فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

آهنگ بیا بیا دلدار من-آموزش آهنگ برای سه تار

  • انتشار1401/10/19
آهنگ بیا بیا دلدار من-آموزش آهنگ برای سه تار

درود بیکران بر شما عزیزان، هنرجویان ساز اصیل سه تار و دنبال کنندگان گرامی وبسایت آموزش موسیقی نت به نت. در بخش جذاب و پرطرفدار آموزش آهنگ برای سه تار هستیم و با آموزش یکی دیگر از آهنگ های ماندگار موسیقی سنتی ایران همراه شما ایم. استاد علی اقبال مدرس تار و سه تار وبسایت نت به نت برای این درس، آهنگ بیا بیا دلدار من از ساخته های دلی استاد محمد رضا لطفی را در نظر گرفته است. دلی به این معنا که هر چند این استاد بزرگ آهنگساز قهاری در زمینه موسیقی سنتی بوده اند، اما گاهی از درون ایشان به یکباره جوششی پدیدار می شد که پیچش شعر و ملودی در گستره بی انتهای معرفت را شکل میداد. مطمئنا ملودی بیا بیا دلدار من در بستر غزل عارفانه مولانا، از همین نوع بوده که استاد لطفی بدون استفاده از هنر خاص آهنگسازی خود، و فقط با رهایی بی چون و چرای دل در عالم ادب و موسیقی؛ این شاهکار را به منصه خلق کشانیده است. روحش شاد.

 

آموزش آهنگ به روش شنیداری

توجه کنید آموزش این آهنگ به صورت شنیداری و بدون استفاده از نت است. در این نوع پست های آموزشی دیگر به فکر نت آهنگ نباشید. در اینجا خود شما هستید و حال و هوای ملودی. هر چند که استاد نت های این کار را نیز برای شما خوانش می کند، اما شما سعی کنید خودتان جای درست نت ها را پیدا کنید.

مزیتی که آموزش آهنگ به سبک شنیداری دارد بر این است که هنرجو را به دنبال کشف نت صحیح می فرستد. در پرده گیری اشتباهاتی می کند که در پی آن با تکیه بر گوش موسیقیایی خود، پرده صحیح را پیدا کرده و آن را اصلاح می کند. واضح است که این شیوه آموزشی با هدف تقویت هوش هنری و گوش موسیقایی هنرجو ارائه می شود. این روش باعث می شود هنرجو بداند بدون نت هم می تواند دست به ساز ببرد که این اول راه خلق اثر خواهد بود. پس نسبت به این روش خوش بین باشید و بدانید در میان انبوه درس های دوره های آموزشی سه تار و آهنگ های تدریس شده، وجود چند آهنگ شنیداری به نفع شماست و مستقل بودن را به شما می آموزد.

 

آموزش سه تار در وب سایت نت به نت

 

نکات آموزشی آهنگ بیا بیا دلدار من

- کوک سه تار دو سل دو دو است. این آهنگ در دستگاه راست پنجگاه است که قرابت نزدیکی با دستگاه ماهور دارد.

- دستگاه راست پنجگاه را می توان جوان ترین دستگاه موسیقی نامید. در اصل این دستگاه در زمان تحول مقام ها به دستگاه های موسیقی وجود نداشته است.

- از ویژگی های بارز دستگاه راست پنجگاه، قابلیت پرده گردانی از آن به تمام دستگاه های موسیقی است.

- حتما شعر را همراه با تمرین و اجرای آهنگ بخوانید. وزن عروضی این غزل "مستعفلن مستعفلن مستعفلن" می باشد. حالت ریتمیک آن روی ملودی بسیار راحت سوار می شود.

- ابتدا یک بار ویدیو را به صورت کامل ببینید، آنگاه اقدام به تمرین با ساز کنید.

- عزیزانی می توانند از این درس آموزشی استفاده کنند که حداقل پکیج ماهور را کار کرده باشند.

 

شروع پکیج آموزشی ماهور با تدریس علی اقبال

 

 

متن آهنگ بیا بیا دلدار من، قسمتی از غزل مولوی

 

بیا بیا دلدار من دلدار من

درآ درآ در کار من در کار من

 

تویی تویی گلزار من گلزار من

بگو بگو اسرار من اسرار من

 

بیا بیا درویش من درویش من

مرو مرو از پیش من از پیش من

 

تویی تویی هم کیش من هم کیش من

تویی تویی هم خویش من هم خویش من

 

هر جا روم با من روی با من روی

هر منزلی محرم شوی محرم شوی

 

روز و شبم مونس تویی مونس تویی

دام مرا خوش آهویی خوش آهویی

 

ای فخر من سلطان من سلطان من

فرمان ده و خاقان من خاقان من

 

چون سوی من میلی کنی میلی کنی

روشن شود چشمان من چشمان من

 

 

دانلود آهنگ بیا بیا دلدار من با صدای محمدرضا لطفی

 

 

استاد اقبال و تفسیری بر آیه ربِّ اشْرَحْ لي صَدري

نمی توان از صحبت های خوب استاد در پایان ویدیو گذشت. ایشان حال خوب را ثمره باور آدمی می داند و این سخن را به یاد می آورد که " آنچه در جستن آنی آنی". برای داشتن حال خوب بایستی از پرورگار طلب سینه ای فراخ نمود. ظرف درونی هر کس گنجایشی دارد که حجم آن را با باورهای خوب می توان افزایش داد. وقتی می گوییم رب اشرح لی صدری یعنی از تمام جان از خدا می خواهیم گنجایش این ظرف را در دل ما بیشتر کند تا بتوانیم زیبایی های بیشتری را درک کنیم و به آرامشی مطمئن برسیم. در این حالت نه تنها حال خودمان خوب می شود، بلکه می توانیم این حال خوب را به اطرافیان نیز منتقل کنیم. اگر هم که به ارتعاش فرکانس های مغز باور داشته باشیم، حتی این حال را به دور دست ها نیز سرایت داده ایم. به هرجایی که زیر آسمان کبود، آدمی هست!

 

 

اگر قصد خرید سه تار اصل را دارید و تشخیص سه تار اصل از تقلبی برای شما سخت است پیشنهاد میکنیم به برای خرید سه تار و اطلاع از قیمت سه تار اصل به فروشگاه نت به نت که تمام سه تار های آن تایید شده توسط اساتید مجرب است مراجعه کنید.

سوالات متداول

روش شنیداری یعنی آموزش سه تار بدون استفاده از نت. همانطور که می دانیم نت خوانی از ضروریات آموزش سه تار است. اما در بین درس ها گاهی باید به روش شنیداری هم رجوع کرد. از مزایای آن می توان به تقویت گوش موسیقیایی، هوش هنری، پرده شناسی و خلق آثار جدید اشاره نمود.
شعر این آهنگ، غزلی عارفانه از مولانا جلال الدین محمد بلخی است. این شعر را خوانندگان زیادی در دستگاه های مختلف اجرا کرده اند. اما آهنگی که برای آموزش سه تار در نت به نت در نظر گرفته ایم از ساخته های استاد محمد رضا لطفی است که در اردیبهشت سال 89 در سالن برج میلاد تهران اجرا و خوانندگی کرده اند و در آلبوم شبروان این آهنگساز و نوازنده بزرگ قرار دارد.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما