده به سراغ مبحث مهم فواصل موسیقی می رویم. در آنجا تمرینات جذابیت بیشتری خواهند داشت. اما خواهشی که داریم ابتدا همه این گام هایی که کار کردیم را دوباره مرور کنید و خود را به انسجام ذهنی در این زمینه برسانید.

 

سوالات متداول

ر مینور هارمونیک یک گام دیاتونیک مینور است که از درجه ششم گام فا ماژور به دست می آید. این گام مثل همه گام های مینور هارمونیک یک تغییر نیم پرده ای در درجه هفتم دارد که با علامت دیز نیم پرده زیر تر می شود. نت های گام ر مینور هارمونیک عبارتند از "ر ؛ می ؛ فا ؛ سل ؛ لا ؛ سی بمل ؛ دو دیز ؛ ر" و معادل الفبایی آن هم به صورت D - E - F - G - A - Bb - C# - D است.
سلفژ و سرایش گام های موسیقی تمریناتی است که هدف از آن نهادینه شدن الگوها موسیقی در ذهن است. وقتی گام های مهم موسیقی در ذهن ثبت شوند، خواننده بسیار راحت تر و حرفه ای تر خواهد توانست به اجرای خوانندگی و ادای دقیق و بی نقص نت ها بپردازد. در واقع این تمرینات باعث می شوند خواننده هیچ گاه خارج از گام نخواند.
گام های مینور از درجه ششم گام ماژور به دست می آیند. گام مینوری که دست نخورده باشد و همان نت های گام ماژور متناظر را بدون تغییر داشته باشد، گام مینور تئوریک یا طبیعی است. اما وقتی یک گام مینور در درجه هفتم خود نیم پرده زیر تر شود، آن گاه ما یک مینور هارمونیک خواهیم داشت.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما