فروشگاه

پکیج های آموزشی

خرید دوره های آموزشی

آواز بیات ترک-گام پنجم دوره آموزش سه تار

  • انتشار1401/03/30
آواز بیات ترک-گام پنجم دوره آموزش سه تار

سلامی دوباره به شما همراهان گرانقدر و عزیز نت به نت که در این سالها ما را مفتخر به حضور گرم خود نموده و به همراه یکدیگر کوچه پس کوچه های موسیقی، و ساز دل انگیز سه تار را پیموده ایم. هیچ گاه دست از هدف اصلی خود، که نوازندگی صحیح و اصولی است، بر نداشتیم و تلاش و پشتکار را در جانب کار نشاندیم.

دوستان عزیز، هنرجویان سه تار! همانطور که وعده داده بودیم، پس از پایان جلد اول کتاب آموزش سه تار استاد جلال ذوالفنون، کتاب دوم را هم شروع کردیم و با آموزش بخش اول این کتاب، یعنی آواز بیات ترک با شما بودیم. اکنون این بخش جذاب از موسیقی ایرانی به پایان رسیده و محصولی ارزشمند از آن به جا مانده است و قصد داریم در این مقاله، به معرفی و ارائه آن بپردازیم.

 

آموزش سه تار در وب سایت نت به نت

 

پکیج آموزشی بیات ترک- جلد دوم کتاب استاد ذوالفنون

 

آموزش سه تار در وبسایت نت به نت توانست نظر خیل عظیمی از علاقه مندان به یادگیری این ساز را به خود جلب نماید. این امر با تدریس خوب و روان استاد علی اقبال و بر اساس مجموعه چهار جلدی کتاب آموزش سه تار استاد جلال ذوالفنون همراه بود. هنرجویان ابتدا کار خود را با بسته آموزشی  دستگاه ماهور آغاز کردند، و پس از گذراندن آن، نوبت به سایر بخشهای کتاب رسید و پکیج های دستگاه شور، آوازهای دشتی و ابوعطا به ترتیب تولید و در اختیار هنرجویان قرار گرفت. حال، بلافاصله پس از پایان جلد اول به سراغ جلد دوم رفتیم و دروس آواز بیات ترک را یک به یک و نت به نت برای شما خوبان آماده نمودیم. اکنون با افتخار اعلام می کنیم بسته آموزشی آواز بیات ترک، به عنوان ششمین پکیج آموزش سه تار با تدریس علی اقبال در وبسایت نت به نت قرار گرفته و شما عزیزان می توانید از طریق همین صفحه، به راحتی اقدام به تهیه آن فرمایید.

 

چرا بیات ترک؟

موسیقی در کدام سبک خود توانسته جمع اضداد را متجلی کند؟ کدام تنغمی بوده که در زیر و بمش غم و شادی، حزن و نشاط، ملت و مذهب، دنیی و معنی، مسکوت و پویا، تاریک و روشن، یاس و امید، تلخ و شیرین را پوشش دهد؟ شاید اگر نیک بنگریم، اگر خوب کاوش کنیم؛ به دروازه های شهر شکوهمند بیات ترک برسیم. آنجا که بر آستان جانان سر نهیم و به بانگ روح الارواح، موذن خدایی شویم!

 

 

محتوای پکیج بیات ترک برای سه تار

در این پکیج کلیه دروس آواز بیات ترک، از متعلقات زیبا و مردمی دستگاه شور با بهترین کیفیت چه از لحاظ متد آموزشی و چه از منظر سمعی و بصری توسط استاد اقبال تدریس شده است. این بخش شامل هر ۱۵ درس بیات ترک کتاب استاد ذوالفنون می باشد. مجموعه ای از گوشه های مهم بیات ترک و چند رنگ، چهارمضراب، تصنیف. تمامی این دروس در ۱۵ قسمت و بیش از ۱۵۰ دقیقه ویدیوی آموزشی در این پکیج قرار گرفته است.

 

درس اول: نخستین جلسه جلد دوم کتاب استاد ذوالفنون اختصاص دارد به پیش درآمد آواز بیات ترک. پیش درآمد یکی از ارکان موسیقی دستگاهی است و آن را می توان دروازه‌ی ورود به دستگاه و یا آواز برشمرد. پیش درآمد در ابتدای یک دور اجرای کامل دستگاه یا آواز موسیقی سنتی، و قبل از درآمد به اجرا در می آید. نقش آن غالبا آماده کردن ذهن مخاطب و پیش نمایشی از حال و هوای کلی اجرای موسیقی می باشد.

 

درس دوم: نام این درس از آواز بیات ترک، درآمد می باشد. درآمد قطعه ای آوازی است که فاقد ریتم ضربی می باشد و به عنوان اولین گوشه در دستگاه های موسیقی اجرا می گردد. (هر چند که قبل از درآمد، معمولا پیش درآمد اجرا می گردد، اما پیش درآمد گوشه دستگاهی قلمداد نمی گردد).

 

درس سوم: این درس در صفحه ۸ جلد دوم کتاب آموزش سه تار استاد ذوالفنون قرار دارد و یکی از گوشه های بسیار محبوب ردیف دستگاهی موسیقی سنتی ایران به نام کرشمه را در بر می گیرد. کرشمه در لغت به غمزه معنا می شود و به اشارتهای دلبرانه با چشم و ابرو اطلاق می گردد. کرشمه دارای وزن منحصر به خود می باشد و همین وزن متریک خاص کرشمه است که آن را قابل اجرا در همه دستگاههای موسیقی می نماید. هر چند کرشمه دارای مد مشخصی نیست اما ساختار وزن خاص آن قرابتی نزدیک با اشعاری با وزن عروضی مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلاتن دارد. این وزن شعر بسیار رایج و دلنشین است، به همین سبب کرشمه یکی از پر تکرار ترین گوشه های موسیقی ایرانی است. کرشمه تندایی آهسته دارد و حس و حالی محزون را به خود می گیرد و برای قطعات آوازی بسیار مناسب می باشد.

 

درس چهارم: این درس مربوط است به گوشه خسروانی، یکی از گوشه های بسیار زیبای آواز بیات ترک. این تمرین بسیار مفید است و انگشت گذاری را بر روی کل دسته از بالا تا پایین پوشش می دهد. همچنین تمرین خوبی برای تقویت مضراب زدن می باشد. پس هر چه این درس را بیشتر تکرار کنید، بیشتر برد خواهید کرد.

 

درس پنجم: از آواز بیات ترک در صفحه نهم از جلد دوم کتاب آموزش سه تار استاد جلال ذوالفنون را به شما آموزش می دهد. نام این درس قطعه ضربی است و همانطور که از نامش مشخص است به قطعه ای گفته میشود که در اصل جزء ردیف موسیقی نباشد (در قالب تصنیف، چهارمضراب، پیش درآمد و و رنگ نیستند) و از ضرب‌آهنگ ثابت و متر مشخصی برخوردار باشد. قطعه های ضربی در دستگاهها و آوازهای مختلف اجرا می شوند و با الگوهای مشخصی از یکدیگر تفکیک می شوند (دو ضربی، سه ضربی و...).

 

درس ششم: این درس با نام درویشانه در صفحه ۱۱ از جلد دوم آموزش سه تار استاد ذوالفنون قرار دارد. درویشانه یک قطعه آوازی است و میزان ضربی ندارد. به همین دلیل هنگام تمرین دقت زیادی را برای درست اجرا کردن می خواهد. همانطور که می دانید قطعه های آوازی ساختار ضربی ندارند و تفسیر کشش نت ها و درست و به موقع اجرا کردنشان؛ به هماهنگی ذهن و حس شنوایی؛ و همچنین مهارت در تعویض انگشت گذاری بر پرده ها و مضراب دقیق بستگی دارد.

 

درس هفتم: هفتمین درس از آواز بیات ترک اختصاص دارد به گوشه ای آوازی به نام قطعه شهابی. فطعه شهابی یکی از گوشه های آوازی و زیبای دستگاه شور و آواز بیات ترک است بنابراین میزان ضربی ندارد و دقت نوازنده در اجرای دقیق کشش ها و تحریرها را می طلبد. این گوشه در ردیف دستگاهی ردیف دانانی همچون عبدالله دوامی و محمود کریمی روایت شده و سوی حزین و اثر بخشی به شنونده القا می کند.

 

درس هشتم: این درس از آواز بیات ترک در جلد دوم کتاب استاد ذوالفنون اختصاص دارد به گوشه ای به نام تصنیف مهربانی. تصنیف یکی از فرم های مرسوم موسیقی دستگاهی ایرانی است. از خصوصیت های تصنیف می توان به متریک بودن آن اشاره کرد. ضرب آهنگ تصنیف ها به دو حالت سریع و آهسته تقسیم بندی می شوند. با مد دستگاه ارتباط مستقیم دارد و در انتها بر روی دستگاه مادر فرود می آید.

 

 درس نهم: این درس مربوط به یکی از گوشه های بیات ترک از آوازهای دستگاه شور با نام فِیلی می باشد که قطعه ای آوازی است و در صفحه 14 از جلد دوم کتاب آموزش سه تار استاد جلال ذوالفنون قرار دارد. گوشه فیلی قطعه ای آوازی در آواز بیات ترک است که میزان ضربی ندارد.

 

درس دهم: این درس از پکیج آواز بیات ترک در جلد دوم کتاب آموزش سه تار استاد جلال ذوالفنون، با نام مثنوی که یک گوشه آوازی است. گوشه مثنوی در ردیف موسیقی، یکی از آوازهای احساسی و بسیار زیباست. وجه تسمیه یا علت نامگذاری آن به مثنوی خوانی کتاب مثنوی معنوی مولانا بر می گردد. بحر عروضی آن فاعلاتن فاعلاتن فاعلات است. این گوشه حال و هوایی روایی دارد و طی آن از اشعار حکایت گونه استفاده می شود.

 

درس یازدهم: این درس گوشه ای آوازی و بسیار زیبا به نام شکسته در جلد دوم کتاب آموزش سه تار استاد ذوالفنون را در بر می گیرد. گوشه شکسته، یکی از نغمات اصلی دستگاه ماهور به حساب می آید، اما با تغییر درجات مختلف به میزان ربع یا نیم پرده، وارد دستگاهها و گوشه های دیگر می شود. آواز افشاری و بیات ترک دو نمونه از این مثال هستند که دارای این گوشه آوازی زیبا می باشند. گوشه شکسته آواز بیات ترک در ردیف های میرزا عبدالله، میرزا مهدی خان صلحی، حسین هنگ آفرین و موسی معروفی آمده است.

 

درس دوازدهم: این درس از آواز بیات ترک از متعلقات دستگاه شور، چهارمضراب شکسته نام دارد در که در صفحه ۱۶ جلد دوم کتاب آموزش سه تار استاد جلال ذوالفنون قرار گرفته است. این درس یک چالش درست و حسابی برای شما هنرجویان است. درسی سخت از لحاظ فنی، که چیرگی بر آن میزان آمادگی شما را نمایان خواهد کرد. چهارمضراب شکسته بیات ترک استاد ذوالفنون یک قطعه ضربی است و با درس قبلی یعنی شکسته ترک که قطعه ای آوازی بود متفاوت است.

 

درس سیزدهم: نام درس تصنیف همچو فرهاد است و نت تمرین آن در صفحه ۱۸ جلد دوم کتاب آموزش سه تار استاد ذوالفنون قرار دارد. همچو فرهاد یک تصنیف قدیمی بسیار زیبا در مایه بیات ترک است با شعری از ادیب نیشابوری. خوانندگان زیادی آن را اجرا کرده اند. معروف ترین این اجراها را می توان به بانو فاطمه واعظی با نام هنری پریسا نسبت داد.

 

درس چهاردهم: این درس که یک تصنیف قدیمی در موسیقی ایرانی است در صفحه ۱۸ جلد دوم کتاب آموزش سه تار استاد ذوالفنون قرار دارد. برخی از گوشه ها یا تصانیف، که منبعی قدیمی دارند، الهام بخش بسیاری از آهنگ سازان و خواننده ها در تولید آهنگ و تصنیف می گردد. مثلا رد پای این تصنیف قدیمی که شما نواختن آن را در این درس یاد می گیرید، در آهنگ به جهان خرم از آنم که جهان خرم اوست با صدای مخملین استاد شهرام ناظری بر روی شعر زیبای استاد سخن، سعدی شیرازی به چشم می خورد.

 

درس پانزدهم: در این درس یک رِنگ زیبا از درویش خان توسط علی اقبال به شما آموزش داده می شود. رنگ ها از قدیمی ترین صورتهای موسیقی ایرانی هستند و ویژگی بارز آنها ریتم شاد با ضرب آهنگ شش هشتم می باشد. از قدیم الایام ایرانیان از این فرم موسیقیایی در مجالس رقص و شادی استفاده می کردند. اما اینکه رنگ به صورت مشخص و کانالیزه درآید و در ردیف دستگاهی به عنوان یک بخش اصلی قلمداد گردد، قدمت چندانی ندارد و مبدع آن کسی نبوده جز درویش خان بزرگ. در همه دستگاههای موسیقی ایرانی انواع رنگ با تنوع زیاد تعریف شده است و هر کدام از دستگاهها حداقل یک یا دو رنگ را در خود می بینند. رنگ ها معمولا در پایان یک دور موسیقی دستگاهی توسط غالب نوازندگان و بدون صدای خواننده اجرا می گردد.

 

 

لیست سر فصل های پکیج آموزشی سه تار بخش آواز بیات ترک

 

آموزش ها مثل گذشته با شیوه ای روان و گویا برای هنرجویان تدریس شده و برای یادگیری به هیچ منبع دیگری نیاز نخواهید داشت.

تنها می بایست جلد دوم کتاب آموزش سه تار استاد ذوالفنون را تهیه کنید. این کتاب در تمامی کتاب فروشی های معتبر موجود می باشد. همچنین در فروشگاه نت به نت هم می توانید نسبت به خرید این کتاب اقدام نمایید.

برای راحتی شما عزیزان لینک خرید این کتاب را در زیر درج می کنیم تا بتوانید به راحتی یک کلیک، مستقیما به صفحه خرید آن هدایت شوید.

 

لینک خرید جلد دوم کتاب آموزش سه تار استاد ذوالفنون

 

صرفه اقتصادی خرید پکیج بیات ترک

امکان خرید تکی کلیه دروس آواز بیات ترک در وبسایت نت به نت فراهم است و هنرجویان می توانند درسها را به صورت جداگانه خرید و دانلود نماید. خرید تکی دروس با توجه به اینکه مبلغ هر درس 100 هزار تومان می باشد، هزینه ای معادل 1,500,000 تومان برای هنرجو در پی خواهد داشت.

اما خرید این پکیج بسیار با صرفه تر است. مبلغ کلی این دروس در قالب این پکیج تنها 600 هزار تومن می باشد. به این صورت با خرید پکیج به جای خرید تکی دروس، می توانید 900 هزار تومان در هزینه های خود صرفه جویی کنید. به عبارت دیگر خرید پکیج 60 درصد نسبت به خرید تکی دروس، ارزان تر است.

 

 

 

سوالات متداول شما

آیا برای یادگیری بیات ترک میبایست پیش نیازی را گذراند؟

پاسخ: به جز دستگاه ماهور که پیش نیاز شروع یادگیری سه تار بر مبنای کتاب استاد ذوالفنون می باشد، سایر بخش های این کتاب مستقل از یکدیگرند و پیش نیاز هم نیستند. اما بهتر است پس از یادگیری دستگاه شور به سراغ بیات ترک بیاید. به هر حال دستگاه شور مادر است و آوازها فرزندان آن محسوب می شوند.

 

مشاهده کلیه ی پکیج های آموزشی سه تار
 

پکیج آموزش سه تار بخش ماهور

 

آیا نیاز به استفاده از منابع آموزشی دیگر در کنار این پکیج هست؟

پاسخ: خیر. شیوه تدریس و انتقال مفاهیم به گونه ایست که به هیچ منبعی به موازات آنچه در این پکیج وجود دارد، نیازی نخواهید داشت. حتی استفاده از منابع آموزشی دیگر به دلیل دوگانگی تدریس، می تواند برای هنرجو گمراه کننده باشد. این کار به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

 

اگر در یادگیری برخی از دروس دچار مشکل شویم، امکان طرح آن برای شما وجود دارد؟

پاسخ: بلی. در واقع نیازی نیست برای تدریس خصوصی سه تار مبالغ هنگفتی هزینه کنید با خرید پکیج های آموزشی ما که دارای پشتیبانی لحظه ای است میتوانید سوالات و اشکالات خود را با پشتیبانی تلگرام نت به نت مطرح نمایید و همکاران ما در کم ترین زمان ممکن به تمام سوالات شما پاسخ میدهند. کافی است وارد کانال تلگرام ما، که آدرسش در قسمت انتهایی صفحه نخست سایت درج شده وارد شوید و در بیوی کانال، آدرس پشتیبانی را مشاهده بفرمایید.

سخن پایانی

پس از ثبت نام و خرید پکیج آموزشی بیات ترک، فایلها در قسمت پروفایل کاربری شما قرار می گیرد و هر ویدیو را به راحتی می توانید از همان قسمت دانلود کنید. فایلها در فرمت zip هستند و پس از unzip می توانید از آنها استفاده نمایید. این پکیج حاصل ماهها تلاش تیمی بوده و تمام سعی خود را بر آن نهادیم تا بهترین و با کیفیت ترین محصول آموزشی، آنچنان که در خور شان و منزلت شما عزیزان هنردوست باشد، را ارائه نماییم.

 

در ویدئوی زیر صحبت های استاد اقبال پیرامون پکیج بیات ترک را مشاهده می کنید.

 

 

سوالات متداول

برای یادگیری این پکیج نیاز است که حتما پکیج ماهور را پشت سر گذاشته باشید. با یادگیری پکیج ماهور به مهارت و سطح تکنیکی لازم برای کار کردن با این پکیج می رسید و میتوانید مستقیما بعد از ماهور کار را شروع کنید. اما از آنجا که آواز بیات ترک از متعلقات دستگاه شور می باشد، منطقی تر است که این آواز را پس یادگیری دستگاه مادر، یعنی شور یاد بگیرید.
پکیج آواز بیات ترک شامل 15 درس می باشد که هنرجویان به واسطه آن سه تار نوازی در گوشه های مهم و زیبای آواز بیات ترک را یاد می گیرند. این پکیج بر اساس بخش اول از جلد دوم آموزش سه تار کتاب استاد ذوالفنون است که توسط علی اقبال مدرس تار و سه تار وبسایت نت به نت به طور کامل تدریس شده است.

توجه !

برای دریافت کامل ویدیوهای آموزشی این پکیج ، ابتدا از طریق کادر زیر پکیج مربوطه را خریداری نمایید.

سپس آن را از طریق پروفایل کاربری خود دانلود کنید. 

دروس موجود در این پکیج آموزشی به صورت تک درس نیز در وب سایت وجود دارد که از طریق فهرست زیر قابل دسترس می باشد.

در صورت خرید این آموزش به صورت پکیج به جای خرید تک درس های آن ، حداقل 50 درصد هزینه ی خرید شما کاهش می باید.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (2)

محمود مهتابی

تاریخ ارسال :1401/04/26

سلام .در تلگرام اعلام کردین که اموزشها 50 در صد تخفیف داره ولی توی سایت نت بنت برای خرید کتاب دوم اواز بیات ترک قیمت همون قیمت قبلی هست و تخفیف بهش نخورده

وبسایت نُت به نُت

درود بر شما. تخفیفها از سه روز قبل در کانال و سایت اطلاع رسانی میشه. ضمن اینکه اون تخفیفی که فرمودید برای محصولات دانلودی مثل پکیج ها بود و شامل محصولات فیزیکی از جمله کتاب نمیشه.

پویان فروغی نیا

تاریخ ارسال :1401/04/27

با درود اگر در بسته ی بیات ترک، به مانند بسته های پیشین، فایلهای شنیداری را قرار می دادید، بهتر می بود. با تشکر

وبسایت نُت به نُت

سلام دوست عزیز. از اونجایی که لینک فایل های صوتی در صفحه نخست کتاب اومده، شما به راحتی می تونید اون ها رو دانلود کنید. در گذشته که این فایلها رو قرار میدانیم، روش دسترسی به اونها اینجوری نبود. الان خیلی راحته. همه کتابها به جای سی دی، لینک میذارن که عموما در همون صفحه نخست کتاب هست.

سبد خرید 0
تماس با ما