فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

آهنگ از دلم بی خبری-آموزش آهنگ برای سه تار

  • انتشار1401/07/10
آهنگ از دلم بی خبری-آموزش آهنگ برای سه تار

درود بر شما عزیزان جان و همراهان وب سایت نت به نت. هنرجویانی که عهد بسته اید چراغ موسیقی ایرانی را روشن نگاه دارید. در قسمت آموزش آهنگ برای سه تار سایت نت به نت هستیم. این بخش از آموزش سه تار، مملو از آهنگ های شیرین و تلخ، شاد وغمگین، احساسی و حماسی و... است. مجوعه ای غنی که به جرات می توان گفت در نوع خود بی نظیر است. آموزش آهنگ امروز نیز برای هنرجویان سه تار رایگان است و توسط استاد علی اقبال به روش شنیداری تدریس می گردد. ترانه ای قدیمی به نام از دلم بی خبری که در دستگاه چهار گاه ساخته و با صدای خسرو انصاری اجرا شده است. با یادگیری آن علاوه بر آموختن یک ترانه ماندگار ایرانی، مهارت شما در شناخت پرده های دستگاه چهارگاه تقویت خواهد شد.

 

آموزش آهنگ برای سه تار به روش شنیداری

ما همیشه تاکید بر لزوم توانایی نت خوانی برای همه هنرجویان داریم. در اصل موسیقی مجوعه ای از نت ها و سکوت هاست. ما برای یادگیری هر ساز باید بتوانیم از روی نت بخوانیم و از روی نت بنوازیم. تمام پکیج های آموزشی سه تار در وبسایت نت به نت بر اساس نت های درج شده در کتاب های آموزشی است. اکثر آهنگ های آموزشی برای سه تار هم از روی نت به هنرجویان تدریس می شود. اما:

 

آهنگ  از دلم بی خبری آموزش آهنگ برای سه تار

 

چرا آموزش برخی از آهنگ های سه تار به روش شنیداری است؟

تا به حال نزدیک به صد قطعه ترانه، تصنیف و آهنگ های ماندگار در وبسایت نت به نت تدریس شده است. اکثر آنها همراه با نت و نت خوانی بوده است. اما چیزی حدود 25 آهنگ نیز به روش شنیداری تدریس شده است. با اینکه تاکیید می کنیم هنرجو حتما باید نت خوانی بلد باشد، شاید این سوال پیش بیاید پس چرا آموزش این آهنگ ها شنیداری است.

 

1- تقویت گوش موسیقیایی

 یک نوازنده حرفه ای، دارای گوش بسیار حساسی است که به کم دامنه ترین تغییرات صوتی نیز حساس است. صدای نت های پرده ها و نیم پرده ها را به آسانی و در کسری از زمان تشخیص میدهد. نت فالش و خارج از کوک را همان لحظه می فهمد. این مهارت را در طول سالیان زیاد و با استفاده از روش های تقویت گوش موسیقیایی به دست آورده است.

 

2- تقویت مهارت بداهه نوازی

بداهه نوازی هنری ناب است که می تواند الهام بخش خلق آثار بزرگ گردد. نوازنده ای که بداهه می نوازد، هیچ نتی را نگاه نمی کند. زخمه، انگشتان و پنجه های خود را به دل میسپارد و هارمونی ای از احساس بر می فشاند. یکی از راههای تقویت مهارت بداهه نوازی، تمرین های بدون نت است که نوازنده می کوشد تا در آن واحد ملودی خلق کند. تمرین های بدون نت همان روش شنیداری است.

به شما پیشنهاد میکنیم مقاله بداهه نوازی؛ سرریز هنر از عالم معنا را مطالعه کنید.

 

3- برای افرادی که نت خوانی نمی دانند

به هرحال همه به قصد حرفه ای شدن ساز نمی زنند. برخی می خواهند برای دل خود، گاهی در کنج خلوت خویش دستی به ساز ببرند و از صدای آن لذت ببرند که می توانند از آموزش آهنگ به روش شنیداری استفاده کند.

 

دانلود آهنگ از دلم بی خبری با صدای خسرو انصاری

 

متن آهنگ از دلم بی خبری

از دلم  بی خبری/ کن به حالم نظری

از دلم  بی خبری/ کن به حالم نظری

چهره خوب تور ا ماه ندارد صنما

عزيزم  چقدر جلوه گري/ حبيبم چقدر عشوه گري

روي دلجوي تو را شاه ندارد صنما

عزيزم چقدر جلوه گري/ حبيبم چقدر عشوه گري

آن خال مشکین تو شده پسند من

اون زلف پر چین تو شده كمند من

عزيزم  چقدر جلوه گري/حبيبم چقدر عشوه گري

ماه من  چقدر با نمكي/ نمكي  نمكي  نمكي

 

نکاتی در مورد آموزش این درس

هنرجویان عزیز کافی است یک بار به صورت کامل ویدیوی آموزش آهنگ از دلم بی خبری برای سه تار را مشاهده کنید. نکاتی که استاد اقبال در مورد این درس می گوید را یادداشت کرده و سپس به همراه پخش مجدد ویدیو به تمرین بپردازید. ابتدا بسیار آرام بنوازید تا با جو آهنگ و جای پرده ها برای انگشت گذاری آشنا شوید. کم کم سرعت خود را افزایش دهید. اگر صد بار هم نیاز بود فیلم را متوقف کنید، این کار را انجام دهید. یادتان باشد هدف ما فقط نواختن نیست، بلکه درست نواختن است.

 

سوالات متداول

1- این روش باعث تقویت گوش موسیقیایی نوازنده می شود و در طول زمان به خلوص و شفافیت صدای نوازندگی او کمک می کند. 2- روش شنیداری خلاقیت نوازنده در بداهه نوازی را افزایش می دهد. 3- شناخت صدای نت ها و جایگاه پرده ها در هنرجو به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. توجه داشته باشد که یادگیری هر ساز حتما نیاز به مهارت نت خوانی دارد و به روش شنیداری به هیچ عنوان نمی توان به سطوح بالای نوازندگی رسید. اما استفاده از این روش در کنار یادگیری حرفه ای می تواند منجر به تقویت موارد فوق گردد.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما